Криза настає: як уряд Яценюка боровся з падінням економіки

23 березня 2020, 10:54
У 2014 році Україна зіткнулася з безпрецедентними труднощами

Поширення коронавірусу в Україні – величезний виклик не тільки для медичної системи, а й для економіки країни. ВВП України у 2020 році замість очікуваного зростання тепер може впасти, причому аж на 4%. Такий прогноз озвучив генеральний директор компанії Dragon Capital Томаш Фіала в програмі "Свобода слова Савіка Шустера".

У кризовій ситуації владі потрібно швидко приймати правильні рішення. Як це було, наприклад, у 2014 році – після Революції Гідності і з початком російської агресії. ВВП України тоді стрімко падав, і уряд Арсенія Яценюка провів важкі реформи.

Реклама

Зокрема, тоді Україна відмовилася від російського газу і почала закуповувати блакитне паливо в країнах ЄС. Також держава впровадила програми з енергомодернізації, українцям стали доступні "теплі кредити", була запущена програма субсидій для людей, які не можуть самі оплатити комунальні послуги. Крім того, уряд Яценюка налагодив співпрацю з Міжнародним валютним фондом (МВФ). Вдалося реструктуризувати багатомільярдні борги, які залишила влада Віктора Януковича. Україну фактично врятували від дефолту. І навіть в таких умовах уряд зменшив податки – майже вдвічі знизився розмір єдиного соціального внеску (ЄСВ).

Все це сприяло виходу економіки з тіні. Завдяки реформам і боротьбі з корупцією значно більше грошей почала збирати митниця. А гроші були критично необхідні, адже потрібно було відновлювати зруйновану армію. Чи не вперше на оборону держави стали витрачати 5% ВВП.

Яценюк впровадив жорстку економію бюджетних коштів, скоротив витрати на державний апарат, істотно урізав витрати на поїздки і польоти чиновників. Тодішній уряд також запустив систему "ПроZorro", яка дозволила економити десятки мільярдів гривень під час проведення державних тендерів.

Реклама

В результаті падіння економіки змінилося стійким зростанням.

Як повідомлялося, зростання реального ВВП України у 2019 році сповільнилося до 3,2% з 3,4% у 2018 році, коли був зафіксований максимальний показник за останні сім років.

Реклама