Як підготувати автомобіль до холодів

28 вересня 2015, 10:00
Шини потрібно міняти при температурі +5-7 градусів, а акумулятор – вже зараз

Потрібно подбати про зимові покришки вже зараз

Перші нічні заморозки і відчутні холоди вдень синоптики обіцяють вже після 14 жовтня. Для автомобілістів це означає, що їм потрібно подбати про зимові покришки вже зараз, а не дотягувати до перших ранкових морозів, коли вчора ще сухий і шорсткий асфальт раптом стає блискучим і слизьким. Саме тоді біля шиномонтажей миттєво шикуються кілометрові черги, а продавці зимових шин потирають руки, переписуючи цінники. У вас є шанс уникнути цієї долі, прислухавшись до порад "Сегодня".

ЩО ТАКЕ ЗИМОВА ШИНА

Реклама

Гумова суміш в зимових шинах зроблена так, щоб вони на морозі зберігали еластичність. Тому вони зберігають оптимальне зчеплення і забезпечують ефективне гальмування. Одна з головних причин, чому не варто взимку їздити на літніх шинах, саме у складі суміші: такі шини стають твердими і слизькими. І, навпаки, зимові шини влітку дуже швидко зношуються через занадто м'яку гумову суміш, яка на спеці стає ще м'якшою.

Зимовий малюнок протектора відрізняється від літнього високою щільністю нарізки ламелей – хвилеподібних заглиблень, завдяки яким на слизькій дорозі авто краще управляється.

КОЛИ ПОТРІБНО ЇХ МІНЯТИ

Реклама

Всупереч загальноприйнятій водійській звичці згадувати про зимову гуму з першим снігом або ожеледицею, є обґрунтовані температурні параметри заміни шин: літня гума вже при температурі дорожнього покриття +5-7 градусів не забезпечує того гальмівного шляху, який вказаний в теххарактеристиках автомобіля. Тому, швидше за все, шини українцям доведеться міняти вже восени.

ВИДИ: З ШИПАМИ, ЛИПУЧКИ І ВСЕСЕЗОННІ

ШИПОВАНІ

Реклама

Шипованими шинами називають ті, у які встановлюються спеціальні металеві шипи. Їх призначення – забезпечувати краще зчеплення з дорогою і зменшувати гальмівний шлях в умовах зледенілого або укоченого снігу та ожеледиці. У наших широтах доцільність використання шипованих зимових шин завжди перебувала під великим питанням, а в більшості європейських країн вони і зовсім заборонені. Справа в тому, що шипи і правда забезпечують краще зчеплення в умовах ожеледиці, але на більш-менш розчищеному асфальті, снігу і тим більше мокрій дорозі гальмівний шлях на шипованих шинах значно збільшується, а керованість – погіршується. Крім того, на асфальті шипи дуже швидко зношуються.

Втім, існує концепт шини з шипами, що висуваються. Натисканням кнопки їх можна "активувати" на льоду і заховати на асфальті. Коли такі шини з'являться у продажу, всі суперечки прихильників і противників "шиповки" повинні припинитися.

Поки ж є шини "під шипи" – тобто з підготовленими для них отворами. Вигода від таких шин сумнівна: установка шипів коштуватиме недешево, а експлуатувати такі шини без них немає сенсу, адже вони дорожчі звичайних.

ФРИКЦІЙНІ

Таку шину в побуті називають липучкою: за рахунок м'якого складу гумової суміші і підвищеної ламелізації поверхні протекторних блоків така шина неначе прилипає до поверхні дороги, забезпечуючи хороше зчеплення з нею. Фрикційні шини не варто експлуатувати в теплу пору року: на сухому асфальті через м'якість і велику кількість ламелей така шина "пливе", не забезпечуючи оптимальної керованості і, до того ж, дуже швидко зношуючись. Оптимальні умови експлуатації фрикційних зимових шин – мокрий асфальт, засніжені дороги. Загалом, класичні умови експлуатації автомобілів взимку в Україні, де в основному доводиться їздити по асфальтових дорогах, що розкиснули від розчиненого хімією льоду, і нечищених від снігу дворах. В умовах ожеледі такі шини програють шипованним.

ВСЕСЕЗОННІ

Компромісний варіант для тих, хто не може собі дозволити два комплекти гуми. Правда, виграш від "всесезонки" сумнівний: влітку вони програють за всіма характеристиками літнім, а взимку – зимовим. У деяких країнах такі шини використовуються як міжсезоння – тобто восени і навесні. До речі, клімат у нас вельми підходить під таке застосування всесезонних покришок.

ЯКЩО МІНЯЄТЕ ГУМУ, ТО ВІДРАЗУ ОБИДВІ ПАРИ

Існує думка, що зимові шини можна ставити тільки на провідні колеса. Нерідко водії так і роблять. Тоді вони дійсно отримують більш контрольовану поведінку авто при розгоні на слизькій дорозі, але лише у випадку, якщо автомобіль передньопривідний. Але кожен поворот і тим більше гальмування на такій машині – лотерея, тому не варто економити з ризиком для життя. Якщо немає можливості купити повний комплект зимової гуми, краще пошукати б/в, ніж ставити тільки одну пару.

Дотримання сезонності шин – одна з найбільш вагомих гарантій безпеки на дорогах. У більшості країн необхідність міняти шини жорстко прописана в законодавстві, що регламентує дорожній рух. У нас же поки що доводиться покладатися лише на відповідальне ставлення водіїв.

ЯКИМ ДЕТАЛЯМ ПОТРІБНА ОСОБЛИВА УВАГА

Заміна шин на зимові – далеко не єдина процедура, якої потребує ваше авто. Адже з настанням холодів підвищеним навантаженням піддається більшість вузлів і агрегатів. Пов'язано це з низькою температурою і підвищеною вологістю. Тим часом, підготовка машини до холодного сезону не займає багато часу. Потрібно лише пам'ятати, що саме страждає від морозу в першу чергу, і утримувати машину в справному стані.

КУЗОВ. У зимовий період на асфальт щодня висипаються тонни агресивних хімічних речовин. Вони ефективно розтоплюють лід, але не менш ефективно в'їдаються в найменші відколи, подряпини на кузові, дуже швидко викликаючи корозію. Щоб зберегти кузов, – а це найдорожча частина автомобіля, – потрібно заздалегідь підготувати його до впливу шкідливої хімії. Можливо, прийшов час оновити антикорозійну обробку днища і порогів (це потрібно робити раз на кілька років, якщо кузов не оцинкований). Обов'язково досліджуйте кузов на предмет невеликих сколів фарби, подряпин, і якщо вони є, зверніться до фахівців, які зафарбують всі дефекти. Потім – хороша мийка з воскуванням. Після всіх цих процедур ви можете бути впевнені, що надійно захистили своє авто.

ЯК ПІДГОТУВАТИ АВТО ДО ХОЛОДНОГО СЕЗОНУ

Перевірка готовності авто до експлуатації в холоди повинна починатися з рідин. Масло в двигуні взимку повинно бути як мінімум напівсинтетичним і мати нижній індекс маркування 10w, а краще 5w: це забезпечить більш легкий старт в морози і надійне змащення вже з перших хвилин.

У системі охолодження автомобіля повинна бути охолоджуюча рідина – тосол, антифриз. Варто згадати, чи не доводилося в жарку пору доливати в систему воду? Час від часу водії неабияк старих автомобілів так і роблять, доливаючи воду один або кілька разів за літо. Взимку ж вода в системі охолодження замерзне, а при замерзанні вона має властивість розширюватися. Сумним підсумком можуть стати розірвання в результаті розширення трубки радіатора, а в гіршому випадку, що вимагає дорогого ремонту, – канали "сорочки" охолодження блоку циліндрів двигуна. Тому якщо є сумніви в достатній для зимових морозів концентрації охолоджуючої рідини, її краще замінити повністю. Завершує перевірку системи охолодження тестове включення грубки, адже вона працює в тій же системі. Увімкніть її на кілька хвилин: чи гріє, чи не підтікає де-небудь рідина? Пам'ятайте: охолоджуюча рідина – токсична речовина, вдихати її пари дуже шкідливо для здоров'я! Тому при найменших ознаках підтікання антифризу в салон потрібно негайно усунути несправність, навіть якщо йдеться про декілька крапель.

У бачок омивача скла також потрібно заздалегідь залити "зимову" рідину. У замерзлої літньої, звичайно, менше шансів розірвати еластичний бачок або шланги (хоча і таке буває), але перспектива залишитися без омивача до повного розмерзання рідини – не найкраще, що може очікувати водія вранці.

Напередодні холодів також варто уточнити в сервісній книжці, чи не підходить час для заміни рідини в гальмівній системі, зчепленні. Справа в тому, що в рідині не першої свіжості може виявитися трохи води, яка при замерзанні може перекрити тонкі гальмівні трубки і шланги.

До речі, про трубки і шланги. Перед настанням холодів є сенс уважно оглянути всі патрубки, шланги, трубки на предмет тріщин. Якщо вони є (навіть ненаскрізні), на морозі ризик витоку рідин через них різко зростає.

ПОРАДА ДЛЯ НІЧНИХ СЮРПРИЗІВ

Ще одна часта проблема, з якою стикаються водії під час раптових нічних морозів (а таких можна чекати вже в кінці жовтня), – це неможливість відкрити двері автомобіля. Щоб уникнути неприємного казусу, напередодні змастіть замки дверей, а для гумових ущільнювачів існують спеціальні рідини, які запобігають їх примерзання. Не забудьте обробити таким чином не тільки двері, але і кришки капота, багажника і люк бензобака.

Ущільнювачі краще змастити.

ЩО ВРЯТУЄ ЕЛЕКТРОНІКУ

Вологість і морози – найлютіші вороги електроніки. Найбільше шансів на раптовий вихід з ладу – у акумулятора. Якщо батарея експлуатується вже багато років і ось-ось потребують заміни, краще зробити це напередодні холодів. А свіжий і справний акумулятор перед зимовою експлуатацією варто зарядити і робити це іноді протягом холодного періоду, особливо якщо ви їздите на короткі дистанції.

На другому місці за ризиком – високовольтні дроти, які живлять свічки запалювання. Забруднені дроти, а також пошкодження їх ізоляції або ковпачків призводять до витоку струму і зниження інтенсивності іскри. У холоди високовольтні дроти стають більш жорсткими, і ймовірність пошкоджень зростає. Перед зимою їх треба уважно оглянути і замінити, якщо є ушкодження. З настанням холодів можна поставити т.зв. силіконові дроти: вони зберігають м'якість у будь-які морози.