Як відкрити фотосалон: бізнес-план

15 листопада 2014, 10:32
За розрахунками "Сегодня" при затратах в $ 4-5 тис., салон з послугою "фото на документи" почне окупатися через 10-11 місяців

У кризу люди намагаються економити на розвагах : вони менше ходять в ресторани , кіно , нічні клуби . Здавалося б , непрості часи чекають і фотобізнес , адже зйомки в гарному інтер'єрі нині можна вважати розкішшю , а роздруківку знімків з чергової відпустки легко відкласти до кращих часів . Однак на ринку фотопослуг є ніша , де завжди є досить високий попит з боку клієнтів , а відносно невисокі стартові вкладення в $ 5-15 тис . І середня окупність цих витрат в межах року – робить такий бізнес цілком привабливим . Йдеться про перспективи та ризики відкриття невеликого салону з послугою " фото на документи " ( докладний бізнес – план см . В інфографіці ) .

СУТЬ УСПІХУ. За розрахунками " Сегодня" , якщо відкрити скромний фотосалон з основною послугою " фото на документи " в місті з населенням в 400-500 тис. осіб і вкласти $ 4-5 тис. На закупівлю обладнання , меблів , то при щомісячних витратах на оренду офісу , зарплату і " комуналку " в районі $ 500 наш проект почне окупатися через 10-11 місяців . На думку керівника фотоательє " Миг" Володимира Баталіна , такий салон може непогано працювати навіть у кризу – тому що тут пропонується стандартний перелік актуальних послуг. " Секрет успіху простий : фото на документи , ксерокопія , ламінування, сканування , послуги дизайну затребувані завжди . В інших сегментах фотобізнесу , наприклад в фотодруку , є помітний спад в останні роки , так як стали популярні флешки та айфони , – роз'яснює Баталін . – Але зараз в фотодруку простежується зворотна тенденція. Частіше друкувати свої фотографії почали ті , у кого полетів жорсткий диск з інформацією або пропали знімки в соцмережах під час техробіт . Тому не можна говорити , що ринок фотодруку , незважаючи на епоху цифри , пішов у минуле . Цей сегмент фотобізнесу ще надолужить своє".

ТРЕБА ЗНАТИ. Однак , відкриваючи фотосалон , не варто розслаблятися , попереджає київський фотограф Влад Кравченко , так як фотобізнес сповнений підводних каменів . "Відсутність знань і зайва самовпевненість – ключова помилка багатьох підприємців -початківців . А адже при старті нового бізнесу бажано вивчити всі нюанси , наприклад , походити на курси фотографії або подивитися відеоуроки в інтернеті . Ось вирішили відкрити фотосалон – і відразу з'ясуєте , де і почому фототехніку закупите , в яких дизайнерських програмах будете працювати , вивчіть процес зйомки і друку знімків , – перераховує Кравченко . – Причому краще відразу грамотно вважати всі витрати і не смітити грошима . Приміром , фотоапарат краще купувати новий , бо на цю техніку покладається гарантійне обслуговування . А ось парасольки , фони , стійки , штативи можна взяти б/в – це дозволяє заощадити близько 40-50 % вартості нового устаткування і прослужить кілька років , якщо , звичайно , куплено в хорошому стані".

ПЕРЕВІРЕНО.Фотограф з Тернополя Лідія Спіріна рекомендує: якщо вирішили відкрити новий фотосалон , перший час попрацюйте там самостійно. "Хочете правильно організувати свій бізнес – побудьте фотографом , менеджером по роботі з клієнтами , прибиральником , оператором фотодруку , дизайнером ... Коли підприємець вивчить всі процеси життєдіяльності фотосалону , він зможе найняти грамотних співробітників , розподілити обов'язки між ними , аналізувати їх роботу" , – зазначає фотограф . Причому роботу персоналу варто перевіряти методом " противної тітки ". " Директор може попросити знайому прийти в фотосалон і зробити все найгірше , що тільки може зробити потенційний клієнт . Це ефективний метод контролю роботи персоналу . Такі перевірки повинні бути постійними для моніторингу якості послуг" , – пояснює Спіріна .



Ловимо грошову пташку

Реклама


При стартових витратах в $ 4-5 тис . невеличкий провінційний фотосалон може окупитися за 10-11 місяців

1. Характеристика, розташування, конкуренти

Відкриваємо невеликої фотосалон " Фотосчастье " , де основна послуга для клієнтів – фото на документи . Ми будемо надавати послуги ксерокопії , сканування , роздруківки документів і фото , ламінування , брошурування доповідей та курсових . Також при фотосалоні відкриємо невеликий магазин , де продаватимемо альбоми , батарейки , акумулятори , фоторамки і т. Д .

Офіс для фото салону , площею 10-12 кв . м, візьмемо в оренду в центрі Маріуполя . Місто вибране не випадково: воно є серйозним промисловим центром з населенням 458 тис. осіб. А розташування міста на березі Азовського моря і наявність вищих навчальних закладів забезпечує додаткову аудиторію у вигляді відрядних , туристів і студентів.

Конкуренція в сфері фотопослуг – висока . Прямими конкурентами є 8-12 компаній , розташованих в центрі Маріуполя . В цілому , за різними оцінками , в секторі фотообслуговування міста зайняті 100-120 учасників ринку ( фотосесії , фотошколи , реклама , фотодрук ) .

Але наш фотосалон знайде клієнта за рахунок вдалого місця розташування: у ТРЦ в центрі міста , де висока відвідуваність . А конкурентні ціни , система знижок , швидкість і якість обслуговування дозволять закріпитися на ринку фотопослуг . При щоденній відвідуваності фотосалону в 15 чоловік і середньому чеку в 30 грн наш проект почне окупатися через 10-11 місяців .
 
2. Стартовий капітал

Для відкриття салону " Фотощастя " знадобляться обладнання та меблі , сайт – візитка і запас фототоварів для реалізації .

Обладнання . Купуємо ноутбук , фотоапарат ( цифрова " зеркалка " початкового рівня) зі штативом , фон ( білий паперовий ) зі стійкою , освітлення ( хороший зовнішній спалах ) , що відображає зонт зі стійкою , сканер , ксерокс , принтер із системою безперервного друку чорнила , ламінатор, брошюровщик . Разом: 32 тис . грн .

Меблі . Треба купити 2 вітрини , 3 робочих столи , 2 шафи для матеріалів , 3 стільці , вішалку . Разом: 9-10 тис . грн .

Сайт . Потрібен сайт – візитка ( 600-800 грн ) для інформування клієнта про спектр послуг , ціни, акції , із зазначенням адреси , телефону . Також знадобляться домен (від 150 грн на рік) і хостинг (від 200 грн на рік). Разом: 1150 грн .

Запас товару для реалізації . Закуповуємо невеликий асортимент товару – альбоми , рамки , канцтовари , батарейки . Також потрібен стартовий запас чорнила і фотопаперу для друку знімків . Закладаємо на ці цілі 15-20 тис . грн .

Всього : 63 тис . грн .

3. Маркетинг, реклама

На старті салону треба виготовити логотип , вивіску , штендер . Можна роздрукувати і роздати листівки , дати рекламу в місцевій газеті . А наявність сайту- візитки дозволить просувати фотосалон безкоштовно в соцмережах. Крім того , для популяризації фотосалону потрібні візитки і накопичувальна карта знижок . Періодично проводимо акції: наприклад , " на 30- річчя – 30 % знижки ".

Всього: при запуску – 3000 грн , щомісячні – 500 грн .

4. Поточні витрати

Тут рахуємо вартість оренди , ЖКГ , зарплату , витрати на комплектуючі , додаткову покупку товарів для магазину .

Оренда . Офісне приміщення в центрі Маріуполя , площею 10-12 кв . м, можна зняти по 50-200 грн за квадрат. Разом: 1000-1200 грн на місяць.

ЖКГ . При оренді офісу в ТРЦ доведеться платити за електроенергію . На місяць можемо накрутити 200 кВт – год , тобто заплатимо близько 300 грн ( тариф 1,48 грн з ПДВ , для 2 – го класу промспоживачів ) .

Зарплата . На старті в фотосалоні працюватиме одна людина ( власник ) , а коли розкрутимося – працюватимуть двоє , позмінно . Обов'язки – робота з клієнтами , зйомка людей на документи , робота з дизайнерськими програмами . Ставка 2000 грн плюс відсоток (3-5 % від замовлення ) . Обов'язково потрібен бухгалтер, щоприходить (1200 грн ) . Разом: 3200 грн .
Комплектуючі . Купуємо фотопапір, чорнила , миючі , канцтовари , можливо , поповнюємо магазин фотоаксессуаров . Разом: 2000 грн на місяць.

Всього : 6700 грн .

5. Окупність проекту, ризики

Скільки заробимо . Ключова послуга – фото на документи . За нашими розрахунками , собівартість аркуша 10х15 см (де , наприклад , поміститься 9 фото 3х4 см ) обходиться в 1,5-3 грн (з урахуванням закупівлі фотопаперу , чорнила , амортизації обладнання). Беремо за " фото на документи " 19-21 грн за лист. Тобто на цій послузі опинимося в плюсі аж в 6-7 разів. Крім того , ми надаємо послуги ксерокса , сканування , роздруківки ( в середньому 50 коп . за лист) , ламінування ( 1,5-2 грн ) , і т. д .

Тобто , якщо візьмемо за основу середній чек клієнта нашого салону в 30 грн , то при щоденній відвідуваності в 15 осіб зможемо виручити 13,5 тис . грн на місяць. Мінусуємо поточні (закупівля комплектуючих 6700 грн і маркетингові 500 грн ) витрати (всього 7200 грн ) – і отримуємо щомісячний дохід в 6300 грн . Враховуємо стартові (маркетингові 3000 грн і закупівлю меблів з обладнанням в 63 тис . грн ) витрати ( всього 66 тис. грн). Виходить , на окупність вийдемо через 10-11 місяців .

Навіть якщо відвідуваність салону або середній чек будуть нижче , забезпечити прибутковість ми зможемо за рахунок продажу фотоаксесуарів , та розширення переліку послуг. Так , можна зайнятися дизайном: ретрофотографіі, відновлення старих знімків , візитки , плакати , колажі . Також можна зайнятися організацією фотозйомки весіль, днів народження ( залучати фотографів , отримувати відсоток від замовлення ) . Цей проект реальний навіть при курсі в 15-18 грн /$ , оскільки попит на ці послуги є завжди, а пристойна націнка створює хорошу " подушку безпеки " при ризику подальшої девальвації нацвалюти і необхідності закуповувати імпортні комплектуючі .



Шукаємо місце: прохідне і хлібне

Хороший дохід вашому фотосалону забезпечить правильний вибір його місця розташування , відзначають експерти . " Фотосалон повинен знаходитися в прохідному місці. Якщо ставку робити на центр міста , тоді тут клієнтами стануть співробітники офісів , бізнесмени , студенти. А якщо вибір впаде на спальні райони , тоді більше будуть приходити домогосподарки , пенсіонери і школярі – адже людям зручніше зайти в салон недалеко від будинку , ніж їхати в центр" , – каже аналітик компанії " Простобанк консалтинг " Іван Нікітченко .

А начальник департаменту маркетингу і сегментів UniCredit Bank Дмитро Коваленко радить розміщувати фотосалон біля паспортного столу : " Це вже дасть стабільний потік клієнтів , яким терміново необхідно зробити фото на документи . А висновок " агентської " угоди з працівниками цього столу , які разом з інформацією даватимуть ваш флаєр, дозволять зробити потік клієнтів суттєвим ".

КРЕАТИВ.Фотобізнес підкоряється правилу сезонності , говорять учасники бізнесу , тому для підтримки популярності свого салону не завадить включити фантазію . " Взимку попит на фотодрук може впасти в три – чотири рази , а в кінці весни і восени ця послуга дуже популярна – родини роблять візи на відпочинок , а студенти оформляють документи . Відповідно, щоб пори року не впливали на фінрезультати фотосалону , вирівняти дохід можна за рахунок розширення переліку послуг" , – пояснює співвласник фотолабораторії " Цифровик " Анна Мозгова .

За її словами , крім стандартної послуги " фото на документи " , можна друкувати зображення на кружках , футболках ; оцифровувати відео ; пропонувати можливості дизайнера та фотографа . " Демонструйте сильні сторони і не забувайте про конкуренцію. Якщо в сусідньому фотоательє повільно друкують неякісні фото , робіть це за 10-15 хвилин і якісно ! Свіжими ідеями і конкурентними цінами можна залучити нових клієнтів , які підуть від фотосалонів , працюючих по накатаній схемі " , – каже Мозгова .
 
Перш ніж відкривати свій фотосалон , потрібно чітко зважити всі " за" і " проти" , щоб зрозуміти , чи варто ризикувати . " В фотобізнесі є дорогі види підприємства – наприклад , фотостудії або фотолабораторії , куди потрібно вкладень від $ 50-100 тис . Туди вкладатися сьогодні ризиковано , проте невеликий фотосалон – непоганий варіант , адже тут на старті потрібно всього $ 10-15 тис " , – каже Володимир Баталін .

Реклама


Коли балом править бакс

Серйозною проблемою для фотобізнесу є необхідність купувати імпортні комплектуючі , починаючи від фототехніки і закінчуючи чорнилом і папером . За словами власника фотостудії " F2F " Івана Невідомого , курсові коливання останніх місяців поставили ринок фотопослуг на шпагат: "З одного боку , собівартість комплектуючих в доларах не змінюється , але зростає у гривні. А з іншого – поступове зниження попиту на фотопослуги через кризу не дозволяє фотографам підвищувати вартість своєї роботи . Виходить , що прибутковість бізнесу падає, багато фотосалони зараз працюють в нуль . І коли закінчиться запас міцності , закриватимуться ".

ЯК ВИЖИТИ. Для того , щоб утримати бізнес на плаву , учасники ринку рекомендують робити запаси валюти . " Можна частину заощаджень зберігати в доларах – приблизно $ 4-5 тис . Це дозволить вберегти бізнес від курсових коливань , за ті ж комплектуючі можна розплачуватися у валюті , адже ціна міняється тільки в гривні " , – радить Анна Мозгова . А Влад Кравченко вважає , що краще закуповувати фотопапір і чорнило запас: " Запаси можна зробити на 3-4 місяці вперед . Такий хід вигідний , оскільки люди постійно фотографуються на документи . А ваші комплектуючі, закуплені до чергового стрибка і за вигідним курсом , допоможуть заробити додатковий прибуток , яка стане додатковою подушкою безпеки при черговому витку економічної кризи ".

РЕКЛАМА.Криза для будь-якого бізнесу корисний тим , що вчить грамотної економії , а також дозволяє гідно оцінити безкоштовні інтернет – майданчики для просування продукту , вважає Іван Невідомий . "Для кожної аудиторії потрібно використовувати свої рекламні інструменти . І коли мова йде про послугу " фото на документи " , тут ефективніше буде не реклама на ТВ , а просте оголошення , яке приклеєне на стовпі , неподалік від офісу , – каже Невідомий . – Ще один хороший спосіб популяризації фотосалону – це інтернет . Адже у віртуальній мережі можна безкоштовно поширювати інформацію про ваш проект в соцмережах , на біржах послуг , сайтах безкоштовних оголошень . Все це працює і дає чимало дзвінків , але потрібно трохи часу і терпіння ".

ЕКОНОМІЯ.Якщо відкрити свій фотосалон хочеться , але страшнувато через постійні курсові коливання , можна зробити свого роду фотопроба – створити сайт , але без відкриття реального офісу . "Можна проводити фотозйомку весіль і днів народжень , або зробити пункт прийому для друку фотографій онлайн . В останньому випадку люди можуть надсилати замовлення через інтернет , всі деталі обмовляти по телефону. А доставку краще здійснювати кур'єром або через партнерів ( невеликі магазинчики, розташовані по місту , де клієнти можуть забрати своє замовлення " , – пояснює Лідія Спіріна .