Як відкрити тематичний коворкінг: бізнес-план

25 серпня 2017, 08:00
Після універсальних коворкінгів входять в моду тематичні некафе, наприклад, швейні, в'язальні, столярні

n1s2.hsmedia.ru

Світ все частіше відмовляється від упорядкованого ритму життя – коли вранці йдеш на роботу, а ввечері повертаєшся додому, щоб повечеряти і провести вечір з родиною або біля телевізора. Завдяки розвитку технологій люди переводять роботу в дистанційний формат – коли працювати можна з дому, в улюбленому кафе в місті або на березі далекого гірського озера – як то кажуть, аби умови роботи були комфортними, не заважали перебувати на зв'язку і допомагали дотримуватися всіх дедлайнів здачі проектів.

Для таких вільних шукачів нових форматів праці і в Україні пропонуються все нові і нові варіації коворкінг і антикафе. Мова – про вільні простори, де людина може займатися будь-якими видами діяльності: працювати на комп'ютері, читати книги, проводити переговори тощо. Але, якщо раніше такі приміщення були універсальними, то в останні рік-два їх власники почали відкривати вузькі тематичні проекти – столярні, візажні, швейні. Тому "Сегодня" вивчила перспективи і ризики запуску кулінарного коворкінгу в столиці.

Реклама

Бізнес-план кулінарного коворкінгу

1. Опис проекту

Відкриваємо в Києві кулінарний коворкінг "Готуємо смачно". Навчатимемо всіх майстерності приготування перших, основних страв, десертів. Можна буде готувати європейську і азіатську кухню, виходячи з запитів клієнтів. Також люди зможуть орендувати приміщення для своїх цілей (проведення майстер-класів, урочистостей). Якщо щодня до нас прийдуть 20 осіб з чеком 300 грн, проект окупиться за півроку.

Реклама

2. Стартовий капітал

Спочатку купимо обладнання: холодильники, плити, ваги, витяжку, водонагрівач, кухкомбайни, мікрохвильовку, кавоварку, столи, стелажі, електрочайник, фритюрницю, млинницю, сковорідки, каструлі, ножі. На це закладемо 270 тис. грн, адже техніку купимо б/у. Ще 80 тис. грн піде на покупку оргтехніки – ноутбуків, мобілок, принтера, сканера, ксерокса, сейфа, кас-апарату, канцтоварів. Також потрібні сигналізація і відеоспостереження (установка – 20 тис. грн), одноразовий посуд, продукти і побутова хімія (30 тис. грн).

ВСЬОГО: 400 тис. грн на старті

Реклама

3. Маркетинг, реклама

Проекту потрібен сайт. Розробка хорошої "візитки" тягне на 10 тис. грн. За домен, хостинг і техпідтримку викладемо до 2000 грн на рік. На сайті розповімо про бізнес, залишимо фото, вкажемо ціни, адреса і телефони. Також заведемо сторінки в соцмережах для новин та акцій. Потрібні і візитки, флаєри.

ВСЬОГО: 12 тис. грн на старті і 2 тис. на місяць

4. Поточні витрати

Знімемо робоче кафе, тому на ремонт і покупку меблів не витрачаємо. Оренда 100 кв. м на Петрівці обійдеться в 30 тис. грн. На ЖКП, інтернет, охорону, мобзв’язок закладемо 7 тис. грн. Ще 20 тис. грн потрібно для додаткової закупки продуктів, канцтоварів, побутової хімії.

Візьмемо на роботу 2-х адміністраторів (через день, ставка 300 грн за зміну), 2-х вчителів-кухарів (через день, ставка 600 грн на день), прибиральницю (2 тис. грн), бухгалтера на аутсорсингу (4 тис. грн). Директорпідприємець (8 тис. грн).

ВСЬОГО: 98 тис. грн на місяць

5. Окупність проекту

За оцінками експертів, тригодинний майстер-клас приготування, скажімо, бургерів обійдеться мінімум в 300 грн на людину (з включенням обладнання, продуктів, одноразової форми тощо). Мінімальна націнка при цьому становить 20-30%. Тобто, можемо припустити, що кожного дня ми проводитимемо по два майстер-класи з групами до 10 осіб. Виходить, за місяць заробимо 180 тис. грн. Мінусуємо поточні (98 тис.) і маркетингові (2 тис.) витрати (всього 100 тис. грн), отримуємо 80 тис. грн. З урахуванням стартових (400 тис.) і маркетингових (12 тис.) витрат (всього 412 тис. грн) наш проект може окупитися приблизно через півроку.

Шукаємо незвичайні формати

За словами експертів, запуск коворкінг може бути цікавим і перспективним бізнесом, але стартувати з таким проектом треба вкрай обережно. "Останніми роками в Києві та інших містах України активно відкривалися вільні простори, де за умови оплати, скажімо, години або цілого дня можуть працювати айтішники, дизайнери, письменники, студенти тощо. Але активна поява таких коворкінгів призвела до перенасичення ринку і високої конкуренції закладів, при цьому у величезній кількості пропозицій не так багато проектів, які можуть похвалитися дійсно хорошою пропозицією послуг. Йдеться про зручне місце розташування, велике приміщення зі зручним дизайном, наявністю всіх меблів і оргтехніки, комунікабельною і ввічливою командою тощо. Тому, якщо новий коворкінг хоче отримати репутацію якісного проекту, заклад повинен виділятися з натовпу і запропонувати нестандартний перелік послуг, які точно будуть затребувані аудиторією", – роз'яснює голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос.

ТЕМАТИКА. Одним з варіантів розвитку коворкінгової культури можна вважати їх розбивку на спеціалізації. У столиці вже працюють коворкінг, де можна, наприклад, столярувати, шити, в'язати тощо. "Ці проекти можуть виявитися цілком успішними, і слідом за ними можна запускати і інші цілеспрямовані коворкінги. Проекти можуть запускатися в традиційних сферах, скажімо, в малюванні, гончарстві, кулінарії тощо. Але можуть бути і задіяні високоінтелектуальні ніші, пов'язані з робототехнікою, програмуванням, штучним інтелектом. Просто при креативі нової пропозиції в коворкінговій інфраструктурі потрібно враховувати важливі деталі: яка саме аудиторія буде тут задіяна, і чи буде потік клієнтів постійним і великим. Наприклад, попит на простори, де можна навчитися готувати, програмувати або орендувати обладнання для реалізації своїх проектів, може швидко окупити інвестиції", – роз'яснює керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

Йдемо слідом за аудиторією

Але яким би перспективним не здавався запуск майбутнього тематичного коворкінгу, реалізовувати новий проект потрібно поетапно, вважають підприємці. "Подумую про запуск кулінарного коворкінгу. Але вже підраховував, що для старту такого проекту потрібно мінімум $ 30 тис. Тому хочу спочатку чітко продумати всю концепцію, щоб створити проект, подібного якому немає на ринку. Моя бізнес-модель асоціюється з кубиком Рубіка: тобто ідея може бути і універсальною, і специфічною, і взаємозамінюваною в деталях. Наприклад, на певному етапі хотів поєднати кондитерські курси з кулінарним коворкінгом і невеликим кафе, щоб тут можна було б і кави з десертом замовити, і взяти в оренду приміщення, щоб приготувати торт на родинне торжество, і навчитися тонкощів виготовлення десерту, що цікавить. Але потім подумав, що це занадто простий формат, і тепер обмірковую нову концепцію, де можна використовувати нестандартне обладнання", – розповідає киянин Олег Лєщинов.

А  столичний хендмейдер Марія Борисова зазначає: краще творчий коворкінг запускати поетапно, оскільки потрібно створити навколо себе аудиторію, яка зацікавлена ходитиме на курси або звикне до кола спілкування майстрів. "Спочатку можна створити сторінку за інтересами в соціальній мережі Facebook. Можна там розмістити оголошення на кшталт "навчаю вишивки гладдю" або "навчу шити супермодні речі для малюків". Після – зробити посилання на свій відеоблог з уроками. Далі організувати навчальний гурток у себе вдома або у когось з учнів. При цьому перші такі курси бажано проводити безкоштовно, щоб люди звикли до нового захоплення, зацікавилися тусовкою і хотіли розвивати майстерність в шиття, вишивці чи іншій творчій справі. А вже коли в певних колах буде відомо ім'я майстра, можна подумати і про запуск творчого простору", – говорить Борисова. За її словами, якщо таким чином монетизувати своє захоплення, то можна знизити ризики неуспішності проекту і створити затребувані послуги.

Хороша команда: повинна "горіти"

Перед запуском проекту варто поспілкуватися з цільовою аудиторією, яку підприємець хоче залучити до нового тематичного коворкінгу. "Скажімо, якщо йдеться про кулінарний коворкінг, варто з'ясувати, хочуть відвідувачі пекти торти чи займатися виготовленням джемів і варення. Адже залежно від відгуків людей можна буде зрозуміти, яке саме обладнання знадобиться, де шукати місце для організації коворкінгу і який врешті-решт середній чек готовий буде залишити клієнт в новому закладі", – пояснює Андрій Кривонос. При цьому експерт підкреслює: особливу увагу варто приділити підбору команди, яка працюватиме в тематичному коворкінгу: "Безумовно, в цих процесах може і повинен бути задіяний сам підприємець, якщо він горить цією ідеєю і є в ній професіоналом або хоче навчитися чогось нового. Але при цьому важливо знайти для тематичного коворкінгу викладачів – людей, які зможуть підтримати і розвинути проект. Це важливо, тому що тематичний коворкінг, де проходитиме навчання аудиторії не тільки в теорії, а й на практиці, по суті є клієнтоорієнтованим сервісом. А значить, люди потягнуться вивчати кулінарію, шиття або столярку тільки до того викладачеві, хто не тільки досвідчений, але і комунікабельний, терплячий і вміє викликати прихильність до себе учнів", – говорить Кривонос. У свою чергу хендмейдер Марія Борисова радить підбирати команду для проекту в тематичній тусовці, причому зайнятися цим ще до запуску проекту. "Коли спілкуєшся з майстрами на ярмарках або проводиш майстер-класи, завжди можна знайти однодумців, з якими можна і навіть потрібно працювати в бізнесі. Доброю командою можуть стати і члени родини – якщо, звісно, все захоплюються тим хобі, яке стане основою тематичного коворкінгу", – пояснює вона. Водночас Кривонос уточнює: всі робочі взаємини з командою бажано фіксувати офіційно, працевлаштовуючи людей до штату або оформляючи контракт. "Якщо люди творчі, це допоможе уникнути образ, перетягування клієнтів на себе або інших проблем, які можуть виникати в ході розвитку бізнес-проекту", – пояснює експерт.