Картельна змова або тиск на бізнес: чому ціни на бензин паралельно ростуть і хто винен

19 серпня 2016, 16:29
В Антимонопольному комітеті вважають, що п'ять великих операторів ринку узгоджують свої ціни, в той же час самі оператори скаржаться на боротьбу з "легальним" бізнесом

Ціни можуть знизитися. Фото: img.112.agency

В Україні, незважаючи на зниження світових цін на нафту, вартість бензину на АЗС зростає. При цьому великі оператори ринку, як заявляють в Антимонопольному комітеті (АМКУ), синхронно підвищують ціни, порушуючи закон "Про захист економічної конкуренції". У комітеті збираються покарати компанії мільйонними штрафами, а самі учасники ринку скаржаться на тиск. Сайт "Сегодня.ua" з'ясовував, чому для українців не дешевшає бензин і кого АМКУ звинувачує в картельній змові.

Феномен українського ринку світлих нафтопродуктів

Реклама

Антимонопольний комітет вперше почав розслідувати ознаки "картельної змови" на ринку нафтопродуктів ще в 2013-му. Великих операторів запідозрили в тому, що вони, за попереднім погодженням, тримають ціни на одному рівні, а після одночасно їх підвищують. АМКУ, відповідно до закону "Про ринок економічної конкуренції" має можливість оштрафувати порушника на велику суму – до 10% від річного товарообігу. Наприклад, в 2013-му річний оборот компанії WOG склав 3 мільярди доларів. Максимальна сума, на яку Антимонопольний комітет міг оштрафувати компанію – 300 мільйонів доларів.

Фото: архів 

Реклама

Однак справа так і не було закінчено. З цього моменту руководствую АМКУ змінилося двічі, вже в січні цього року новий склад комітету почав новий розгляд. На цей раз в державному органі зацікавилися, чому нафту на світових ринках дешевшає, а бензин в Україні – немає. Державний уповноважений, який займається розслідуванням, Валерій Полюхович прийняв рішення об'єднати справу дворічної давнини з новим процесом. Вже в травні цього року компаніям, які володіють марками АМІС, SOCAR, Shell, OKKO, WOG, відправили попередні висновки, згідно з яким вони порушили п. 3. ст. 6 закону "Про ринок економічної конкуренції".

Глава АМКУ Юрій Терентьєв зазначає, що ознак традиційного картельної змови експерти не виявили. "У нас відповідать ознаки свідомого, то, що називається hard core картельної змови. Ми бачимо паралельну поведінку", – пояснив ситуацію чиновник.

"У нас відповідать ознаки свідомого, то, що називається hard core картельної змови. Ми бачимо паралельну поведінку", – пояснив ситуацію чиновник.

На даний момент в комітеті чекають, поки учасники ринку аргументують свою позицію. Вже в найближчі два місяці в АМКУ винесуть остаточний вердикт учасникам ринку. При цьому Терентьєв уточнює, що максимальна санкція (штраф в розмірі 10% від річного обороту), швидше за все, застосовуватися не буде.

Реклама

"Ми зараз бачимо, що всі суб'єкти ставлять однакові роздрібні ціни на бензин. Але фактично ця ціна може бути на 10-15% нижче. Ми бачимо свідоме уникнення конкуренції. У цьому випадку можна говорити, що це не класичний картель, коли десь в готелі зустріли СЕО компаній і домовилися. Безумовно, у нас є аналіз економічних чинників, які були в основі рішень суб'єктів. Нам потрібно, крім санкцій, які передбачені, дати наше бачення тих змін, які повинні відбутися на ринку", – розповідає Юрій Терентьєв.

"Ми зараз бачимо, що всі суб'єкти ставлять однакові роздрібні ціни на бензин. Але фактично ця ціна може бути на 10-15% нижче", – упевнений глава АМКУ.

Головні фактори, які впливають на вартість бензину: ціна на нафту на світових ринках (85% світлих нафтопродуктів Україна імпортує), курс гривні (нафтопродукти купуються за валюту), податки (також сплачуються у валюті). В АМКУ кажуть, що виявили на українському ринку "цікавий феномен": коли нафта дорожчає, ціни на бензин злітають, а коли нафта дешевшає – ціни не змінюються. Як пояснює Валерій Полюхович, оператори або створюють запас міцності, або ж намагаються отримати надприбуток, продаючи подешевшалі нафтопродукти за високими цінами.

Експерти вважають, що нині є передумови для того, щоб ціни на бензин знизити на гривню. Як говорить президент асоціації операторів ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук, зараз в Україну заходить велика кількість відносно дешевих світлих нафтопродуктів. "Падіння оптової ціни дає підставу сподіватися, що в деяких мережах зниження може бути до гривні на літрі. Але хто наскільки знизить – це його особиста справа, ми з вами не можемо прогнозувати. Щоб прогнозувати, потрібно розуміти економіку того чи іншого оператора", – розповідає експерт.

Позиція операторів ринку: "сірі" компанії забирають клієнтів, а АМКУ "тисне на чесний бізнес"

"Підозра в змові свідчить про те, що АМКУ не володіє ситуацією на ринку", – упевнений Леонід Косянчук. В асоціації операторів ринку нафтопродуктів вважають: компанії уважно стежать один за одним і між ними існує жорстка конкуренція.

"WOG писала на Shell скаргу, що вони в якомусь тендері неправильно себе повели. Скажіть, якщо я на когось "капаю" в антимонопольний комітет, я можу з ним домовитися про якісь узгоджені дії?", – Каже Леонід Косянчук.

"WOG писала на Shell скаргу, що вони в якомусь тендері неправильно себе повели. Скажіть, якщо я на когось "капаю" в антимонопольний комітет, я можу з ним домовитися про якісь узгоджені дії?" – Каже Леонід Косянчук.

Крім того, експерт упевнений, що у компаній, яких звинувачують в узгоджених діях, схожа економіка: вони закуповують нафтопродукти в одного постачальника, працюють в одному сегменті ринку.

Фото: архів 

При цьому в самих компаніях дії АМКУ називають "тиском на легальний ринок". Так, за словами представника однієї з компаній, частина ринку світлих нафтопродуктів працює в "сіру" – не платять податки і за рахунок цього утримують низькі ціни на свою продукцію. Ті, хто працює легально, змушені продавати бензин за високими цінами і конкурувати в рівні обслуговування, а не у вартості палива.

"Чомусь немає ні слова про тих, хто оптимізує податки, тих, хто спотворює конкурентне середовище. Чому до них немає претензій у АМКУ? Може бути, комітет це робить для того, щоб ми перестали боротися з нелегальним ринком, який не дає нам працювати", – заявили в компанії.

"Чомусь немає ні слова про тих, хто оптимізує податки, тих, хто спотворює конкурентне середовище. Чому до них немає претензій у АМКУ? Може бути, комітет це робить для того, щоб ми перестали боротися з нелегальним ринком, який не дає нам працювати", – заявили в компанії.

Якщо ж АМКУ прийме рішення оштрафувати компанії, оператори ринку збираються оскаржити постанову в українському, а після і в європейському судах.

Директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн також вважає: те, що компанії синхронно підвищують ціни, може бути аргументовано економічною ситуацією на ринку.

"Вони (АЗС, – прим. ред.) конкуренти в одній ніші. Це ніша преміальних нафтопродуктів, які вони закуповують у одних постачальників. Але якщо ти не встигаєш за конкурентами, якщо конкурент підняв ціни, а ти ні, це означає, що ти просто втрачаєш гроші. І навпаки, якщо той конкурент знизив ціни, а ти залишаєшся з високою ціною, ти втрачаєш покупця", – вважає Сергій Куюн.

За словами глави АМКУ, позицію операторів ринку в комітеті будуть враховувати при прийнятті рішення про те, чи спотворюють компанії конкурентне середовище, чи ні. У той же час на українських АЗС паливо продовжує дорожчати. У травні середня вартість бензину марки А-95, за даними порталу ВсеАЗС, було 20,67 гривні за літр, на даний момент ціни зросли до 21,17 гривні. У той же час бензин марки А-98 подорожчав на одну гривню, газ – на 2 гривні і 20 копійок, дизпаливо – на 50 копійок.