Найбільша ірландська авіакомпанія зайде на український ринок

20 березня 2017, 03:14
За відсутності конкуренції авіаподорожі навіть по рідній країні більшості українців не по кишені

За 90 гривень з Парижа в Лондон, за 150 – з Брюсселя до Берліна. І... за п'ять тисяч з Києва до Одеси. При відсутності конкуренції авіаподорожі навіть по рідній країні більшості українців не по кишені.

Реклама

Але скоро все може змінитися. І допоможуть у цьому – західні лоукости. Про заходження на український ринок уже заявила найбільша ірландська авіакомпанія, та сама, яка продає квитки за 3-5 євро на європейські напрямки. Вояж з Києва і Львова, щоправда, коштуватиме трохи дорожче. Але експерти кажуть – такі ціни змусять і інші авіакомпанії здешевити переліт. Коли над Україною відкриється європейське небо?

Вадим – професійний пілот. Нещодавно купив невеликий літак, відремонтував, відновив салон. Разом з однодумцями планує створити авіакомпанію. Хочуть літати скрізь, де дозволяє це зробити повітряне судно.

Реклама

Ан-2 – це єдиний літак, який має право здійснити посадку, на майданчик з підбором. Наприклад, не потрібно мати аеродром, аероклуб, аеропорт. Тобто екіпаж з інструкторським допуском має право приземлитися на те поле, яке сподобалося.

Реклама

Але є складність – сертифікат. Всіх труднощів, які доведеться подолати для його отримання, не перелічити.

Але сувора бюрократична машина Вадима і його друзів навряд чи зупинить. Адже їм не просто політати хочеться. З огляду на стан вітчизняних доріг, пілоти вважають себе просто необхідними.

Пасажирські авіаперевезення в Україні зростають. Але не тими темпами, як в Європі. Довгі роки для багатьох українців це було не по кишені – конкуренції не було. Тоді як в іншому світі – "Відкрите небо" і безліч авіакомпаній.

Але як відомо – попит породжує пропозицію. І існує ймовірність, що дуже скоро в Україні літати стане простіше і дешевше. Як на маршрутці.

Журналісти порівняли вартість перельоту всередині Польщі і на аналогічному маршруті в Україні.

Так, на сайті відомого європейського перевізника знаходимо квитки на найближчі дні з Варшави до Гданська. Ціна, м'яко кажучи, здивувала. За дорогу в обидва боки потрібно заплатити 284 гривні. Це менше 10 євро. І схожих пропозицій – безліч. Варто обмовитися: до вартості квитка не входить провезення багажу і харчування. Але якщо потрібно швидко переміститися, то годину-другу можна й поголодувати.

Спочатку з Києва журналіст вирушає до Варшави. Також на літаку.

Рейс ранній. Сніданок в аеропорту "Бориспіль". Ціни неприємно дивують. Хот-дог коштує 90 гривень, пляшка води – 35.

З польської столиці журналіст продовжує свій шлях до Гданська.

До трапу підвозять на автобусі. Все дуже швидко. Не минає і 10 хвилин, як борт розганяється і злітає в небо. Це принцип авіакомпаній-лоукостерів: літаки не стоять годинами в аеропортах – це дозволяє мінімізувати плату за стоянку.

У салоні чисто, комфортно.

Кава – 3 євро, сендвіч – 6. Хто бажає – купує. Люди ощадливі. Менше години, і літак вже в столиці поморського воєводства – Гданську.

На зворотному рейсі пасажирів замало. Реєстратор пояснює, що кілька тижнів тому вартість квитків підняли в двічі – до двадцяти одного злотого.

Уявляєте, півмісяця назад квиток коштував 10 злотих, а зараз – 21. Це близько 140 гривень. І поляку, у якого минулого року середня зарплата в еквіваленті перевалила за 28 тисяч гривень, – дорого.

Далі журналіст перевіряє аналогічний польському маршрут: Київ-Одеса. І Гданськ, і наша Південна Пальміра – портові міста, відстань – ідентична.

"Маршрут Київ-Одеса – дуже цікавий напрямок. Особливо він цікавий в літній період. Тому що ситуація така, що люди із задоволенням поїдуть на день-два до південної столицю України, спокійно відпочинуть та повернуться з новими силами до Києва", – говорить Ігор Логвиненко, генеральний директор авіакомпанії.

Але зараз на маршруті працює один перевізник.

Переліт обійдеться в 5987 гривень. У сусідній Польщі така ж відстань обійшлося менше 300 гривень в обидва боки.

Вивчаємо складові квитка на літак.

Найдорожча частина – майже третина тарифу – паливо. Це за кордоном. В Україні – більше.

І багато перевізників, які літають до України, вважають за краще заправлятися у себе вдома.

Друга складова ціни квитка – податки і збори.

В Україні на внутрішніх рейсах існує ПДВ. Наприклад, в Європі податок на додану вартість відсутній.

П'яту частину в структурі квитка становлять відрахування власника повітряного судна.

Десята частина йде на технічне обслуговування.

І також по 10 відсотків ми платимо за аеронавігацію та до зарплатного фонду авіакомпанії.

То скільки ж дійсно повинен коштувати квиток?

Журналісти підрахували, що перегін літака Боїнг 737-500 з Києва до Одеси і назад коштує орієнтовно дванадцять тисяч доларів. У перерахунку на одного пасажира отримуємо цифру в 20-30 доларів, нам продають по 200. Може, прихід нових гравців на ринок зіпсує апетит монополісту?

"Ми починаємо працювати з двома аеропортами: чотири нових напрямки з Києва, ще сім – зі Львова. Ми розраховуємо перевозити щороку півмільйона українців. Те, що ми приходимо до України, допоможе створити понад 380 робочих місць", – говорить Девід О'Брайан, комерційний директор авіакомпанії-лоукостера.

На тижні про свій прихід до України заявила найбільша в Європі авіакомпанія-лоукостер. Ціни на квитки з України до країн Європи починалися від 20 євро в один бік.

Авіакомпанії-лоукостери встановлюють низькі ціни на рейси завдяки відпрацьованим прийомам економії. Наприклад: купують нові літаки однієї моделі відразу велику партію – і виробник дає суттєву знижку. Плюс відсутність серйозних ремонтів. А техобслуговування – лише необхідний мінімум. Через 5-6 років літаки продають. І, зазвичай, за тією ж ціною, за яку купили.

І природно, вони намагаються працювати на прозорому ринку. Не витрачаючись на хабарі та відкати.

То коли ж в Україні можна буде літати за ціною квитка на потяг?

"Якщо ми продовжимо свою політику щодо лібералізації ринку, про це реально можна буде говорити через два роки", – зазначив Володимир Омелян, міністр інфраструктури України.