Міфи vs. реальність: як користуватися цифровим підписом в Україні

5 лютого 2017, 08:18
У податкової немає законних підстав вимагати паперові копії документів

Щоб отримати підпис, достатньо 15-хвилинного візиту до акредитованого центру</ / Фото: Вiталiй Лазебник

Електронний цифровий підпис ( ЕЦП ) в Україні застосовується вже давно . Щодня підприємці користуються нею при роботі з банком , а також для подачі електронної звітності до податкової служби та інші органи влади . Зараз сфера застосування ЕЦП розширюється , і однією з таких нових можливостей стає підписання договорів , актів і різних документів в електронній формі , пише AIN.

ЕЦП – це аналог звичайного підпису в цифровому світі інтернету . Електронний підпис економить час і кошти : не доводиться друкувати узгоджений контракт і пересилати його паперовий варіант , а потім купувати великі шафи для зберігання всіх документів в папках .

Реклама

В Україні використання ЕЦП врегульовано двома основними нормативними актами : це Закони України " Про електронний цифровий підпис " та " Про електронні документи та електронний документообіг " . Є ще підзаконні нормативні акти , але вони в більшості своїй стосуються питань сертифікації центрів з видачі ключів та використання ЕЦП в органах влади .

У податкової немає законних підстав вимагати паперові копії документів , оскільки закон зобов'язує надати копії без уточнення їх виду . Тому електронної копії буде цілком достатньо .

Реклама

Більш того , суди чітко розуміють : паперова копія електронного документа – лише його графічне відображення , а не сам оригінал . Електронний документ – це дані , які можуть бути зчитані електронними засобами ( ст . 5 Закону України " Про електронні документи та електронний документообіг " ) . Отже , надання роздруківок , навпаки , буде порушенням законодавства : такі " копії " , по суті , не є копіями електронних документів .

Це не зовсім так. Перш за все , треба відрізняти документи з ЕЦП і без такого підпису . Як правило , труднощі виникають з документами без ЕЦП , оскільки важко встановити , хто саме надіслав той чи інший документ , і чи наділена особа відповідними повноваженнями .

Реклама

А ось з документами, завіреними ЕЦП, таких проблем не виникає. Дійсно, спочатку суди поставилися до практики застосування подібних документів скептично, вказуючи, що письмова форма і електронна форма – це не одне і те ж. А оскільки Цивільний кодекс вимагає підписувати документи в оригіналі (паперовий варіант), в електронному вигляді вони неприйнятні. Однак апеляція за результатами такої позиції трактує, що укладення договорів із застосуванням ЕЦП є належним способом закріплення волевиявлення сторін. Таким чином, проблем із застосуванням ЕЦП сьогодні немає.

Якщо на самому початку дійсно були складності в практичному застосуванні ЕЦП , то зараз проблем немає . Крім приватних ініціатив , є і безкоштовні альтернативи , які можна використовувати у своїй господарській діяльності . Більш того , немає необхідності завантажувати спеціалізоване ПО ( хоча така можливість теж існує ) , а досить скористатися існуючими онлайн – сервісами .

Нагадаємо , раніше " Сегодня" розібраласяяк отримати цифровий підпис в Україні.