Міненерго закликає регулятора при впровадженні RAB-тарифу спиратися на рекомендації учасників ринку

18 червня 2020, 18:33
Варіант реформи, який пропонує НКРЕКП, не дозволить залучити необхідні инвестиції

Фото: 8200.hu

Для залучення інвестицій в електромережі необхідний зважений підхід до стимулюючого регулювання у сфері розподілу електроенергії. Про це заявляє Міністерство енергетики. При цьому експерти ринку схиляються до того, що перехід на стимулююче регулювання в запропонованому НКРЕКП вигляді не сприятиме проведенню реформи тарифоутворення і залученню інвестицій.

Міністерство енергетики стверджує, що обсяг необхідних інвестицій для оновлення електромереж у рік становить 11 млрд грн. У той же час, за останні 3 роки інвестиції в розподільні електричні мережі згідно виконаних операторами систем розподілу інвестиційних програм становлять 4 млрд грн на рік. У міністерстві бачать в переході на стимулююче регулювання безальтернативний спосіб збільшення вкладень в мережі.

Реклама

"При існуючій моделі тарифоутворення обсяги фінансування робіт з оновлення мереж за інвестиційними програмами охоплюють незначний відсоток від потреби, що призводить до недостатнього фінансування пріоритетних робіт з підвищення енергоефективності та економічності роботи електричних мереж", – стверджують в Міністерстві енергетики.

Разом з тим, варіант реформи, який пропонує НКРЕКП, не дозволить залучити необхідну кількість інвестицій і поліпшити інвестиційну привабливість електромереж. До такої думки схиляються Європейська бізнес асоціація, Energy Club, профільний союз "Розумні електромережі України", Фонд Держмайна, Міністерство енергетики, аудиторська компанія "Ernеst & Young", Українська вітроенергетична асоціація, Громадський Союз "Всеукраїнська Енергетична Асамблея", Федерація роботодавців паливно-енергетичного комплексу.

Також свою позицію проти пропонованої методології висловили народні депутати Людмила Буймистер, Вікторія Гриб, Олексій Кучеренко та Олексій Гончаренко і експерт енергоринку Сергій Чех.

Реклама

Зокрема, критиці піддають пропозицію регулятора розділяти всі активи операторів системи розподілу на 2 частини: стару і нову бази. І нарахування ставки повернення інвестицій в них на рівні 1% на стару базу і 15% на нову базу. Також сумніви викликає рішення щодо повернення інвестицій на 3-й рік після вкладення.

У Європейській бізнес асоціації погоджуються, що RAB-тариф повинен сприяти залученню інвестицій, але висловлюють сумніви, що редакція, яку пропонують зараз, буде цікавою для інвесторів.

Об'єднання енергетиків Energy Club направило в НКРЕКУ офіційний лист, де вказало, що поділ баз активів і нарахування різних ставок повернення інвестицій суперечить європейській практиці. На думку Energy Club, цей проєкт не зможе забезпечити досягнення ключових цілей, які поставлені перед методологією, а саме – залучити інвестиції для оновлення інфраструктури електромереж, знизити показники надійності електропостачання SAIDI, а також – суттєво зменшити технологічні втрати.

Реклама

У громадському союзі "Розумні електромережі України", що об'єднує 14 операторів системи розподілу (ВСР), стверджують, що такий підхід не прийнятний для іноземних інвесторів і ставить під загрозу приватизацію пакетів акцій ВСР, що належать державі: "Ці параметри не поліпшують умови інвестування в Україні і ніяк не співвідносяться зі ставками ОВДП, кредитів, депозитів".

Людмила Буймистер, народний депутат фракції "Слуга народу", голова підкомітету з питань розвитку конкуренції та рівних умов для бізнесу Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, підтримує позицію обленерго і стверджує, що запропонована методологія абсолютно не дозволить інвестору вкладати кошти в галузь і мати доходи з неї.

"За такої практики інвесторам вигідніше вкладатися в ОВДП, ніж в електромережі", – впевнена Буймистер. Тому невигідні умови для інвесторів можуть зірвати приватизацію обленерго, що перебувають у державній власності.

Аналогічну позицію підтримують аудитори "Ernеst & Young". На їхню думку, економічно доцільно, щоб ставка доходності на нову базу дорівнювала середньозваженій вартості капіталу. Тоді ці об'єкти стають інвестиційно привабливими і зрозумілими для будь-якого інвестора.

У Фонді Держмайна також висловилися щодо швидкого впровадження RAB-тарифу. Там зазначають, що підтримують перехід на нову модель тарифоутворення і чекають прийняття рішення по RAB-тарифу для запуску приватизації державних обленерго. Але підкреслюють, що методологія повинна дотримуватися принципу балансу інтересів ВСР і споживачів.

На заміну таких пропозицій регулятора учасники ринку і енергоексперти пропонують скористатися європейським досвідом: не розділяти бази активів обленерго, ставку прибутковості від інвестування визначати на рівні WACC (середньозваженої вартості капіталу), повертати норму прибутку в поточному році інвестування. Відповідні пропозиції вони направили в НКРЕКП.

На думку Всеукраїнської енергетичної асамблеї, тільки прийняття зваженого з точки зору параметрів регулювання рішення про введення стимулюючого регулювання і застосування дієвого контролю ліцензіатів з боку НКРЕКП дозволить вирішити накопичені роками проблеми розподільних компаній і забезпечити якість та безперебійність електропостачання споживачів.

Міненерго закликає регулятора при впровадженні RAB-тарифу спиратися на рекомендації учасників ринку: "Пропонуємо прислухатися до пропозицій всіх зацікавлених сторін стосовно проєкту постанови з метою вирішення проблем, що накопичилися роками проблем розподільних компаній з метою забезпечення якісного та безперебійного електропостачання споживачів України".