Які послуги доступні українцям через інтернет: від замовлення довідок до отримання субсидій

20 лютого 2016, 08:11
Замовити довідки зможемо з мобільного, а голосувати на виборах, не виходячи з дому, – через три роки

Українцям скоро дозволять отримувати спеціальні / Фото: Олександр Яремчук

В цьому році отримати держпослуги, не виходячи з дому, українцям стане ще легше: в Мін'юсті хочуть спростити ідентифікацію народу на сайтах е-послуг за банківськими картками і за допомогою мобільного телефону. На думку експертів, завдяки цьому нововведенню електронне голосування на виборах може стати цілком реальною перспективою через 2-3 роки. Що стосується найближчого часу, то через півроку в столиці, а потім і в усіх регіонах, планують відкрити "Онлайн-будинки юстиції".

Так, сьогодні для отримання більшості онлайн-держпослуг людині потрібен електронний цифровий підпис (ЕЦП). Заявку на її отримання можна оформити на сайті Мін'юсту, але забрати доведеться особисто – в податковій за місцем проживання. Заплатити за річну "підписку" доведеться 48 грн, а за дворічну – 96 грн. Також, за словами глави Мін'юсту Павла Петренка, українці зможуть підтверджувати свою особистість в допомогою більш передових і дешевих технологій – ID-банкінгу (ідентифікація за допомогою банківської карти) і Mobile ID (ідентифікація за допомогою мобільного телефону). "ЕЦП ще треба отримати – на відміну від банківської карти або мобільного телефону, який є у кожного. Саме над цим ми зараз працюємо, щоб українцям навіть одного разу не треба було йти в держустанови", – заявив Петренко.

Зараз ID-банкінг можна використовувати на порталі держпослуг Мін'юсту. Але до послуги підключені тільки кілька банків, і якщо людина не знайшла у списку свій банк, їй все ж доведеться отримувати ЕЦП. Всьому виною – відсутність законодавчої бази. У Мін'юсті заспокоюють: "Закон про електронні довірчих послуги" вже подано в Раду, і в цьому році у відомстві розраховують на його прийняття. Правда, банкам або мобільним операторам доведеться отримати госсертіфікат на надання послуг для своїх клієнтів.

Що ж стосується другої послуги – Mobile ID, то вона, за аналогом з банківською картою, дозволить завіряти особисті дані за допомогою номера мобільного телефону. Але до цього українські мобільні оператори поки не готові. Наприклад, в європейських країнах бажаючий отримати таку послугу звертається до оператора за спеціальною сім-картою: йому доведеться пройти реєстрацію (без втрати номера) і отримати Java-SIM з унікальним ключем користувача.

Тим часом в Києві вже цього року має запрацювати "Онлайн-будинок юстиції", який збере в одному місці всі місцеві держпослуги, вже доступні онлайн. Проект обіцяють запустити в тестовому режимі, а в разі успіху – впровадити в великих містах країни. Так, кияни зможуть отримувати горуслугі "в три кліка", і навіть подавати резюме на вакансії в міністерства.

Портал I-GOV: 235 послуг в 39 містах

Реклама

Уже восьмий місяць для українців працює портал електронних держпослуг i-gov.org.ua , який розробили волонтери . Щоб сервіс був якомога зручнішим для користувачів , творці сайту залучають і місцеву владу українських регіонів – щоб ті розміщували на ресурсі свої послуги . Сьогодні на порталі в режимі онлайн є 235 послуг для українців і бізнесу , ще 903 – в розробці , з них 41 з'явиться найближчим часом . Свої держпослуги тут пропонують 39 українських міст , ще 16 збираються приєднатися протягом одного-двох тижнів .

Пропонують різні послуги: можна зняти з обліку авто, отримати субсидію або дозвіл на проведення земляних робіт, отримати/замінити закордонний паспорт або довідку про доходи, зареєструвати громадську організацію, отримати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами тощо. Для того щоб отримати послугу, треба мати ЕЦП або пройти реєстрацію по ID-банкінгу. Активісти кажуть, що портал популярний серед народу і влади: "Кількість замовлень початок перевершувати нашу пропускну здатність! Зазвичай ми "ганялися" за держорганами, пропонуючи їм допомогу, зараз же нас накрило "замовленнями". Перед нами стоїть мета запустити всі держпослуги України (а їх понад 1200) в електронній формі", – каже розробник порталу Дмитро Дубілет.

Мін'юст: повістки, реєстри і шлюб

Реклама

Свої електронні послуги пропонує і Мін'юст: на його базі вже близько року працює Кабінет електронних сервісів (kap.minjust.gov.ua).

Тут можна отримати виписку або довідку з 13 єдиних або держреєстрів (в тому числі Держреєстр речових прав на нерухомість і Єдиного держреєстру юросіб та ФОП – в яких, крім іншого, можна подати заяву про держреєстрацію). Також на сайті можна скористатися послугою "Електронний суд" (оплатити судовий збір, отримати повістку в суд по смс, отримати процесуальні документи по електронній пошті тощо). На сервісі можна і замовити ЕЦП (електронний цифровий підпис) та зареєструвати шлюб.

Крім того, будь-який бажаючий може звільнити себе від ходіння по кабінетах і записатися на відеоконференцію з керівництвом відомства або держустанови, які його цікавлять.

Більшість електронних послуг – безкоштовні, але за довідки з держреєстрів доведеться заплатити 20 грн електронним платежем. Щоб скористатися всіма послугами порталу, користувачеві пропонують реєстрацію трьома способами: через ЕЦП, за допомогою ID-банкінгу (правда, поки це можуть зробити клієнти тільки "Приватбанку" і "Ощадбанку". – Авт.) або зареєструватися на порталі за допомогою паспортних даних та
ідентифікаційного коду.