Як реалізувати успішний стартап

22 квітня 2017, 07:33
Стартапам потрібні креативна ідея, стратегія зростання, команда

Кожен підприємець мріє , щоб його бізнес одного разу став надійним і дуже прибутковим . Але часто однієї оригінальної ідеї , незважаючи на гадану перспективу , може не вистачити . Що ще потрібно для створення успішного справи , з'ясовувала " Сегодня" .

ОСНОВИ.Для початку зазначимо: називати будь-яку бізнес-ідею, типу запуску м'ясного кіоску або налагодження лінії з виробництва роботів-прибиральників, стартапом – неправильно. Стартап по факту – це нова компанія, яка може похвалитися нестандартною і перспективною ідеєю. "Стартапів прийнято називати підприємство або бізнес-ініціативу в ранній стадії життєвого циклу. Тобто мова йде про той період, коли ідея тільки з'являється, йдуть перші розрахунки і доопрацювання, реєстрація – і початок періоду стабільного зростання. Цей відрізок часу, старт, вважається самим ризиковим, і в цей час підприємець допускає найбільшу кількість помилок. Але якщо стартап пройде початковий період до становлення як компанії – проект можна вважати таким, що відбувся", – пояснює Анна Агафонова, керівник конкурсу Business Cup Extreme в Україні , Грузії, Молдові та Білорусі.

Реклама

Але розуміти значення терміна "стартап" мало: важливо розбиратися хоча б в ключовій професійній термінології, яка активно використовується в цій екосистемі – наприклад, понятих хабів, інкубаторів або акселераторів. "Стартап-інкубатор – це окремий тип інвестора, організація, яка підтримує, просуває і фінансує інноваційні проекти. А стартап-акселератор – це організація, бізнес якої полягає в допомозі іншим компаніям. Вона пропонує структуровану програму, яка допомагає команді відточити бізнес-модель, обзавестися контактами, збільшити продажі. Існує також поняття "бізнес-ангел" – так називають приватних незалежних інвесторів, які готові інвестувати особисті кошти в стартап, навіть якщо цей захід знаходиться на стадії ідеї", – наводить приклади керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський. Але інкубатори та акселератори допомагають не безоплатно: компанії або беруть фіксовану плату за входження, або будуть просити частку в компанії, яку допоможуть розвинути (від 5 до 20%, залежно від апетиту і інтересу до проекту). І тільки від вас залежить: йти в інкубатор, шукати інвестиції серед друзів або звернутися в банк.

Перспектива: дрони і гмо

Складно визначити, що таке успішний стартап, адже підприємці ставлять перед собою різні цілі. "Є стартапи- "єдинороги", які за ніч виходять на мільйонні обороти. А їсти повільно зростаючі стартапи, які не приваблюють інвесторів, але стабільно працюють довгі роки. Все залежить від ідеї, знання ринку і моделі", – роз'яснює Анна Агафонова. Сьогодні за кордоном успішність стартапу визначають, використовуючи термін "еффектуація". "Вважається, що еффектуація – основний елемент стартапу. Йдеться про дизайнерське мислення людини – коли вона може з розрізнених шматків зібрати єдину картину і домогтися результату. На цю тему написані тонни літератури. Але на ділі все індивідуально, адже успішність стартапу залежить від продукту і бізнесу", – відзначає Анна.

Реклама

Але є одне важливе правило: навіть якщо у людини відмінне дизайнерське мислення і високі схильності до еффектуаціі, їй обов'язково потрібна сильна команда – фахівців і однодумців. Так, згідно з опитуваннями експертів, інвестори набагато охочіше дають гроші на розвиток тих стартапів, де працюють фахівці з хорошою освітою і різними компетенціями. "Команда повинна бути зацікавлена в продукті, постійно розвиватися. Такі стартапи цікаві інвесторам, адже з ними можна спокійно працювати. Вони в підсумку і отримують кошти", – доповнює Агафонова.

НІШІ. Нині лідерами в креативі стартапів вважаються Англія, Франція, Нідерланди, Німеччина, Фінляндія, Естонії та Ізраїлю. "У Франції реєструють більше стартапів, але в Німеччині вище виживаність: якщо вже німці щось запускають, то тут є і ресурс, і воля, і всі потрібні розрахунки. І дуже висока ймовірність, що справа буде доведена до фіналу", – уточнює Анна Агафонова. Проте креативні українці можуть зайняти своє місце під сонцем, якщо звернуть увагу на створення стартапів в певних секторах економіки. "Важливо розуміти, які теми зараз актуальні. Наприклад, в Європі ще рік тому були дуже популярні дрони: в Іспанії кожен другий стартап був присвячений дронам! А в Німеччині, наприклад, це дуже слизька дорога – тут інше законодавство: дрон може підніматися тільки на пару метрів вгору і не вище, та й літати дозволяється не скрізь. Тому німці особливо щодо дронів і не креативили. А ось для України тематика дронів може бути цікава, тим більше з огляду на широкий спектр можливостей по використанню. Можна сконцентруватися на синтетичні й біології, ГМО, інноваційній медицині. Перспективна також авіація – дуже цікавою вважається тема впровадження бездротового інтернету в літаках", – зазначає Анна Агафонова.

Не бійся знань

Реклама

Українцям треба позбутися страху зробити помилку і навчитися наполегливості. "Пригадується досвід американця: він 20 років просував розробку інноваційного пилососа. Продавав його в супермаркетах, але жити доводилося за рахунок дружини. В результаті у нього вийшло реалізуватися, коли він достукався до Японії. Тоді він став мільйонером! У нашому прикладі розробка пилососа була помилкою – причиною "гальм" стало лобі виробників традиційних пилососів", – зазначає Анна Агафонова. Тому експерти рекомендують проробляти стартап відразу з прицілом на глобальні ринки. "Часто стартапери не знають іноземні ринки, їх переваги, нюанси продажів і поведінкові ризики. А це важливо при просуванні", – говорить Андрій Забловський.

КУДИ. На думку Забловського, щоб забезпечити стартапу успіх, треба пройти стартап-курси і брати участь в конкурсах, де можна знайти інвесторів. Допомогти можуть челенджі або конкурси стартапів. Так, в Києві проводиться конкурс стартапів Sikorskiy Challenge і конкурс інженерних стартапів Vernadskiy Challenge. Серед популярних інкубаторів та акселераторів можна виділити некомерційний інкубатор IТ-проектів тисячі дев'ятсот дев'яносто-один Open Data Incubator, акселератор GrowthUP (працює з техстартапами), інкубатор Polyteco (створений в КПІ), акселератор Founder Institute (перший з США), платформа Start-up Business Incubator KNU ( об'єднує студентів КНУ ім. Шевченка), інкубатор iHub (працює з техпроектами), конкурс Business Cup Extreme (проводить навчання, допомагає в інвеспредставництві в ЄС), інкубатор на базі представництва Singularity University в Україні.

Цікаво знати…

У цьому році конкурс Business Cup Extreme буде зосереджений на будь-яких ідеях безпеки . Наприклад , теми можуть бути пов'язані із запобіганням природних катастроф , інноваційним лікуванням хвороб , допомогою при виживанні та іншими креативними стартапами . Причому пропонувати ідеї можна в будь-якій формі – мобільний додаток , оцінювання ризиків , ліки , спорядження і т.д.

Безпосередньо заявки для участі в конкурсі можна буде подавати в червні . Безпосередньо в липні пройде перший тур , причому в фінал пройде 10 учасників . А у вересні очікується безпосередньо сам фінал в Києві .

Призи конкурсу значні . По-перше , переможці отримають можливість презентувати свою ідею перед інвесторами в Копенгагені , Данія . По- друге , з'являється можливість інкубації в Естонії . По-третє , конкурс дозволить пройти в наступний відбірковий тур для інкубації в Німеччині .