На що українці витрачають гроші: переключаємося з "шкідливого" на потрібне

28 листопада 2017, 07:09
З 2005 року зарплата зросла в 9 разів, а ціни на овочі – в 12 разів

/ Фото: Олександр Яремчук

Середня українська родина найбільше витрачає грошей із сімейного бюджету на "шкідливі звички" (спиртне і сигарети), а також на паливо для автомобіля. Про це говорять дані Держслужби статистики за останні 12 років починаючи з 2005 року, коли наша економіка почала інтенсивно зростати. Втім, за останні роки частка цих витрат знижується, а частка витрат на продукти підвищується. Експерти кажуть, що ця тенденція збережеться в найближчі три роки.

Реклама

Продукти

Як видно з інфографіки, частка витрат на продукти, що продаються в роздріб, останніми роками є стабільною і становить 38-41%. Решту доходів люди витрачають на промтовари. Так було майже завжди, крім 1993-1997 рр., коли в Україні лютувала гіперінфляція, а потім купоно-карбованець змінила гривня (1996 р.). У цей період на їжу йшло до 66% доходів сім'ї. Але ринок роздрібної торгівлі зростав завжди, нарівні з підвищенням цін і середніх зарплат, за винятком кризового 2009 року: тоді обсяги продажів впали на 6,5%, або до 230 млрд грн на рік. Сьогодні структура витрат на продукти відрізняється від тих, що були 2005 року: люди витрачають в 1,5 раза більше грошей на молокопродукти, вдвічі більше на картоплю і овочі і на 20% менше на м'ясо. При цьому починаючи з 2005 року вартість цих товарів зросла: на молочку в 6-10 разів, на картоплю і овочі в 7-12 разів, на м'ясо в 6-7 разів. Середня зарплата з 2005 року по червень 2017-го збільшилася в 9 разів: з 806 до 7351 грн. Тобто м'ясо стало доступнішим, а, наприклад, молоко і тверді сири навпаки – менш доступними.

Промтовари

Найбільша частка родинних витрат припадає на автотранспорт і витрати на його експлуатацію. З огляду на, що в Україні, за даними МВС, зареєстровано понад 8 млн одиниць особистого транспорту, включаючи вантажівки і трактори, виходить, що більше 60% домогосподарств, в тому числі фермери, мають свій автомобіль, а то й кілька. Частка витрат на покупку "коліс" практично стабільна – 8-9% ринку. Але це в грошах, а за даними Асоціації "Укравтопром", в штуках продажі впали на порядок: якщо 2006 року продавалося в рік понад 150 тис. нових автомобілів, то тепер – 15-17 тис. Знижується (в грошах) і частка витрат на паливо. Хоча літр бензину подорожчав починаючи з 2005 року в 7 разів (з 4 до 28 грн/л А-95). При цьому відбувся перерозподіл ринку на користь зрідженого газу: в літрах бензину тепер купують в 1,5 раза менше, ніж 12 років тому, а газу – в 4 рази більше. Також стабільно зростають витрати на ліки (в 1,5 раза), косметику і побутову хімію (в 1,5 раза), одяг і взуття (у 2 рази). Втім, в штуках і таблетках ці та інші товари теж купують менше.

Експерти: На їжу витратимо менше

Економісти впевнені, що частка витрат на продукти в найближчі три роки скоротиться, а на промтовари – збільшиться.

Реклама

"Головна причина в тому, що зарплати в Україні продовжать зростання, а ціни на їжу навряд чи підвищаться, оскільки за багатьма позиціями, крім овочів, хліба і молока, вони у нас вже на рівні світових, а, наприклад, щодо твердих сирів навіть вище. Тому ціни стримають імпортні поставки, насамперед з Польщі та Білорусі", – роз'яснив нам директор Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.

А президент "Украналітцентру" Олександр Охрименко пояснює нинішнє зростання середніх цін на одяг, взуття, косметику тим, що модні і дорогі бренди стають все затребуваніші, перш за все у молоді.

"Зростатиме частка витрат на ліки, але вже за рахунок старшого покоління, представників якого у нас все більше. Але вони, навпаки, купують дешевші вітчизняні ліки, оскільки імпорт зараз для них занадто дорогий", – резюмував експерт.