Незважаючи на зростання кількості стартапів і підприємств МСБ, реєструвати знаки для товарів і послуг у нас, здебільшого, не прийнято, оскільки вважається витратою часу – такі реалії українського бізнесу.
Про те, що таке товарна марка, як її зареєструвати і чим це вигідно для підприємця, розповіла Ярослава Глухенька, юрист групи LCF, юридичного партнера конкурсу "Підприємницький талант 2015".
Що таке торговельна марка
Знак для товарів і послуг, відомий також як торгова марка або товарний знак -позначення, за яким товари і послуги одного виробника відрізняються від аналогічних товарів і послуг іншого виробника.
Переваги реєстрації торгового знака
Зареєструвавши власну торгову марку, підприємець отримує:
- право на використання свого торгового знака;
- виключне право дозволяти і/або забороняти використання знака, а також перешкоджати неправомірному його використанню (у тому числі вилученням через суд контрафактної продукції і забороною ввезення в країну з внесенням до митного реєстру);
- право на реєстрацію домену UA. Ця опція особливо важлива в контексті оптимізації оподаткування, так як знак для товарів і послуг є нематеріальним активом, він підлягає амортизації (зменшенню оподатковуваного доходу).
Де і як зареєструвати товарний знак
Для реєстрації торгової марки слід звернутися до Державної служби інтелектуальної власності, відомство, яке займається реєстрацією прав на знак для товарів і послуг. У середньому процедура займає півроку-рік і проходить у кілька етапів:
- подача заявки про реєстрацію знака для товарів і послуг;
- обробка заявки службою інтелектуальної власності та проведення експертизи (формальна і кваліфікаційна);
- прийняття рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації знака для товарів і послуг.
Відмова в реєстрації
Відмовити в реєстрації знака для товарів і послуг можуть в таких випадках:
- наявність в зображенні знака державного герба, прапора або інших державних символів;
- відсутність у знака розрізняльної здатності;
- можливість ввести споживача в оману щодо товару, послуги або особи, яка виробляє товар або надає послугу;
- наявність інших зареєстрованих знаків (або поданих раніше заявок на реєстрацію), схожих зі знаком настільки, що їх можна переплутати.
Щоб максимально убезпечити себе, необхідно перед зверненням в державні органи реєстрації провести патентний пошук з метою перевірки заявки на відповідність умовам надання правової охорони.
І наостанок трохи статистики та судової практики. У період 2013-2014 рр. було винесено близько 356 рішень з посиланням на Закон України "Про охорону прав на знаки для товарів і послуг", а з 2014 р. по жовтень 2015 р. – 558 рішень. Слід зазначити, що в судових спорах реєстрація забезпечує правову визначеність і зміцнює становище правовласника, на відміну від хиткого положення власників компаній, які проігнорували процедуру реєстрації знака для товарів і послуг.
Рішення залишається за вами: ризикувати і далі продовжувати виробляти хороший товар або надавати високоякісні послуги під незареєстрованим товарним знаком або витратити певний час і зареєструвати товарний знак, щоб убезпечити себе від можливих витрат, матеріального і нематеріального характеру, які будуть потрібні для відновлення справедливості і можуть виявитися незрівнянно більшими, ніж витрати, потрібні для своєчасної реєстрації товарного знака.