/ Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні
Збереження можливості залучити європейських партнерів до капіталу оператора газотранспортної системи (ГТС) України є вагомим аргументом проти будівництва російського газопроводу "Північний потік – 2". Про це заявив глава "Нафтогазу України" Андрій Коболєв, який нещодавно вже закликав Верховну Раду ухвалити у другому читанні законопроект про анбандлінг.
Як написав Коболєв на своїй сторінці у Facebook, росіяни вже аргументують необхідність будівництва "Північного потоку – 2" можливістю залучення до нього європейських компаній.
""На тристоронніх переговорах щодо транзиту газу по території України після 2019 року російська сторона порушувала питання надання дозволу для завершення будівництва "Північного потоку – 2". Це питання порушувалось в двосторонньому форматі, де українська сторона не була присутня, але, як мені повідомили джерела з Єврокомісії, серед аргументів "Газпрому" була одна цікава теза: "Наш проект (тобто "Північний потік – 2") не тільки чисто комерційний, а й цілком про-європейський, тому що в ньому є європейські компанії-партнери. Ми готові ділитися доходами від транспортування газу з вами". Саме тому дуже важливо розуміти перед голосуванням за проект закону № 2239-1: збереження вікна для залучення партнера до капіталу оператора ГТС – наш вагомий аргумент проти "Північного потоку – 2". Ми не можемо програти конкурентну боротьбу за європейських партнерів з "Газпромом". Навіть на рівні декларацій", – написав Коболєв.
Нагадаємо, Україна взяла на себе зобов'язання перед Євросоюзом – наблизити свій енергоринок до європейських стандартів. Один із кроків – це висновок ГТС зі структури "Нафтогазу". У цьому в парламентаріїв є взаєморозуміння. А ось питання, хто після поділу володітиме "трубою", викликало багато суперечок.
Верховна Рада в першому читанні підтримала законопроект № 2239-1. У ньому прописано, що оператор ГТС може належати виняткового державі або суб'єкту господарювання, який належить державі. Оператором газотранспортної системи буде однойменна компанія "Оператор ГТС України". Її виведуть зі складу групи "Нафтогаз" і віддадуть у власність й управління компанії "Магістральні газопроводи України", яка підпорядкована Міністерству фінансів.
За словами Коболєва, законопроект про анбандлінг гарантує збереження газотранспортної системи України в 100% державної власності і передбачає розширення контролю національного енергетичного регулятора за діяльністю компанії "Оператор ГТС України". На думку глави "Нафтогазу", при цьому слід зберегти можливість залучення міжнародних партнерів до управління ГСТ за погодженням з парламентом.
"Важливо зберегти право Верховної Ради, яке закріплене в законі "Про ринок природного газу", для залучення до ОГТСУ за погодженням парламенту, партнерів з часткою в 49%. Це, з одного боку, не змінює суті – адже без рішення Верховної Ради нічого не відбудеться. Але з точки зору переговорів із зарубіжними партнерами, ми залишаємо вікно можливостей і доводимо конструктивність наших підходів", – пояснював керівник" Нафтогазу ".
Про альтернативні позиції та пропозиції щодо управління ГСТ України дізнавайтеся із сюжету новин "Сьогодні":