Зарядка від розетки, а ламатися нема чому: як модні електрокари підкорюють українців

24 листопада 2017, 07:56
В Україні за 10 місяців вдвічі збільшилася кількість електромобілів

В Україні можуть ухвалити закон, який зробить електрокари дешевше на 20%. Фото: pexels.com

Українськими дорогами їздить більше чотирьох тисяч електрокарів. При цьому половину з них українці купили цього року. Дев'ять з 10 електромобілів це Nissan Leaf 2013-2014 років випуску. У трійці популярних електрокарів Ford Focus Electric і Tesla. Сайт "Сегодня" поспілкувався з власником електромобіля і дізнався про плюси і мінуси електрокара.

"Я проїхав 35 тисяч км і заощадив 3,5 тис. доларів"

Богдан Бойко купив Nissan Leaf 2013 у червні минулого року в Одесі. Відразу стару батарею поміняв на новішу, доплативши 800 доларів.

Реклама

"Рідної батареї вистачало на 110 км. Я знайшов батарею 2015 року з розбитого автомобіля і поміняв на свою. Доплатив за неї 800 доларів. Грубо кажучи, вона мені обійшлася в 1000 доларів", – розповідає він.

За півтора року Богдан проїхав 35 тисяч кілометрів. За цей час машину ні разу не ремонтував.

"Я навіть гумок ніяких не міняв. Заїхав на СТО розвал-сходження зробити, мені сказали нічого не потрібно – машина в порядку. Загальний пробіг автомобіля – 70 тис. км. Там і ламатися нема чому – немає ніяких рухомих частин, ременів, навіть коробки передач немає. Не купуючи паливо, на електромобілі кожні 10 тис. км економлю 1000 доларів", – додає водій.

Реклама

Фото: pixabay.com

Електрокар заряджається від домашньої розетки. На роботі Богдан Бойко заряджає автомобіль біля офісу – це дозволяє збільшити пробіг з 150 км до 250-300 км на день. Для поїздок Києвом цього вистачає.

"До 80% вона заряджається досить швидко – десь години за два-три. Цього вистачить кілометрів на 100. Решта заряду триває повільно. Загалом, заряд триває годин вісім від звичайної розетки. На заправках можна і за три години зарядити машину", – ділиться Бойко.

Реклама

Взимку витрата батареї більше, зізнається він. Але, коли ставиш машину на зарядку, можна поставити таймер на певний час, щоб вона прогрілася

"Я виходжу з дому, просто сідаю і їду. Взимку приблизно 30% батареї забирає грубка. Якщо влітку на одному заряді можу проїхати 150 км, то взимку – 100", – говорить Богдан.

На електрокарі можна поїздити і Київською областю – вже досить багато заправок обладнали електрозарядки на своїх станціях, розповідає водій.

"Для тривалих поїздок у мене інша машина, але, в принципі, по області без проблем. Люди взагалі до Одеси їздять на Nissan. По дорозі є точка, де можна заправитися. На Tesla їздять взагалі без проблем. Її можна за годину зарядити на кілометрів п'ятсот", – говорить Богдан Бойко.

Єдиний мінус електрокарів, вважає водій – то, що в Україні немає офіційних продажів. Немає ніяких програм, підтримки для обслуговування електромобілів.

"І це проблема. Якщо з батареєю трапиться щось серйозне, то нікуди звернутися", – додає власник електрокара.

До України потрапляють переважно старі електрокари

Tеsla, Nissan Leaf і Ford Focus Electric – електрокари, що найбільше купуються в Україні, але офіційно не продаються в країні. Тому 90% електромобілів в Україні старі. Переважно вони поставляються з США.

Існують "сірі" та "білі" імпортери "зелених" автомобілів, говорить Сергій Боровик, директор з маркетингу Групи компаній "АІС".

"Сірі" постачальники можуть закуповувати авто після серйозних ДТП або "потопельників", відновлюють їх і продають за ринковою ціною, що на 30-70% вище реальної вартості такого автомобіля.

"Також" сірі "дилери часто ухиляються від сплати митних платежів. Наприклад, завозять автомобіль розібраним під виглядом запчастин. Як підсумок в гіршому випадку можуть анулювати реєстрацію такого авто і зажадати сплату всіх податків", – зазначає Боровик.

"Білі" дилери поставляють авто офіційно через автоаукціони в США. Такий спосіб гарантує гарний технічний стан машини, відсутність серйозних аварій в історії авто і пошкоджень.

Щоб купити нову Tesla, можна на офіційному сайті зробити передзамовлення. Однак в списку країн для поставки України не буде. Потрібно або замовити до іншої країни, або через автодилерів замовляти стару.

Tesla Model S. Фото: tesla.com

Поки в Україні продають свої електрокари тільки Mitsubishi, Hyundai та Renault. Ціни на нові електрокари виробників стартують від 35 тис. доларів. Електрокари з пробігом обходяться вдвічі дешевше.

"Продажі нових електро поодинокі через дуже високу ціну. 90% -95% всіх продажів – це б/в електро", – пояснює Сергій Боровик.

Це одна з причин, чому в Україні мало офіційних продажів нових електрокарів. Виробники бачать, що українці не готові купувати автомобілі за 35-80 тис. доларів. Навесні цього року Nissan планував запустити продажу свого електрокара, але вони так і не стартували.

Однак, електрокари стануть дешевше автомобілів з ДВЗ вже через 10 років, прогнозує Bloomberg New Energy Finance. Зараз батарея становить приблизно половину вартості електрокара. До 2030 року вартість акумулятора впаде приблизно на 70%. Через вісім років ціни на "зелені" авто будуть на рівні машин на бензині і дизелі. 2030-го електрокари будуть на 10-20% дешевше і продовжать знижуватися в ціні. А до 2040 року більше 50% автомобілів на ринку нових авто будуть електричними, підрахували аналітики.

Скільки економлять електрокари

"Якщо порівняти електрокар і дизельний автомобіль, то останній свою ж вартість подвоїть через два-три роки за рахунок палива. Електромобіль повертає в середньому 2 тис. доларів щорічно. Тобто за 5 років можна окупити автомобіль. Якщо брати б/в машину, то за рік-два її можна окупити. і в обслуговуванні електрокари простіше – у вас немає 450 деталей двигуна які постійно ламаються, можуть бути не тієї якості і так далі", – пояснює голова Клубу електромобілистів Володимир Романцев.

В Україні кВт•год електроенергії коштує 0,9 гривні, якщо споживати не більше 100 кВт•год на місяць. При більшій витраті електроенергії один кВт•год обходиться в 1,68 грн. За даними МВС, найбільше в Україні зареєстровано електрокарів Nissan, Ford і Tesla. Сайт "Сегодня" підрахував, скільки коштує зарядити акумулятор електрокара, з урахуванням, що 30% електроенергії при заряді втрачається.

Nissan Leaf 2015 року з батареєю 24 кВт•год може проїхати 228 км. Повна зарядка акумулятора обійдеться в 24×0,9×1,3=28 гривень. Якщо в місяць споживати більше 100 кВт•год, тоді за тарифом 1,68 грн зарядка авто коштуватиме 52,4 грн. При цьому зарядка вночі за нічним тарифом обійдеться вдвічі дешевше.

Витрата електроенергії Nissan Leaf на кожні 100 км автомобіль становить приблизно 10,5 кВт•год, або 9,45-17,64 гривні.

Ford Focus Electric 2014 року з акумулятором 23 кВт•год на повному заряді може проїхати 200 км. Так, 100%-ва зарядка машини обійдеться за денним тарифом в 23×0,9×1,3=26,9 грн, за дорогим тарифом – 50,2 грн. Ford Focus Electric на 100 км витрачає приблизно 8,6 кВт•год, або 10-18,7 грн.

Tesla Model S 2012 року с батареєю 75 кВт•год на повному заряді проїжджає 490 км. Повна зарядка машини за денним тарифом обійдеться в 75×0,9×1,3=87,75 грн, або 163,8 грн. Кожні 100 км електрокар споживає 6,5 кВт, або 7,06-14,2 гривні.

Поки що мінусом електрокарів є їх вартість. Але Міністерство інфраструктури пропонує до 2021 року звільнити імпортні електромобілі від: ПДВ – 16,8%, збору до Пенсійного фонду – 4,8% і акцизного збору – 109 євро. Крім того, в уряді хочуть зробити податкову знижку автодилерам на податок на прибуток і відшкодовувати частину вартість авто покупцеві. Для вітчизняних виробників електромобілів – скасувати ПДВ і ввести пільгову ставку податку на землю до 2028 року, збір до Пенсійного фонду скасують тільки до 2021-го. Також планують скасувати мито на імпорт комплектуючих для електрокарів і встановити відстрочку від сплати ПДВ на півроку.

Нагадаємо, все більше країн заявляють, що повністю відмовляться від автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння.