Кабміну запропонували продати частину ГТС України – ЗМІ

11 вересня 2018, 09:52
Вартість "труби", за оцінкою міжнародної компанії, становить близько 14 млрд доларів

Фото: AFP

"Нафтогаз України", який повинен провести анбандлінг шляхом відділення газотранспортних активів, вважає доцільним продаж 49% акцій оператора української газотранспортної системи. Про це повідомляють "Українські новини" з посиланням на лист "Нафтогазу", адресований прем'єр-міністрові Володимиру Гройсману.

Покупцем, на думку керівництва "Нафтогазу", повинен стати міжнародний партнер України, що гарантує збереження доходів від транзиту газу, передає агентство.

Реклама

"Вартість ГТС, за оцінкою авторитетної міжнародної компанії, становить близько 14 млрд доларів. Українське законодавство дозволяє кваліфікованому міжнародному партнеру придбати до 49% в статутному капіталі оператора ГТС України. Якщо міжнародний партнер заплатить відповідно 7 млрд доларів за 49% акцій оператора ГТС, то така інвестиція може розглядатися як певна гарантія збереження доходів від транзиту на поточному рівні. Тільки партнерство, яке буде безпосередньо спрямована на реалізацію стратегічних завдань збереження ключової транзитної ролі, відповідатиме інтересам України", – зазначає агентство з посиланням на документ.

Згідно з даними агентства, "Нафтогаз" просить Гройсмана винести це питання на розгляд Ради національної безпеки і оборони (РНБО) і прийняти рішення щодо застосування заходів для їх врегулювання

Що таке анбандлінг?

На даний момент "Нафтогаз України" є монополістом з постачання, транзиту і зберігання газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти трубопроводами на території України.

Реклама

При цьому у вимогах Третього енергетичного пакета, зобов'язання щодо виконання яких взяла на себе Україна, прописано поділ функцій постачання і транспортування газу. Щоб виконати взяті на себе зобов'язання, в Україні збираються провести анбандлінг – відділення від "Нафтогазу" діяльності з транспортування природного газу.

Ще в листопаді 2016 року в Україні був формально створений незалежний оператор газотранспортної системи України – ПАТ "Магістральні газопроводи України". До 2018 року Кабмін завершив процес реєстрації "Магістральних газопроводів України", а також призначив наглядову раду нового незалежного оператора ГТС. Акції МГУ вже зареєстровані Комісією з цінних паперів. Також був затверджений план корпоративного управління цією компанією і вирішено питання її фінансування.

Разом з тим, згідно з газовим контрактом з російським "Газпромом", Україна не має права виділити зі структури "Нафтогазу" окремого оператора ГТС без згоди російської сторони – а "Газпром" свою згоду на це не дає, констатували в НАК.

Реклама

"Отримання такої згоди малоймовірно, враховуючи неодноразово оприлюднену позицію "Газпрому". Якщо знехтувати цією вимогою, "Нафтогаз" порушить контракт, на розірванні якого зараз наполягає "Газпром". Отже, поставки газу в Європу можуть опинитися під загрозою, "Газпром" отримає потужний аргумент на підтримку будівництва "Північного потоку-2", а Україна ризикує втратити транзит газу ще до кінця 2019 року", – пояснили раніше в "Нафтогазі".

Таким чином, до кінця 2019 року, коли закінчиться термін контракту з російською компанією, провести повний анбандлінг української ГТС неможливо без порушення контракту.

При цьому "Нафтогаз" активно проводить підготовчі заходи для відділення оператора ГТС в незалежну структуру.