Менше відходів, краще траси: Україна може здешевити будівництво доріг завдяки вугільній золі

17 травня 2018, 17:22
Застосування золи в Україні дозволить стабілізувати ґрунти, вважають експерти

Фото: pixabay.com

Україна може перейняти європейський досвід використання відходів від спалювання вугілля – золошлаків в будівництві нових доріг. Така практика в ЄС дозволила знизити потребу в традиційній сировині – цементі, щебені, піску тощо, зменшити площі золовідвалів біля ТЕС, а також дала можливість заощадити в середньому 30% витрат на кожному 1 км побудованих доріг.

Таку думку висловили українські та європейські експерти в ході міжнародного форуму "Золошлакові матеріали. Європейський досвід використання", який відбувся 16 травня у Львові. Форум присвячений проведенню в Україні 64-го засідання ECOBA (Європейська асоціація з питань утилізації побічних продуктів використання вугілля).

Реклама

На заході зібралося 40 фахівців, які обговорювали різні можливості застосування золошлаків в сфері будівництва, зокрема, при ремонті або укладанні нових доріг.

Генеральний секретар ECOBA Ханс-Йоахім Фейєрборн (Німеччина) розповів, що європейські країни використовують понад 90% матеріалів від спалювання вугілля, які проходять процес підготовки для екологічного та ефективного застосування в будівництві доріг.

"В результаті спалювання вугілля утворюється велика кількість матеріалів, які варто використовувати замість природних матеріалів – цементу, щебеню, піску. Загальні обсяги золи, використовувані в ЄС, становлять 145 млн тонн. Це дуже велика цифра, яка показує турботу про навколишнє середовище. І в цьому полягає виклик для України – довести, що використання золи для підсипки ґрунту є екологічно чистим і почати відбудовувати дороги", – сказав Фейєрборн.

При цьому президент ECOBA Айвен Скідмор (Велика Британія) повідомив, що застосування золи в Україні дозволить стабілізувати ґрунти і прискорить будівництво доріг.

Реклама

"До того ж це дешевий матеріал, завдяки якому зменшується використання природних ресурсів і знижуються обсяги викидів вуглекислого газу. Вам нема чого відкривати Америку, Україна може перейняти і реалізувати у себе існуючий світовий досвід. Потрібно лише отримати підтримку з боку профільних органів влади, які повинні змінити технічну документацію і дозволити використовувати золу, як матеріал для будівництва доріг", – заявив Скідмор.

Його підтримав представник компанії SG Geotechnica, викладач технічного університету в Чехії Франтішек Креста, який розповів про великий досвід будівництва доріг із застосуванням золи в Чехії.

"Україні потрібно зрозуміти, що зола – цінний матеріал. В Чехії філософія полягає в тому, що це продукти, а не відходи. Золошлакові матеріали в ремонті доріг, у нас в Чехії, використовуються понад 20 років. Найбільший проект будівництва – траса до Праги, в якій ми використовували 200 тисяч тонн золи. Поки ми бачимо лише користь від такого будівництва", – підкреслив Креста.

Г олова компанії Ekotech Каміль Шігельскі (Польща) також порекомендував використовувати золу в будівництві, залучаючи найкращі європейські розробки.

"Хочеться розширювати історію успіху технології в світі. Ми передаємо свої технології, навчаємо тих, хто не вміє – були в Індонезії, Австралії, Таїланді, Південній Кореї. Ми можемо багато чого запропонувати і розповісти Україні, щоб ви могли ефективно використовувати свою золу. У нас вона направляється на будівництво автомобільних, залізниць, а навіть при спорудженні інфраструктури в аеропортах", – сказав Шігельскі.

Реклама

У свою чергу керівник департаменту екологічної безпеки ДТЕК Енерго Ірина Вербицька розповіла про те, що компанія планує реалізувати перший пілотний проект в Україні.

"Ми піклуємося про навколишнє середовище. І в зеленій інвестиційній стратегії компанії ДТЕК приділено особливе місце застосуванню золошлаків в будівництві. Це можливість знизити витрати на укладання доріг і в той же час зменшити площі золовідвалів. Ми плануємо запустити пілот в Україні з проведення капітального ремонту 1 км дороги в Кам'янка-Бузькому районі Львівської області, щоб оцінити ефективність проекту і впровадити найкращий світовий досвід поводження з промисловими відходами. Реалізуючи подібні проекти, ми не тільки вирішуємо екологічні питання, а ще й сприяємо розвитку територій, оскільки якісна інфраструктура – це вже перший крок до розвитку", – заявила Вербицька.

На цьому етапі компанією ДТЕК розроблена проектно-кошторисна документація, яка стала результатом спільної роботи з UMG Resource. Очікується, що економія на капітальному ремонті пілотної ділянки дороги з використанням золошлакових матеріалів становитиме 30%.

На завершення форуму європейські експерти підкреслили, що для того, щоб почати використовувати золошлакові матеріали в будівництві доріг, Україна повинна розробити і прийняти належну законодавчу базу.