Як українські банки хитрують з кредитами для народу

20 травня 2018, 07:40
Людям не дають заздалегідь гасити позики. Експерти: з порушеннями йдіть до суду

44% банків в односторонньому порядку можу

В Україні за останні півроку покращилася ситуація з прозорістю видачі кредитів , але українців як і раніше часто обманюють при підписанні договорів про позику . Такий висновок можна зробити за підсумками другої хвилі дослідження на ринку споживчого кредитування в рамках проекту USAID "Трансформація фінансового сектору".

Що змінилося

Нагадаємо , майже рік тому почав діяти Закон "Про споживче кредитування", покликаний захистити право позичальника , перш за все – на достовірну інформацію про те , скільки він сплатить за користування чужими грошима ( зокрема , заборонили рекламувати , що кредит " безвідсотковий " ) , а також – дати клієнтові право вибору страхової компанії , з якою він укладає договір страхування свого життя і здоров'я на час виплати кредиту , право на справедливі умови договору , який не можна змінювати в односторонньому порядку , і т . д .

Як видно зі свіжого дослідження ( підсумки першого етапу оприлюднили у вересні 2017 го ) , в рази покращилася ситуація з даними про реальні процентні ставки – зараз всього 10 % банківських установ приховують від клієнта цю інформацію ( було 63 % ) . Менше стало диктату кредиторів в питаннях односторонньої зміни умов договору , дострокового погашення кредиту , черговості платежів , якщо поточна проплата менше обов'язкової ( див . інфографіку ) .

Реклама

У той же час кредитори не схильні поступатися в своєму праві на третейський суд , який часто буває " кишеньковим " . Майже в 1,5 рази стало більше банків , які змушують страхувати ризики тільки в зазначених ними страхових компаніях під загрозою відмови у видачі кредиту .

Оцінки

Учасники фінсектору відзначили, що обслуговування клієнтів, що оформляють споживчі кредити, поступово поліпшується. Для цього, зокрема, самі банки користуються методом таємних покупців, коли підставні клієнти приходять до установ, спілкуються з менеджерами і роблять висновки: наскільки зрозуміло роз'яснили умови отримання кредитів, показали все цікавлять документи тощо. У цілому експерти відзначають: зараз для клієнтів важливіше навіть не прозорі умови видачі кредитів, а скільки саме коштів доведеться щомісяця віддавати банку, погашаючи борги. Адже саме фінансова сторона питання, мовляв, чи потягне українець борг, є визначальною при виборі, де ж краще оформляти кредит, говорять банкіри. Тому разом з посиленням прозорості умов кредитування потрібно думати про зниження ставок за позиками – тільки в такому випадку даний сегмент послуг банку почне активно зростати.

Реклама

Кому скаржитися

Фінексперт Олександр Охріменко каже , що оскаржити дії фінустанови ( банку , кредсоюза ) можна , якщо договір про позику підписаний :

"Обращаться надо в НБУ, если не удалось решить вопрос — в суд. Но оспорить можно не все. Например, можно жаловаться на отказ в досрочном погашении кредита, но навязывание банком "своего" страховщика нельзя — клиент, подписав договор, согласился на это условие".