Мільярдні збитки та девальвація гривні: до чого призводить корупція в "Укрзалізниці"

22 лютого 2022, 16:45
У звіті слідчої комісії, яка перевіряла діяльність залізничної державної компанії, йдеться про планомірне руйнування стратегічного підприємства

Розповідаємо, чому реформи УЗ поки що провалюються / Фото: Getty Images, уніан

Минулого тижня депутати проголосували за те, щоб ухвалити звіт тимчасової слідчої комісії (ТСК), яка вивчала діяльність "Укрзалізниці" з 2015 до 2020 року.

"Сьогодні" з'ясовували, що містить документ обсягом майже 200 сторінок і які порушення в діяльності державного монополіста виявили народні обранці.

Реклама

Перевезення зменшуються


Коли йдеться про господарську діяльність монополіста залізничних перевезень, то часто звучить: пасажирські перевезення завдають УЗ збитків, а весь прибуток формується від вантажоперевезень. Здавалося б, якщо це так, то цю категорію і треба розвивати. Але відбувається все з точністю до навпаки.

Як йдеться у звіті ТСК, останніми роками вантажообіг щорічно зменшувався в середньому на 2,5%. 2020 року цей показник менший вже на 4,9%, а за перший квартал 2021 року – на 6,8%.

"Таке різке падіння основного показника для АТ "УЗ" є критичним, і за збереження ситуації, що склалася, компанія не буде здатна самостійно забезпечити не тільки стійке функціонування, а й відтворення основних засобів виробництва, - йдеться у звіті. – Вже тепер спостерігається лише часткове задоволення потреб економіки у залізничних вантажоперевезеннях".

Реклама

Показово, що зменшується обсяг перевезень залізницею продукції таких традиційно експортно орієнтованих галузей, як сільгоспвиробництво і гірничодобувне виробництво (залізна руда). За даними Держстату, за минулий рік, незважаючи на рекордний урожай, зернових поїздами перевезли менше на 2,3%, а транспортування залізної та марганцевої руди знизилося на 4,3%.

Фактично, так УЗ гальмувала перевезення продукції українського експорту, що своєю чергою затримувало надходження валюти в країну, вело до зниження ВВП і в підсумку сприяло девальвації національної валюти.

Водночас автомобільні перевезення, навпаки, зростають. У період з 2015 до 2019 року вантажообіг автомобільного транспорту зріс на 42%. А за минулий рік загальний обсяг автоперевезень становив 16,2%. Це веде до того, що зростає навантаження на автодороги, погіршується екологічна ситуація через збільшення викидів CO2.

Реклама

Відмовляється від послуг УЗ не лише вітчизняний бізнес, а й іноземні партнери.

"Транзитні перевезення скоротилися проти 2015 року майже вдвічі, - йдеться у звіті ТСК. - Це відбувається на тлі того, що обсяги торгівлі Європи з країнами Східно-Азійського регіону стрімко збільшилися. Фактично Україна втратила свій транзитний потенціал".

Мільярдні збитки


Згідно зі звітом ТСК, у діяльності УЗ було навмисно закладено збитки, на яких хтось непогано заробив.

За останні п'ять років через бездіяльність голів правління та наглядової ради УЗ, безконтрольність міністрів інфраструктури, серед них і чинних, АТ "Укрзалізниця" недоотримало понад 17 млрд грн доходів, йдеться у висновках ТСК.

Ці кошти були отримані різними посередниками, було створено середовище для масової корупції, яка буяє і нині.

"Ми виявили всі ознаки планомірної руйнації стратегічного підприємства за останні шість років, – констатує голова комісії депутат Юлія Гришина. – Висновки звіту нашої ТСК один за одним підтверджують інші контрольні органи".

За її словами, станом на 20 січня у роботі детективів Національного антикорупційного бюро перебувало 44 кримінальні провадження щодо УЗ, чотири кримінальні провадження, де досудове розслідування вже завершено та матеріали надано стороні захисту перед їх скеруванням до суду.

Лише за минулий рік детективи НАБУ відкрили 22 нові кримінальні провадження за ознаками корупції в "Укрзалізниці".

"Говорити про вихід компанії з кризи передчасно, – каже Юлія Гришина. – УЗ досі супроводжують гучні корупційні скандали. В останні місяці ми регулярно спостерігаємо їх у секторі пасажирських перевезень".

На її думку, залізниця досі є стримувальним чинником розвитку економіки країни.

Хто гальмує реформи


Про те, що для боротьби з корупцією в УЗ слід провести реформу, не один рік говорять як політики, так і експерти. Суть її полягає в тому, щоб розділити підприємство на чотири окремі юрособи: вантажні та пасажирські перевезення, виробнича та інфраструктурна складники.

Ідея реформи в тому, що якщо кожен підрозділ провадитиме окрему господарську діяльність, то й покриватиме збитки шляхом перехресного субсидування стане складніше.

Але, мабуть, керівництво УЗ та близьких до неї політиків нинішній стан справ влаштовує. Депутати кажуть, що всі реформи поки що провалюються.

"На жаль, всі реформи залізничного транспорту та виконання нашої Угоди про асоціацію з ЄС поставлені на паузу, – резюмує Юлія Гришина. – Наша комісія не лише виявила численні проблеми, а й підготувала об'ємний розділ рекомендацій щодо розвитку УЗ. Є дорожня карта для удосконалення вантажних та пасажирських перевезень, для розвитку інфраструктури. Звіт містить усі рекомендації для реалізації реформ".

Нагадаємо, що "Укрзалізницю" звинувачували у маніпуляції з цінами на квитки під час бронювання. Крім того, експерти критикують призначення іноземців у наглядовій раді УЗ.