Як бойкот російських товарів вплинув на торгівлю України з РФ (інфографіка)

16 червня 2015, 08:10
Товари привозять через Білорусь, а українці купують мало дорогого імпорту

Бойкот. Через нього товарообіг впав більше ніж у 2 рази. фото facebook.com/vidsich

Уже півтора року українці бойкотують покупку російських товарів. Це призвело до значного зниження товарообігу між Києвом і Москвою, вважають експерти. Так, за даними Держстату, за перший квартал 2015-го обопільна торгівля впала на 63%, або на $4 млрд: експорт знизився з $2,7 до $1,04 млрд, а імпорт – з $4 до $1,45 млрд. Так, наприклад, за цей період імпорт соків з РФ впав у грошовому вираженні з $1,7 млн до $496 тис. (див. інфографіку). "Це означає, що продукція з РФ заміщається турецькою, польською та білоруською", – пояснює президент Украналітцентру Олександр Охріменко. Але статистичні дані говорять, що падає і товарообіг між Україною і Білоруссю: якщо в 2014 році ми наторгували на $5,5 млрд, то в першому кварталі 2015 року – лише $681 млн. З ЄС ситуація така ж: за січень-квітень 2015 наш товарообіг склав $9,3 млрд (торік – $38 млрд). "Сегодня" з'ясувала, яка доля чекає імпортні товари, в тому числі з РФ, до кінця року.

ПРИЧИНИ. На думку експертів, на падіння товарообігу між Україною і РФ вплинув не тільки бойкот, але і падіння доходів населення. А адже через стрибки курсу валюти вартість імпортних товарів дорожчає, пояснює Охріменко. "Люди зараз менше купують дорогий імпорт – норвезьку рибу, італійську пасту, російську ікру... Ці товари заміщаються нашими аналогами. Актуальними ж: недорогі імпортні яблука і лимони або кава з чаєм, від яких покупці не можуть відмовитися", – уточнює експерт.

Реклама

КОНТРАБАНДА. За словами експертів, російські виробники часто йдуть на хитрість, щоб їхні товари розкуповувалися українцями. Одна зі схем – організація поставок через Білорусь, як буферну зону, з якою у нас нормальні стосунки. "Знаю, що так відбувається з рибою: її з РФ постачають до Білорусі, а звідти – в Україні. Не виключено, що така ж схема працює по інших товарах", – роз'яснює Охріменко. Частина товару може також йти і контрабандою, адже кордон складно контролювати. "Це товари можуть бути низької якості, зате дешеві. Перекрити ці канали через конфлікт на Сході складно", – говорить аналітик MPP Consulting Павло Мельник.

НАСТРОЇ. Втім, як би сильно конфлікт на сході країни не впливав на антиросійські пріоритети наших покупців, українські та російські підприємці активно цікавляться товарами сусідів. "Просідання російсько-українських торговельних відносин спостерігалося з травня по серпень 2014-го. Але вже у вересні інтерес до товарів знову став взаємним. Ця тенденція спостерігається і зараз", – констатують в Allbiz. Такий розклад в бізнес-середовищі логічний, кажуть експерти, – адже часто нові ринки збуту або партнерів складно знайти і українцям, і росіянам. "Потрібно розуміти, що повноцінний вихід нашої продукції, наприклад, в Азію, триває не один рік. Тому, паралельно з напрацювання нових ринків, працює бізнес і з Росією", – уточнюють в Allbiz.

За оцінками компанії, минулого літа росіяни активно цікавилися в Україні м'ясом і яйцями, а зараз популярні наше взуття і одяг – у нас це можна купити дешевше, ніж в ЄС. "А серед українців були популярні російські обігрівачі та паливо через енергокризу", – зазначають у Allbiz, уточнюючи: в обох країнах люди цікавляться дешевим імпортом.

Реклама

ПРОГНОЗИ. Експерти кажуть, що частка російських продуктів у нашій роздробі становить лише 10-15%, і в 2014-му вона скоротилася ще на 1-2%. "Але в першому кварталі цього року купівельна спроможність впала на 30%, і до кінця року може впасти ще на 20%. Це призведе до того, що дорогі імпортні товари можуть взагалі зникнути з прилавків, і залишаться лише недорогі закордонні товари, наприклад, цитрусові з Єгипту", – уточнює Мельник.

У маркетах беруть косметику, а виробники йдуть на хитрість

Реклама

Споживчі настрої помінялися за рік. "Попит на товари російських компаній впав на 40% вже в перші місяці бойкоту. До кінця року продажі товарів з РФ можуть знизиться на 50-70%. Хоча в магазинах як і раніше затребувані косметика та побутова хімія: їх беруть через ціну, адже європейські аналоги в рази дорожче", – говорить директор Української асоціації постачальників Олексій Дорошенко. Частина українців не звертає увагу на виробника, і тому в багатьох маркетах стоять таблички: "Товар вироблено у Росії". Є й ті, хто не бачить причин у бойкоті.

Рестораторам за рік не довелося змінювати постачальників. "Левову частку займав український продукт. З РФ ресторани могли закуповувати, наприклад, горілку, але багато хто і від неї відмовилися", – говорить ресторатор Марісабель Гулько.

Йдуть виробники з РФ і на хитрощі. "Щоб не піти з українського ринку, компанії відкривають фасувальне виробництво у нас. Або в Польщі: частина порошків зараз там і розсипається, що не впливає на ціну, але впливає на штрих-код", – пояснює Дорошенко.