Як правильно оформити пенсію. Онлайн-заява чи похід в ПФУ?

15 листопада 2020, 16:03
Пенсійний фонд пропонує два варіанти оформлення пенсії, але в карантин альтернатив небагато

/ Фото: AFP

Разом з рішенням про посилення карантинуна засіданні 11 листопада уряд затвердив і новий порядок оформлення пенсій, грошової допомоги та переоформлення банківських документів (постанова № 1098).

Як інформують у Мінсоцполітики, тепер пенсіонерам не доведеться обходити різні інстанції, щоб вирішити свої фінансові питання. Все можна зробити за одне відвідування відділенняПенсійного фонду або управління соцзахисту.

Реклама

Сайт "Сьогодні" розбирався, що змінилося і яким буде ефект.

Пошта чи карта?

Раніше ті, хто хотів отримувати пенсію або соціальні виплати на карту, мали спочатку вибрати банк, сходити туди і відкрити там пенсійний рахунок, а потім вже йти до відділення Пенсійного фонду або органу соцзахисту.

А ось ті, хто готовий був отримувати пенсію готівкою через "Укрпошту", могли просто прийти до відділення ПФУ або управління соцзахисту і за одне відвідування оформити всі документи.

Реклама

У Мінсоцполітики вважають, що пенсіонери воліли отримувати пенсії поштою, тому що їх простіше було оформляти. Але під час пандемії черги, які шикуються на пошті в дні отримання пенсій, небезпечні для людей поважного віку, оскільки складно забезпечити соціальне дистанціювання.

У Кабміні дозволили оформляти пенсійні виплати на поточний рахунок у банку і сподіваються, що нові правила збільшать популярність безготівкових платежів, а це сприятиме "зменшенню контактів пенсіонерів з іншими особами".

При цьому оформляти пенсію з виплатою на пошті, як і раніше, не забороняється.

Реклама

Як оформити пенсію за новими правилами

Постановою Кабміну передбачено такий порядок оформлення пенсії за новими правилами.

1. Прийти до відділення Пенсійного фонду (для оформлення пенсії) або органу соцзахисту (для оформлення державної допомоги) з паспортом чи іншим документом, що підтверджує не тільки ПІБ, а й вік і місце реєстрації.

Цього достатньо для банку, але для ПФУ або органу соцзахисту знадобляться також інші документи, що підтверджують право на отримання виплат.

2. У відділенні ПФУ потрібно написати "заяву про виплату пенсії / грошової допомоги" (з отриманням на пошті) або "заяву про виплату пенсії / грошової допомоги з відкриттям рахунку" (щоб отримувати гроші на карту).

Якщо вибрали виплату з відкриттям рахунку, потрібно ще заповнити банківський договір. Банк можна вибирати самому зі списку уповноважених банків. Нині в цьому списку 44 банки.

3. Протягом 5 робочих днів співробітники ПФУ або органів соцзахисту повинні передати заяву про відкриття рахунку та підтверні документи (копії) в банк, який вибрав клієнт. Обмін документами може відбуватися в електронній формі.

Якщо заява заповнена правильно, банк зобов'язаний її прийняти. Однак він може відмовити, якщо в заяві вказані не в повному обсязі потрібні дані або недостовірна інформація.

Таким же чином можна перевести пенсійні виплати з пошти на банківську карту.

У чому головна проблема

Ще однією метою змін, як зазначено в пояснювальній записці до документа, є "поширення практики застосування безготівкових розрахунків серед одержувачів пенсій, соціальної допомоги та страхових виплат".

Наскільки відчутним буде ефект, експертам важко сказати. У великих населених пунктах, де банки на кожному кроці й відвідати їх не проблема, люди навряд чи вибирали той чи інший спосіб виплат, керуючись лише кількістю кабінетів, які потрібно відвідати.

Принаймні для багатьох дорога до банку ближча, ніж до відділення ПФУ або соцзахисту. Та й черги в банках менші.

До того ж у Києві й раніше у відділеннях ПФУ сиділи представники банків, які могли прийняти заяву про відкриття пенсійного рахунку. Тож навряд чи оформлення банківської карти для пенсійних виплат було такою вже тривалої і проблематичною процедурою.

Ще нагадаємо, що з літа цього року Пенсійний фонд анонсував повністю автоматичне призначення пенсій. Якщо є доступ до інтернету і цифровий підпис, пенсіонерам навіть немає потреби йти до відділення ПФУ.

Впевнені користувачі старшого віку або ті, кому можуть допомогти родичі, напевно скористаються цією послугою. Хоча і в них можуть виникнути проблеми.

Наприклад, як розповів нам киянин, що недавно оформляв документи онлайн, найбільша складність у нього виникла з пошуком сканера – під час консультації співробітниця ПФУ сказала, що копії документів мають бути обов'язково відскановані, фотографування їх телефоном не допускається.

Що ж стосується невеликих населених пунктів, активного переходу на картки не доводиться очікувати з огляду на більш низьку комп'ютерну грамотність та гірший доступ до інтернету.

Людей менше – роботи більше

Якщо відвідувачі ПФУ тепер писатимуть не одну, а дві заяви, роботи у співробітників фонду додасться.

Тим часом у липні, після того як заяви на пенсію стали приймати онлайн, Кабмін ухвалив рішення скоротити кількість співробітників ПФУ – на 5%, або приблизно на 2,5 тис. людей (з 47,6 до 45,2 тис. людей), підрахувавши, що це заощадить фонду близько 60 млн грн.

"Крім того, що там проходять скорочення, тепер частина відділень ПФУ не може приймати людей, тому що у них теж діє правило: якщо хтось зі співробітників захворів, всі мусять піти на самоізоляцію. І там просто вивішують оголошення, що фонд не працює", – розповідає економічний експерт Борис Кушнірук.

Він вважає, що в період пандемії, навпаки, потрібно було б збільшити кількість співробітників, які приймають людей похилого віку.

Наприклад, у США дуже легко беруть людей на роботу на короткий строк, коли виникає потреба, – на місяць, два, три. І дуже легко звільняють. І це дає змогу залучити людей в ті моменти, коли вони потрібні.

"У нас такого немає. Хоча я вважаю, що зараз було б доцільно збільшити кількість людей, які надають послуги людям похилого віку, – для того, щоб максимально спростити їм життя. Щоб не було черг", – каже Борис Кушнірук.

Нагадаємо, що в Україні з вересня понад 1,6 млн пенсіонерів підвищили пенсії. Йдеться про людей після 65 років, які мають 30 (жінки) і 35 (чоловіки) років страхового стажу.

Як повідомляли новини "Сьогодні", Кабінет Міністрів схвалив підвищення пенсій у наступному році, а Міністерство соціальної політики розробило спеціальний "календар підвищень". Читайте докладніше про дати і терміни – як зростуть пенсії в 2021 році.