Отримати розкручений бізнес за кілька тисяч доларів: як в Україні розвивається франчайзинг

11 березня 2019, 07:34
Якщо у вас недостатньо досвіду організації і грошей для відкриття і розкручування бізнесу, вам можуть допомогти

Згідно з низкою опитувань, практично кожен другий українець хотів би займатися веденням власного бізнесу. Однак на сьогодні, за наявною інформацією, в Україні зареєстровано менше 2 млн ФОПів, а підприємств не набереться і мільйон.


На запитання, що заважає відкрити власний бізнес, часто можна зустріти відповіді не тільки про високі податки і побоювання перевірок, а й про те, що немає досвіду, стартового капіталу, та й взагалі розуміння, як складати бізнес-план, і впевненості, що бізнес буде успішним.

Одним з варіантів для тих, у кого недостатньо досвіду організації бізнесу і грошей для відкриття і розкручування бізнесу з нуля, може стати франчайзинг. Адже така форма бізнесу передбачає, що компанія-власник (франчайзер) передає іншій людині або компанії (франчайзі) не тільки право на продаж свого продукту або послуги під своїм брендом, а й консультує, навчає, часто надає в користування обладнання, готові електронні сервіси, програмне забезпечення і т.д. До того ж франшизою, як правило, виступає відома торгова марка або продукт, які не потребують розкрутки "з нуля", що теж полегшує завдання франчайзі і економить його гроші.

Реклама

У яких сферах працюють за франшизою

В Україні останнім часом все більше компаній вибирають франчайзинг як шлях свого розвитку.

Наприклад, компанія "Нова Пошта" вийшла на ринок з пропозицією розвивати франчайзингову мережу рівно 8 років тому. Як розповіли в компанії, три перших відділення за франчайзинговою системою були відкриті 28 лютого 2011 року.

"Франчайзинг дійсно стає популярним в Україні. Купуючи франшизу, партнер отримує готовий досвід, налагоджені процеси і технології, використовує відомий бренд. Це простіше, ніж стартувати самому і пробувати щось нове, не знаючи, "вистрілить" чи ні. Зараз придбати франшизу досить просто, існує багато програм, які не вимагають вступного внеску, власних вкладень на рекламу та розкрутку", – кажуть в компанії.

Є кілька українських сайтів, де можна ознайомитися з переліком франшиз і умовами їх придбання, отримати консультацію експертів.

Найбільше франшиз традиційно стосуються сфери громадського харчування – організації кафе і ресторанів, роздрібної торгівлі напоями та їжею. Напевно, це не дивно, адже існує думка, що франчайзинг і придуманий був компанією "Макдональдс". Але сьогодні не менше поширені франшизи і в сфері послуг. Хімчистки і турагентства, автомийки та готельний бізнес, клінінгові послуги та логістика, розважальні та медичні центри – купити франшизу можна в цих та багатьох інших сферах діяльності. Останнім часом в Україні розвивається і виробництво за франшизою: тих же продуктів харчування, товарів легкої промисловості, сільгосппродукції і т.п.

По суті, багато мережеві компанії – це окремі бізнеси, які працюють за франшизою. "FORNETTI" і "Шоколадниця", "Кофе Хауз" і "Еко-лавка", ресторани "Mafia" і супермаркети "Novus", хімчистки "UNMOMENTO" і секс-шопи "Насолода" в більшості своїй це франшизи. Розвивають свої мережі за рахунок франчайзингу також Meest-Express, "Ін тайм" та інші.

Скільки грошей потрібно мати

Відповідно до опису франчайзерів, інвестиції у багатьох видів такого бізнесу потрібні не настільки вже й великі.

Наприклад, одна з найнедорожчих франшиз – з відкриття курсів англійської мови – припускає витрати франчайзі тільки на оренду приміщення та меблів, якщо працюватиме він сам, ну, і плюс – на зарплату працівникам, якщо знадобляться помічники. Витрати франчайзі складуть: 1 тис. доларів – вартість франшизи (паушальний внесок), 1-2,5 тис. дол. – розмір інвестицій. Рентабельність бізнесу обіцяють 40%, інвестиції повинні окупитися за 4-7 місяців.

Щоб відкрити кавовий кіоск за франшизою, підприємцю знадобляться 7 тис. доларів: 2,5 тис. паушального внеску, решту – витрати на оренду і брендування. Зазначений строк окупності – 4-6 місяців, дохід – 1-1,5 тис. доларів на місяць.

Реклама

У деяких видах бізнесу отримати франшизу досить легко, вимоги до франчайзі мінімальні, була б необхідна сума грошей. Але є і складні варіанти. Так, наприклад, купити франшизу популярної мережі жіночих фітнес-клубів "FitCurves" швидко не вийде. За умовами, франчайзі може виступати тільки жінка, причому, перш ніж стати власницею, вона повинна пройти довгий кар'єрний шлях. "Майбутня власниця повинна пройти наступну обов'язкову послідовність етапів: член клубу – волонтер – тренер – власник", – написано в одному з описів цієї франшизи.

"Вкладення окупилися навіть раніше, ніж я планувала"

Які плюси і мінуси роботи за франшизою, ми розпитали у знаючих людей.

Олена Колісниченко вже кілька років працює за франшизою туристичної компанії "Поїхали з нами", розвиваючи свій бізнес в Україні і Казахстані. Вона каже, що анітрохи не шкодує про таку форму співпраці.

"Франчайзингові мережі – це, по-перше, впізнаваність. Куди піде людина купувати телевізор? До "Розетки", "Цитрусу", "Comfy" чи до маленького магазинчика в підворітті? У більшості випадків людина йде в те місце, про яке вона чула, до великої фірми, яка має багато відділень. Це вселяє довіру. Так і у нас: навіщо мені відкривати нову компанію, яку-небудь "Пупкін-Тревел", якщо є мережа, яка на ринку вже 15 років, у якої понад 300 офісів і яка представлена ​​в декількох країнах? Мені не потрібно завойовувати довіру, клієнт нам і так вже довіряє. По-друге, у мережі вже є традиції та досвід. З франчайзі ними діляться, проводять постійні навчання для менеджерів і керівників. По-третє, мені навіть не треба особливо переживати з приводу реклами, розкрутки сайту, оскільки все це робить центральне відділення. І четверте – це, звісно ж, СРМ-система. Це недешева програма в обслуговуванні, а купівля франшизи передбачає, що франчайзі можуть користуватися нею, з усіма постійними доробками. Плюс поріг входу до цього бізнесу досить низький за рахунок того, що практично всі вже готово. І не потрібно робити помилок, тому що про них вже попередили", – каже Олена.

Стосовно окупності інвестицій, то термін у неї виявився навіть менше того, що вказувався спочатку.

Реклама

"Мої надії виправдалися навіть більше, ніж я очікувала. Вкладення окупилися раніше, ніж планувала. При покупці франшизи обіцяли рік окупності, а ми це зробили за 6 місяців. Але, думаю, це за рахунок того, що у мене вже був досвід роботи в туризмі, і я почувалася як риба в воді. Але якщо людина взагалі без досвіду роботи, думаю, вона окупить свої вкладення якраз приблизно за рік. Але потрібно розуміти, що це бізнес для самозайнятості, і тут треба працювати! Це явно не пасивний дохід", – розповідає Олена Колісниченко.

Стосовно мінусів роботи за франшизою, то Олена говорить про високу відповідальність.

"Якщо в одному офісі буде незадоволений клієнт, можна сказати, що це незадоволений клієнт всієї мережі, тому що він не ділить мережу на окремі офіси, а думає, що це одна велика компанія", – говорить вона.

Олена вважає, що за франчайзинг тільки розвивається:

"Якщо подивитися світовий ринок, то зараз існує величезна кількість подібних компаній, і за ними майбутнє. Маленьким компаніям важко виживати, а великі, навпаки, масштабуються і їх поглинають".

"Щодо кількості співробітників і зарплат стандартів немає"

Іван Байбарак, керівник мережі партнерських відділень компанії "Нова Пошта" в Дніпропетровській області, працює за франшизою компанії з 2013 року.

"Мені 32 роки, я працюю на себе з 21 року. Продавав м'ясо птиці, займався вантажоперевезеннями, навчався і помилявся. А потім зрозумів, що виріс, пора рухатися далі, і став шукати, куди інвестувати. 2013 року звернув увагу на франшизу "Нова Пошта". Спочатку хотів відкрити відділення в своєму місті, Кривому Розі. Але за франшизою "Нова Пошта" можна відкривати відділення тільки в тих в населених пунктах, де компанія ще не представлена. І я почав аналізувати область і районні центри. Перше своє відділення відкрив в с. Лозуватка 2013 року. На сьогодні у мене 11 відділень в 9 населених пунктах з населенням від 2 000 до 22 000 жителів. Я входжу до ТОП-3 франчайзі за охопленням території. Цього року планую відкрити ще кілька відділень", – розповідає він.

За скільки окупляться інвестиції – залежить від багатьох факторів, каже підприємець.

"У мене окупність становить від 6 місяців до 2 років. Це залежить від багатьох факторів. Наприклад, якщо в населеному пункті є виробництво або розвинений бізнес, то посилок буде більше. Важливо також враховувати, чи є відповідні приміщення, як далеко їхати за посилками до найближчого сортувального центру, багатий населений пункт чи ні, чи є там інтернет", – пояснює він.

Іван Байбарак вважає, що стати франчайзі дуже просто:

"Потрібно вибрати населений пункт, заповнити анкету і отримати дозвіл від компанії. Початковий внесок платити не потрібно, тому стартувати досить легко. Але ви повинні знати основи ведення бізнесу, бути готовим виконувати стандарти компанії і працювати в команді. У компанії-франчайзера багато вимог, тому що вона дбає про свою репутацію. Є багато стандартів, які повинні бути виконані. Це відноситься і до приміщення, і до обладнання, і до вивіски, і до програмного забезпечення. Є також вимога в обов'язковому порядку укласти договір з охоронною фірмою, встановити сигналізацію, тривожну кнопку. Крім того, є ще показники якості і сервісу, які впливають на клієнтський досвід і репутацію компанії, тому вони постійно під контролем компанії".

Кількість працівників та розмір зарплати визначає не центральний офіс, а франчайзі, тут стандартів немає. Але до запуску відділення співробітники в обов'язковому порядку проходять навчання в головній компанії.

"Мені подобається працювати за франшизою, а ще мені дуже імпонує, що я створюю робочі місця і допомагаю розвивати населений пункт. Бачу, як розвивається місцевий бізнес – люди отримують доступ до нових клієнтів по всій країні і навіть за кордоном, починають активно торгувати з іншими населеними пунктами. Крім того, в маленьких населених пунктах, де не так багато людей живе, можна працювати з місцевими підприємцями. Наприклад, власник магазину може збирати і видавати посилки. Він стає партнером франчайзі і заробляє більше. А мені вигідно – не потрібно відкривати відділення самому", – розповідає Іван Байбарак.

Нагадаємо, раніше ми розповідали про те, який бізнес краще відкривати 2019 року, а також про найактуальніші бізнес-тренди в світі.

Дивіться також сюжет каналу "Україна" про те, чи реально створити прибуткову справу, розводячи домашніх тварин.