Залучити туристів і не зганьбитися: експерти розповіли, як заманити мандрівників до України

9 жовтня 2019, 07:01
До масового притоку іноземців ще належить підготуватися, кажуть експерти

Україна щорічно нарощує потоки туристів. Однак особливими досягненнями в цій сфері похвалитися наразі не може. Так, за два роки ми піднялися на 10 позицій в рейтингу конкурентоспроможності в сфері подорожей і туризму. Але займаємо поки в ньому незавидне місце – 78-ме серед 140 країн.

Те, що більше половини поїздок відбуваються до європейських країн, є шансом для України наростити туристичний потік. На цій думці зійшлися багато учасників дискусії "Розвиток туризму в Україні. Потенціал і виклики" в рамках Inside Travel Industry.

Про принади України в світі знають мало. Співвласник групи компаній-лоукостерів Join UP! і SkyUp (яка нещодавно запустила регулярні рейси зі Львова до Парижа) Олександр Альба згадує інцидент на Сардинії, коли туристи були заарештовані, бо вивозили рожевий пісок. "На Херсонщині, - каже Альба, – теж є рожевий пісок, але про це мало хто знає".

Реклама

Одноразові туристи

Втім, на думку експертів, час для масштабної піар-кампанії України в світі ще не настав, оскільки Київ не готовий до масового притоку мандрівників. І насамперед, потрібно зайнятися розвитком інфраструктури, кажуть фахівці.

"Якщо ми не підходитимемо збалансовано до питань якості інфраструктури та нашого сервісу, – міркує Іван Ліптуга, президент Національної туристичної організації, – якщо ми завтра на порядок підвищимо бюджет на промоцію, вийдемо на всі виставки, розмістимо рекламу на СNN, BBC, Euronews, то 2021 року до нас приїде армія туристів з усіх країн світу, і це буде армія одноразових туристів – розчарованих".

Який з держорганів повинен "опікати" туристичну сферу, наразі незрозуміло. Іван Ліптуга каже: галузь за 28 років 15 разів переходила з підпорядкування від одного міністерства до іншого. Зараз її готуються передати Міністерству культури. Чи підвищить це віддачу від туризму для економіки – питання спірне.

Деякі експерти при цьому твердо переконані: роль держави повинна бути мінімальною, тому неважливо, яке відомство курируватиме питання туризму – профільне чи ні.

"Держава в туризмі має залишити собі дві функції, – каже депутат Юлія Клименко. – Перша – регулювання, дуже слабеньке. І, безумовно, потрібно визначити, що таке "п'ять зірок". Роль держави – виписати правила гри і не міняти їх <...> Чим більше держава втручається, тим гірше".

Інші вважають, що туризму потрібно надавати більше уваги, оскільки його частка в світовому ВВП – близько 10%. Крім того, не варто забувати, що іноземці забезпечують приплив валюти до країни.

Реклама

"Кожні 30 мандрівників створюють в світі одне робоче місце, з яких держава бере податки для наповнення бюджету, – продовжує авіабізнесмен. – Тому мені здається, в ідеалі туризм віддати під одне профільне міністерство, яке очолять професіонали".

Українські дороги відлякують туристів

Як зробити туризм драйвером економіки

Перед тим, як братися за туристичний піар, потрібно відремонтувати дороги. Економісти називають українські дороги головним недоліком, який псує наш імідж в очах туристів.

"Для туризму що потрібно? Потрібна інфраструктура – аеропорти, залізниця, автомобільні дороги, – каже економіст Олександр Охріменко. – Глуха провінція в Румунії. В одному селі придумали веселе кладовище... Але в чому краса? Турист Голландії може спокійно доїхати туди їхніми дорогами".

Валерій Царук, директор Центру розвитку туризму, уточнює: зараз у всій Україні задовольнити мандрівників можуть дороги тільки двох регіонів – Київської і Львівської областей, частково – ще й Одеської. Але крім покриття, не варто забувати і про наявність туалетів – туристи повинні перестати постійно озиратися на заправки на узбіччях.

Крім того, Україні не вистачає готелів світових брендів.

Реклама

"У нас готелі були заточені під туристів із України, Росії, Білорусі, Польщі... Якщо приїдуть люди, які звикли до сервісу в Італії, Словаччини, Іспанії – вони захочуть подібне побачити і у нас... Платоспроможні іноземці реагують на бренди", – говорить Царук.

Він звертає увагу на те, що в Батумі з близько 200 тисячами населення є 14 брендових готелів, а в майже мільйоннику-Одесі – немає жодного.

Крім того, продовжує експерт, потрібні зміни податкового законодавства, щоб зацікавити інвестувати в готельну регіональну інфраструктуру.

Загалом, якщо держава збереже темпи вкладень в інфраструктуру і обсяги на нинішньому рівні, ще років десять не зможемо стати приємним відкриттям для туристів. Тому, за словами Царука, потрібно швидко збільшувати вкладення в пріоритетні регіони та туристичні об'єкти.

Раніше новини "Сьогодні" також розповідали, що, незважаючи на кризові явища, кількість міжнародних туристів у світі зростає. І, що вигідно для України, мандрівники починають освоювати все нові маршрути.