На всі види транспорту хочуть ввести один квиток: стратегія на 15 років

31 серпня 2016, 08:05
Перевезення хочуть передати до приватних рук, а по всій країні ввести єдиний квиток

У Мінінфраструктури хочуть, щоб з півдня країни на північ можна було доїхати, оминаючи Київ

У Мінінфраструктури активно працюють над національною стратегією розвитку транспорту – днями голова міністерства Володимир Омелян розповів про черговий напрямок реформи, в рамках якої планується об'єднати всі види транспорту за допомогою геолокації. "Сегодня" дізналася, як проходитиме транспортна реформа, запланована на 15 років.

ЦІНИ І ПРИВАТНИКИ. Стратегію, розраховану до 2030 року, цілком в міністерстві оприлюднять до кінця року. Сьогодні ж, за словами Омеляна, йде завершення першої фази підготовки, яку підтримує Євросоюз. Головний напрямок – збільшити ефективність управління транспортом. Для цього до сектора хочуть залучити "приватників", які потенційно можуть зайнятися і метро, і залізничними перевезеннями, і іншим транспортом. При цьому контроль якості і управління залишиться за державою. На думку голови ради Всеукраїнського центру реформ транспортної інфраструктури Володимира Наумова, в цьому разі не можна допустити на ринок іноземні компанії без юридичної реєстрації в Україні. "Через це сильно постраждає, наприклад, економіка "Укрзалізниці" і країни – вони будуть платити податки там, де зареєстровані. А ось для споживачів на перших етапах росту цін не буде – зараз дуже велика конкуренція серед тих, хто хоче зайти на цей ринок", – зазначив він, проте додав, що зростання цін на 10-15% може статися на наступних етапах.

Реклама

ОДИН БІЛЕТ. Міністр називає і другий головний напрямок стратегії – об'єднати всі види транспорту в один. "Це все поки що на рівні концепцій, але ми хочемо зв'язати один вид транспорту з іншим – щоб, наприклад, перед аеропортами були автобусні хаби. Нам потрібні правильні з'єднання між різними видами транспорту, щоб поєднувалися рейси поїздів один з одним, і людина могла доїхати з півночі країни на південь, оминаючи Київ. У майбутньому можна говорити і про введення чогось на кшталт єдиного квитка на всі види транспорту", – пояснили нам в МІУ. Нагадаємо, в Києві з 1 серпня запрацював так званий єдиний квиток, який підходить як для міських електричок, так і для деяких маршрутів трамвая і автобуса.

Наступним важливим нововведенням може стати зміна системи фінансування. У міністерстві планують впровадити принцип "платить користувач". Мається на увазі, що гроші, які пасажири залишили в тому чи іншому транспорті, підуть на розвиток саме цього транспорту, а не йтимуть до загальної касу і потім вже розподілятимуться. Наумов вважає, що для повноцінної роботи такої системи фінансування потрібен механізм відповідальності. "Поки його не буде, будь-яка стратегія на цьому етапі буде зведена на нуль – всі гроші, що виділяються, виводитиметься, і у нас не буде ніякого розвитку", – резюмує експерт.

Гроші на дороги і міськтранспорт

Реклама

Екс-заступник міністра Мінінфраструктури Олександр Кава зазначає, що ідей щодо реформування транспортної галузі може бути багато, але все цілком залежить від фінансування, яке обчислюється десятками мільярдів гривень: "Але, насамперед, нам потрібно збільшити фінансування доріг. Для цього необхідно створити цільовий дорожній фонд, щоб гроші, які люди платять за користування дорогами, і зокрема, акциз на паливо, йшли виключно на дороги. Зараз на ці цілі йде тільки частина грошей (за рік збирається близько 30-35 млрд грн, при цьому 2015-го на дороги було виділено 19 млрд грн, а 2016-го – 14 млрд грн). Також нам потрібно розвивати міський транспорт. Для цього необхідно направити частину грошей з держбюджету на співфінансування міського транспорту, як це робиться в більшості сучасних міст світу. Звичайно ж, підключати сюди можна і приватні інвестиції".