Світові тренди автомобілебудування: даунсайзінг, круговий огляд і емоційні контакти

27 травня 2017, 11:00
Авто стають самостійними, і літаючим транспортом вже нікого не здивуєш

Розумна машинка з ніжним ім'ям Yui.

ДАУНСАЙЗІНГ: ЗМЕНШЕННЯ ДВИГУНА БЕЗ ВТРАТИ ПОТУЖНОСТІ

Технічний прогрес легко вимірюється в цифрах. Уже кілька десятиліть йде поступове зростання так званої літрової потужності автомобільних двигунів. Наприклад, мотори до сих пір популярних в нашому селі радянських "Жигулів" ( "п'ятірка", "сімка") на 1 л робочого об'єму дають 49-53 кінських сил (к. с.) потужності. І це не ознака радянської відсталості: турбодизель німецького Volkswagen Golf II в 1983 році забезпечував літрову потужність 43,75 к. с. Їх сучасник, італійський Fiat Ritmo, оснащувався двигунами з літрової потужністю 50-54 к. с., а знаменитий німецький Opel Kadett D, що випускався на початку 1980-х – 46-58 к. с. Просто такий тоді був рівень розвитку техніки. Зате сьогодні нікого вже не здивуєш і 100 к. с. на 1 л робочого об'єму.

Реклама

В останні роки збільшення літрової потужності супроводжується все більш помітним трендом – до " стиснення " габаритів двигуна . Цю тенденцію стали називати даунсайзінг ( англійське downsizing так і перекладається – " зменшення розміру " ) . Мета проста : коли двигун при тій же потужності стає менше і легше , можна зменшити і полегшити ( а частенько – і здешевити ) автомобіль в цілому . При цьому він буде мати ще більш високі динамічні характеристики .

Fiesta ST. Може їхати навіть на двох циліндрах для економії

Реклама
На березневому Женевському автосалоні компанія Ford представила нову версію хетчбека Fiesta ST , під капотом якої захований не звичний чотирициліндровий двигун , а 1,5 – літровий агрегат з трьома циліндрами . Він , проте , забезпечує максимальну потужність в 200 л . с. ( літрова потужність – 133 л . с. ) І найвищу швидкість розгону для машин цього сімейства – 100 км / год за 6,2 сек . Ця " жертва даунсайзінг у" дозволяє економити паливо : на випадок руху по хорошій дорозі на невисокій швидкості можна відключити один з циліндрів і їхати на двох .

Не минув даунсайзінг і таке далеке від думок про економію співтовариство автомобілів , як потужні спортивні купе . Так , нова версія Audi RS5 , також представлена в Женеві , має зменшений в порівнянні з попереднім поколінням двигун ( 2,9 л замість 4,2 л ) потужністю 450 л . с. , що дозволяє розігнатися з місця до 100 км / год за 3,9 сек . І навіть серед " суворих позашляховиків " з'явилися моделі з трьома циліндрами .

Audi RS5. На трьох циліндрах розганяється до 100 км за 3,9 секунди

Реклама

КРУГОВИЙ ОГЛЯД

Серед приємностей Crossland X , представленого на виставці компанією Opel , – система кругового огляду . Панорамна камера заднього виду з оглядом 180 градусів , крім іншого , дає водієві можливість побачити поперечний рух транспорту ззаду , що значно полегшує виїзд заднім ходом і робить цей маневр безпечніше .

Власне , тут ми маємо справу ще з однією вираженою тенденцією сучасного автомобілебудування : після того як в 2007 р система кругового огляду з'явилася в авто Nissan , вона знайшла собі місце в моделях і інших провідних брендів – Mercedes – Benz , Toyota , Land Rover , Lexus , Volkswagen , BMW , Audi . А в цьому році в Женеві Citroen представив концепт – кар позашляховика C – Aircross – з дисплеєм , який проектує зображення прямо на лобове скло , і з камерами замість бічних вікон . Так що все, що відбувається навколо автомобіля можна побачити в дзеркалі заднього виду .

Crossland X. Обладнаний панорамною камерою заднього виду

C-Aircross. Проектує зображення прямо на лобове скло

БЕЗПЕКА: НЕ ТІЛЬКИ ГАЛЬМА

Crossland X продемонстрував ще одну тенденцію: її в цій моделі являє автоматична система екстреного гальмування, яка здатна реагувати і на автомобілі, і на пішоходів. Коли машина наближається до такого об'єкта на небезпечну відстань, водія попереджають світлозвуковим сигналом. Якщо це не допомагає, система автоматично пригальмовує. Комплекс активної безпеки варто і на свіжій версії кросовера XV від компанії Subaru. Крім автоматичного гальмування, вона включає в себе адаптивний круїз-контроль (автоматично підтримує постійну швидкість руху) і підсистему попередження про вихід із займаної смуги руху. Всі разом це покликане вберегти замріяного водія від серйозних неприємностей. Близька за функціями система автономного управління, що дозволяє без участі водія рухатися в межах однієї смуги автомагістралі (вона не тільки попереджає про вихід за її межі, але ще і сама підрулює), вважається головним нововведенням оновленої версії "паркетника" Qashqai від Nissan.

Subaru XV. Контролює дорогу не гірше за водія

ДУШЕВНІ АВТО: ЧИТАЮТЬ ЕМОЦІЇ

Honda на CES 2017 представила концепт автономного електромобіля NeuV . Його система штучного інтелекту відрізняється тим , що здатна розпізнавати емоції водія і підлаштовуватися під настрій власника .

NeuV. Підлаштовується під стиль водіння

Ще одна "душевна" машинка – показаний на тій же виставці концепт-кар Concept-i від компанії Toyota. Його вбудований інтелектуальний помічник Yui вивчає поведінку водія, вчиться у нього чисто людським моделям реагування і встановлює з власником щось на зразок близьких відносин. Це дозволяє підлаштувати стиль водіння під переваги і емоційний стан людини і підібрати оптимальний маршрут. Не в автономному режимі, коли управління в руках водія, Yui помітить, якщо людина почала засипати за кермом, відволікатися від дороги тощо, і вживе необхідних заходів – щоб "розбудити" водія або ще якось запобігти неприємностям.

Yui. Встановлює дружні стосунки з власником

ЙДУТЬ У НЕБО: ТРИЦИКЛИ І АВТОЖИРИ

Цього року літаючі автомобілі з фантастичних продуктів остаточно перейшли в розряд серійних. Замовлення на Liberty від компанії PAL-V почали приймати ще в лютому. З точки зору наземного транспорту, це трицикл, а з точки зору повітряного – автожир: щось на зразок літака, підйомну силу якого створює не крило, а гвинт на кшталт вертолітного. На відміну від вертольота, для зльоту такої конструкції потрібно місце для розбігу, в разі Liberty – це від 90 метрів дороги. Машина оснащена 100-сильним бензиновим двигуном, який на дорозі забезпечує максимальну швидкість 160 км/год, а в небі – 180 км/год. Для перетворення наземної машини в літальний апарат потрібно близько 10 хвилин – щоб розкласти лопаті заднього гвинта.

Liberty. Щоб злетіти, потрібно 90 метрів полоси

Скоро почнуть приймати замовлення і на літаючий автомобіль AeroMobil , який однойменна словацька компанія представила в кінці квітня на виставці Top Marques в Монако .

Але в "ідейному" сенсі куди цікавіше концепт Pop.Up від авіабудівного концерну Airbus і студії Italdesign, представлений в березні в Женеві. Фішка його в тому, що пасажири знаходяться в автономній капсулі, яка може приєднуватися до колісного шасі і рухатися по дорогах або до повітряного модуля (квадрокоптера) – і злітати вгору. По землі і в небі система може пересуватися під автономним управлінням. Ви можете виїхати до потрібної вам точки, де зручно залишити шасі, і туди ж викликати квадрокоптер, який вас перенесе в недоступні автомобілю місця. Або просто винесе з району, заблокованого пробками.

Pop.Up. Капсула з пасажирами автономна

СУПЕРЕКОЛОГІЧНІ ІНТЕЛЕКТУАЛИ

Але "розумні" функції описаних автомобілів меркнуть перед інтелектуальною потужністю і емоційним багатством представлених в цьому році концептів машин найближчого майбутнього – тих, на чому ми зможемо прокататись буквально через кілька років. Примітно, що ці чотириколісні інтелектуали практично всі відносяться до електромобілів. І це ще одна прикмета часу: такі концепти все частіше з'являються не тільки на автомобільних форумах, а й на виставках електроніки і мобільних технологій. А серед їхніх авторів миготять компанії, раніше на автомобілебудуванні не спеціалізовані.

Наприклад, електромобіль, концепт якого на виставці електроніки CES-2017 представила компанія Fiat Chrysler Automobiles, здатний практично самостійно переміщатися по міських вулицях, але присутність і періодичне підключення водія все ще потрібно. Але, на жаль, ці рішення вже виглядають трохи застарілими на тлі повністю автономних систем, анонсованих іншими виробниками. Як відомо, ще восени минулого року Tesla Motors оголосила, що незабаром її машини зможуть повністю обходитися без водія-людини. У цьому році на Женевському автосалоні Volkswagen Group представила концепт електромобіля Sedric, керованого штучним інтелектом, який володіє повною автономністю. Аж до того, що йому, як стверджує компанія, можна буде довірити самостійно відвезти дітей в школу. Більш того, в цій машині взагалі не передбачено традиційне місце водія – в салоні розташовані два двомісні дивани обличчям один до одного. Управляти електромобілем можна буде за допомогою голосових команд.

Sedric. В цьому авто не має місця для водія — тільки два дивани

Після знайомства з цим концептом, представлений на CES-2017 концепт-кар Oasis від компанії Rinspeed, незважаючи на футуристичний дизайн, виглядає вже не так і революційно. Все-таки там є і водій, і навіть рульове колесо (яке, правда, в автономному режимі перетворюється в робочий стіл). "Персональний асистент" машини може зняти фото чи відео за допомогою однієї з бортових камер, викласти їх в соцмережу, замовити квитки на концерт і виконати ще якісь доручення такого роду. Як і у випадку з Sedric, машина розуміє фрази і жести господаря. А ось міні-сад біля сенсорного дисплея авто – деталь, звичайно, оригінальна, але не до кінця зрозуміла.

Oasis. Розуміє навіть жести. Але навіщо в авто міні-сад – неясно