Як безпечно заощаджувати на поїздках: всі принади і небезпеки сервісів пошуку попутників

20 травня 2017, 11:00
Що таке карпулінг і райдшерінг, чим вони відрізняються від старого доброго автостопу і які труднощі чекають тих, хто вирішив вперше знайти попутників

На сервісах пошуку попутників обов'язково читайте

На травневі свята українці знову зіткнулися з браком квитків. Репетиція літа підтвердила: виїхати на відпочинок спонтанно, як і раніше важко, і популярні напрямки розкуплені на місяць вперед. Відправитися до Львова чи Одеси в годину пік можна або на "верхніх бічних", або в дорогому СВ, або автобусом – що ненабагато дешевше СВ і так само незручно, як бічні полиці в плацкартному вагоні. Поїздка на своєму авто при нинішніх цінах на бензин обійдеться ще дорожче – якщо, звичайно, не розділити витрати на паливо між декількома пасажирами.

Саме тому в останні кілька років в Україні набирає обертів такий спосіб пересування, як спільні поїздки на одній машині. Це вигідніше, швидше і часто набагато зручніше, ніж подорож громадським транспортом. Причому щоб потрапити в заповітне місце, голосувати на трасі не потрібно – попутку або попутника легко можна знайти в інтернеті. Але під питанням залишається безпека: кілька годин на авто з незнайомцем залишають приємні враження далеко не у всіх. Як зробити поїздку приємною і безпечною, з'ясовувала "Сегодня".

СТАРИЙ НОВИЙ АВТОСТОП

Реклама

Карпулінг (від англ. сar – машина і pool – об'єднання) або райдшерінг (ride – поїздка і share – ділитися) в Європі і США є цілий рух. Це частина культури спільного споживання (Sharing Economy), яка спрямована на економію природних ресурсів. У західних країнах водія і пасажира стимулюють об'єднуватися на державному і муніципальному рівні: наприклад, у багатьох містах авто з салоном, заповненим пасажирами, можуть їхати по окремій смузі, тоді як водії-одинаки в годину пік повинні рухатися в загальному потоці. Розрахунок тут простий: чим більше людей їде в одній машині, тим менше машин на дорозі. І, відповідно, тим менше палива буде спалено, і тим менше вихлопів піде в атмосферу. Додатково до цього карпулери отримують серйозну економію власних коштів – адже потяг, автобус і навіть метро в Європі і Штатах коштують набагато дорожче, ніж у нас.

Українці , на відміну від іноземців , поки тільки освоюють культуру спільних поїздок на автомобілі . Онлайн – майданчики з пошуку попутників масово почали з'являтися в нашій країні всього три – чотири роки тому . Сьогодні " зловити тачку " або знайти пасажира в інтернеті можна як мінімум на десяти різних сайтах і тематичних сторінках в соцмережах . Досить поставити в пошуку цікавить маршрут і дату виїзду і вказати , кого ви шукаєте , – водія або супутника для поїздки .

Втім, цивілізованих сервісів (з реєстрацією, підтвердженням контактних даних та системою рейтингу водіїв і пасажирів) у нас все одно залишаються одиниці. І проблема насправді в нашому суспільстві, не звикло до зобов'язань: часто і водії, і пасажири просто не хочуть витрачати час на заповнення реєстраційної форми, і не вважають за потрібне розповісти про себе і свої вимоги. Але ж, між тим, онлайн-автостоп має як безсумнівні плюси, так і чимало мінусів. І чим більше ви будете знати про своїх невипадкових попутників – тим нижчий ризик одержати погані враження від поїздки, залишитися з валізами на порожній трасі або півдня прочекати невідповідальних пасажирів.

Реклама

ВОДІЄВІ НА ЗАМІТКУ

Карпулерам-водіям також варто дотримуватися ряду правил заради безпеки і комфорту. "Неприємно, коли пасажири зривають заплановану за часом поїздку, – зазначає власник Nissan Ілля (регулярно їздить зі Львова до Харкова через Київ). – Іноді пояснюєш, що проїздом в місті, а людина змушує чекати себе 30-40 хвилин. Тому уточнюйте, скільки часу готові чекати пасажира. Також відразу обговорюйте маршрут поїздки і місце, де висадите людину – щоб потім не було претензій. І вкажіть приблизний час, який плануєте провести в дорозі: одного разу пасажир звинуватив мене в тому, що запізнився на потяг. Я не курю, тому предуп еждаю відразу, що не роблю зупинки для перекуру. І обов'язково обговорюйте багаж, особливо якщо берете кілька пасажирів: валізи не повинні стояти у людей на колінах".

"Що стосується безпеки, то я не беру в поїздку двох і більше знайомих між собою чоловіків. Знаю випадок, коли люди на задньому сидінні нишком розпивали алкоголь, а потім одному стало погано прямо в машині, – каже Ілля. – Можу взяти сімейну пару або подружок-жінок. якщо виходить, погоджуюсь на попередню зустріч, якщо попутник з іншого міста – вивчаю профайл на сайті і прошу посилання на сторінку в соцмережах. Також я беру у пасажирів паспортні дані і відправляю їх родичам. І залишаю за собою право оглянути багаж пасажі а, якщо він викликає у мене підозру".

Реклама

ПАСАЖИРСЬКЕ СИДІННЯ: ПРАВА І ОБОВ'ЯЗКИ

Негласно вважається, що під час поїздок автостопом більше ризикує саме пасажир. Він повинен підлаштовуватися під водія, приймати його музичні пристрасті, терпіти його шкідливі звички. "Але так бути не повинно, – впевнена карпулер з трирічним стажем, киянка Ольга Місніченко. – Не треба думати, що водій робить вам послугу, тому що везе дешевше. Ви платите гроші, а значить, маєте право вимагати до себе поважне ставлення. Але для цього треба шукати адекватного водія. Раджу ніколи не вибирати за ціною: головними критеріями вибору повинні стати водійський стаж, статус і рейтинг людини на сайті. Багато майданчиків публікують відгуки людей, які вже їздили з цим водієм, – їх потрібно обов'язково читати. Добре, якщо водій заздалегідь описав в профайлі свої переваги: ставлення до швидкості, паління, музики, домашніх тварин. Якось раз мені довелося їхати на задньому сидінні з величезним, хоч і доброзичливим, лабрадором".

Перед поїздкою потрібно зателефонувати водієві і обговорити поїздку. "Потрібно домовитися про місце зустрічі і ціну, дізнатися особисту інформацію – прізвище, ім'я, вік, місце роботи. Ці дані після розмови я завжди перевіряю в соцмережах, – розповідає Ольга. – Також уточніть техстан машини і дізнайтеся, що буде робити водій в разі поломки : мені одного разу довелося додавати водієві на виклик евакуатора. Правда, гроші він потім мені повернув. Якщо є можливість, краще зустрітися з водієм до поїздки, і попросити його показати вам документи. Паспорт та права краще сфотографувати, а фото перед поїздкою обов'язково розішліть своїм близьким. Якщо вам не хочуть показувати документи або забороняють їх фотографувати, від поїздки варто відмовитися. І порада для дівчат: вибирайте водія-жінку, а якщо такої можливості немає – віддавайте перевагу водієві, у якого вже є кілька пасажирів, і серед них є жінки. Так їхати вам буде набагато спокійніше".

Іноді в поїздки беруть і собак

ШВИДШЕ, БЛИЖЧЕ, ДЕШЕВШЕ

Переваг у спільних поїздок досить багато .

По-перше , що особливо актуально для українців , – це економія . Дістатися з пункту А в пункт Б карпулерам можна в півтора – два рази дешевше , ніж поїздом або рейсовим автобусом ( див . таблицю ) .

По- друге – комфорт і швидкість пересування . Якщо не брати до уваги поїзди " Інтерсіті " , залізничний транспорт в цьому плані дуже програє автомобілям : наприклад , на дорогу до Харкова звичайним поїздом доведеться витратити 9 годин, тоді як в машині відстань можна подолати за 5-6 годин .

По-третє , можливість виїхати звідти і доїхати туди , куди потрібно саме вам . Наприклад , далеко не завжди карпулеру треба їхати з передмістя Києва на столичний залізничний вокзал , а водії іноді погоджуються забрати пасажира з дому . По-четверте , велику роль відіграє компанія : в довгій нічній поїздці за кермом багатьом потрібен співрозмовник , який не дасть заснути і розвіє монотонність дороги .

Про недоліки карпулінга говорять не так часто , і переважно на інтернет – форумах . Але від цього їх не меншає . Найголовніший – так званий людський фактор . Як водій , ви не можете передбачити , хто сяде до вас в машину , і чи не доведеться після поїздки віддирати від заднього сидіння жуйку . А пасажиру складно прогнозувати , чи буде водій лихачити на дорозі , курити в салоні , або яку музику доведеться слухати протягом декількох годин шляху .

Буває і так , що хтось із супутників порушує домовленість – наприклад, не приїжджає або не приходить на місце зустрічі . Потім це може пояснити поломкою авто або хворобою , але плани все одно виявляться зірвані . І , нарешті , не можна уникнути ситуацій , коли водій запитує ціну вище , ніж було обумовлено заздалегідь , або висаджує пасажирів там , де йому зручно , а не там , де було обумовлено раніше .

АВТО ВЕЛИКОГО МІСТА

Виїхати з попутником або в якості попутника можна не тільки в інше місто. Останнім часом в Україні стали популярні сервіси динамічного карпулінгу – спільних внутрішньоміських поїздок. Якщо раніше люди підвозили на роботу сусідів і друзів, то тепер в пошуках економії готові поділитися своїм авто з усіма, кому підійде їх щоденний маршрут – щоб заощадити, розділивши з іншою людиною витрати на паливо. Виглядає це так само, як і для міжміських поїздок: завантажуєте мобільний додаток або відкриваєте потрібний сайт на комп'ютері, вибираєте маршрут і шукаєте водія або супутника.

" Я живу на Троєщині , а працюю на Південній Борщагівці , – розповідає киянка Олена Шпак . – Дорога кожен день забирає 3 години мого часу . Нещодавно в інтернеті знайшла людину, яка живе на сусідній вулиці , і три рази в тиждень по утрам їздить в мою сторону . Підвозить він мене за 15 грн , а на дорогу йде від сили 40 хвилин " .

Зараз у нас таких сервісів небагато: окремий ресурс є тільки в Києві . Але багато хто успішно шукає попутників на роботу в соцмережах і на сайтах безкоштовних оголошень . " З точки зору безпеки , це не дуже гарне рішення , – вважає Ольга Місніченко . – Будь-яка поїздка з незнайомою людиною , навіть в межах рідного міста , піддає вас ризику .

Тому , перш ніж вирушити в дорогу , вивчіть профіль водія , і повідомте близьким номер авто , в якому ви будете їхати . Важливо , щоб водій теж побачив , що інформація про нього і його машину передана іншим людям " .

СЕРВІСИ ПОШУКУ ПОПУТНИКІВ

BlaBlaCar.Один з найбільших і популярних ресурсів з пошуку попутників . Працює у вигляді сайту і як мобільний додаток . Націлений на міжміські і міжнародні поїздки ( можна знайти попутника в Польщу , Білорусь , Чехію ) . Потрібна попередня реєстрація та / або прив'язка профілю з соцмереж . Є підтвердження мобільного телефону та електронної пошти , система відгуків , рейтинг карпулера на сайті , його вимоги до поїздки . Є пошук попутників по критеріям ( наприклад , тільки серед жінок ) .

Попутка.Сайт з пошуку попутників між містами України , мобільного додатка немає . Багато маршрутів до Криму ( пропозиції від перевізників ) . Реєстрація на сайті обов'язкове , але лише для подачі оголошення . Для пошуку супутників реєструватися необов'язково . Є можливість додавати та переглядати відгуки , присутній рейтинг карпулера . Сайт зручний , але погано модерується : багато спаму в відгуках і самих оголошеннях .

Підвезу.Сайт міжміських поїздок . Багато пропозицій з пошуку попутників для регулярних поїздок по Києву . Мобільного додатку немає . Щоб додати оголошення або зв'язатися з людиною , яка опублікувала свою пропозицію , необхідна реєстрація . Є система рейтингу , деякі к арпулери розміщують своє фото .

Автостопом. Невеликий сайт без мобільного додатка . Напрямки переважно міжнародні ( Росія , Німеччина ) . Реєстрація через електронну пошту обов'язкова для подачі оголошення . Розміщують оголошення в основному перевізники . Система рейтингу і можливість додавати відгуки відсутня .

Easy2go.Сервіс пошуку попутників для поїздок по Києву . Працює як сайт і як додаток , є можливість " підписатися на маршрут " ( отримувати повідомлення про нові пропозиції по потрібному вам напрямку ) . Для подачі оголошення і зв'язку з іншими карпулерами потрібно зайти на сайт через Facebook . Пошук маршруту здійснюється із зазначенням точної адреси відправлення і прибуття , причому система часто видає на запит 3-4 більш – менш придатних маршрути . Є пропозиції дістатися з одного краю столиці в інший за символічні 10 грн .