Як можна легалізувати авто на єврономерах в Україні

29 березня 2018, 05:10
В Україні півтора мільйона "євроблях". Вони вимагають легалізації і уряд готовий йти на поступки

Фото: Д. Павлов

Парламентський комітет з питань податкової та митної політики хоче легалізувати "євробляхи" за молдавським варіантом. Рік тому Молдова дала своїм громадянам тимчасову знижку на розмитнення своїх машин в 70%. Днями сайт "Сегодня" докладно писав, як в Україні легалізувати "євробляхи" за молдавським варіантом.

До речі, в Україні 425 тис. авто з іноземною реєстрацією. Більш як половина з них знаходяться в країні незаконно – це за офіційними даними. Активісти називають цифру в рази більше – півтора мільйона авто на єврономерах.

Реклама

Сайт "Сегодня" поставив запитання експертам, як можна легалізувати в Україні "євробляхи" і чи потрібно це робити.

Андрій Чубик, виконавчий директор Центру глобалістики "Стратегія ХХІ"

- Для ефективної легалізації авто з іноземною реєстрацією потрібно внести доповнення до чинного закону № 3251. Це закон про пільгові умови розмитнення вживаних машин, які відповідають нормам Євро-5. Він діє до кінця 2018 року. Зниження митних платежів на нові і вживані автомобілі, що ввозяться до України,у потрібно зробити безстроковими. Машинам, які відповідають євро стандарту-5 і не старше 5 років, дозволити вільний продаж і перереєстрацію без сьогоднішніх обмежень, які діють до кінця 2018. І ввести екологічний податок з прогресивною шкалою оподаткування на всі автомобілі, які перетинають український кордон – стандарту Євро-6 нульова ставка оподаткування по Євро-5 – мінімальний збір, Євро-4 – п'ятикратний, Євро-3 – десятикратний, Євро 2 – двадцятикратний.

Реклама

До перехідних положень внести статтю про річний період для легалізації авто іноземною реєстрації з наступними обмеженнями: автомобілі повинні бути не нижче Євро-3 і не старше 15 років, митні платежі пропонується сплатити у вигляді щорічного внеску в сумі, еквівалентній 10% їх обсягу для кожного конкретного автомобіля залежно від об'єму двигуна.

Сергій Биков, політичний експерт, голова Інституту публічної політики та консалтингу "Інпол"

- Сьогодні юридично немає можливості легалізувати (переоформити) іноземні авто на українських фактичних власників. Зазвичай, автомобіль за документами належить іноземній фірмі, а фактичний власник користується цим майном на основі довіреності.

Реклама

Навіть якщо сьогодні ввести загальну податкову амністію для водіїв єврономерів, надавши їм можливість переоформити також авто на українські номери, у МРЕВ не буде документа, що підтверджує право власності українця. У цьому вся проблема.

Один з варіантів, який може бути зроблений – це оформлення договору купівлі-продажу вже ввезених автомобілів, що має регламентувати окремим законом і поширюватися виключно на ті автомобілі, які були ввезені до дати ухвалення цього закону.

Максим Іванцов, автомобільний експерт, менеджер з підбору авто в сервісі CarFinder

- Такі автомобілі, зазвичай, вже виїздили свій ресурс. Адже до нас завозять найбюджетніші пропозиції виробництва початку нульових – кінця дев'яностих років. Вони часто ламаються, а запчастини на деякі такі авто вже не так просто знайти. Деякі моделі (наприклад, FIAT Stilo) не завозилися офіційно до нашої країни, і майстрів з їх ремонту також знайти досить складно.

99% цих машин побували в ДТП, хто і де їх ремонтував і якої якості був цей ремонт – не встановити ніяк. В майбутньому це може погано позначитися на безпеці власника такого авто при можливому ДТП.

Дешевий і старий автомобіль підбиває і свого власника витрачатися на його обслуговування та утримання по мінімуму. Нерідкі випадки, коли авто на єврономерах потрапляли в ДТП, і навіть не були застраховані, що додавало ситуації зайвої пікантності.

Буває, такі автомобілі їх українські власники просто кидають у дворах, на вулицях тощо тому, що лагодити їх вже недоцільно з фінансових міркувань. Чим створюють проблеми для жителів і місцевої влади, перетворюючи свій колишній засіб пересування на звичайне сміття, яке не так-то вже й просто утилізувати.

Коротко – люди, які обрали постійним засобом пересування Україною авто на єврономерах – просто порушують Закон. На місці законодавців я б не займався легалізацією таких авто, а продумав найефективніші схеми їх вивезення до країни реєстрації.

Василь Голян, доктор економічних наук, директор Європейського аналітичного центру

- Дозволяти реєстрацію вживаних автомобілів згідно з чинними правилами розмитнення (20% ПДВ + 10% мито + пільговий акциз) не вигідно для бюджету, оскільки такі автомобілі мають досить невисоку митну вартість і громадяни просто перестануть дорожче авто приганяти.
Дозволити офіційну реєстрацію і постановку на облік відразу при перетині кордону. Сума таких послуг повинна бути адекватною і відповідати середній заробітній платі пересічного громадянина України. Тобто ввести одноразовий збір 200-300 євро і плюс річний податок на експлуатацію такого автомобіля, який повинен бути не вище 10% від мінімальної (середньостатистичної) заробітної плати громадян України. Це автоматично приведе до знищення корупційних схем і наповнення скарбниці. Така новація не повинна стосуватися нових автомобілів.

Передувати введенню таких змін повинні консультації між громадськими та професійними організаціями, представниками виконавчої і законодавчої влади, щоб нова процедура розмитнення не призвела до того, що законослухняні імпортери автомобілів почнуть "майданити".

Оксана Продан, народний депутат, голова Всеукраїнського об'єднання малого і середнього бізнесу "Фортеця"

- Держава просто зобов'язана створити прозорі і зрозумілі правила гри і зменшити вартість митного оформлення для всіх автомобілів. Для всіх автомобілів – і нових, і що були у вжитку.

Одночасно слід легалізувати машини на єврономерах, що ввозяться на момент ухвалення закону, з реєстрацією їх власника або користувача-громадянина України та знизити платежі для митного оформлення в майбутньому всіх автомобілів, що зробить непотрібною існуючу сьогодні схему їх ввезення.

Саме так кожен потенційний власник авто буде в рівних умовах, на дорогах підвищиться рівень безпеки, а ціни на автомобілі знизяться до європейського рівня.

Днями прем'єр Володимир Гройсман заявив, що Кабмін готовий протягом місяця врегулювати питання автомобілів з іноземною реєстрацією, якщо Верховна Рада делегує їм таке право.