Інвестиції з розмахом

6 липня 2017, 15:38
Що сталося з компаніями, які Китай купив в кризу

2016 року Китай інвестував в інші країни $ 183 млрд, що на 44% вище показників попереднього року. Про це йдеться  в доповіді Конференції ООН з торгівлі та розвитку. За підсумками минулого року, КНР вийшла на друге місце в світі за закордонними інвестиціями, на першому – США, які інвестували по світу $ 299 млрд (на 1% нижче показників 2015-го). Китай обігнав, зокрема, Нідерланди ($ 174 млрд, зростання на 26%).

При цьому нерідко можна зустріти насторожене ставлення до китайських інвестицій. Мовляв, експансія Китаю призводить до того, що, скажімо, слабкі країни ризикують навіть втратити свою незалежність. Зокрема, в Україні існує думка, що якщо Китай вкладає гроші в якісь підприємства, то рано чи пізно місцевих робітників замінять китайці. Це при тому, що насправді з точки зору витрат, якими мислить будь-який бізнесмен, робоча сила в Україні зараз навіть дешевше, ніж в Китаї. Рівень оплати праці в Китаї зростає, 2016 року він став вище, ніж в країнах Латинської Америки.

Реклама

В цьому плані дуже показові дослідження компанії Rhodium Group. Років п'ять тому під час американської президентської кампанії Китай звинувачували в тому, що він відбирає у американців робочі місця. Тоді дослідження RhodiumGroup показали, що інвестиції КНР в США привели до створення значної кількості нових робочих місць. Аналізувалися договори, укладені з 2000-го і перше півріччя 2012-го, і з'ясувалося, що за майже 12 років кількість працюючих на дочірніх підприємствах з мажоритарною часткою Китаю зросла з 2 до 27 тисяч. Цифра була б ще більше, якби врахували підприємства, в яких китайська участь міноритарна.

Згідно зі свіжими дослідженнями Національного комітету США з американсько-китайських відносин, проведеними спільно з тією ж компанією RhodiumGroup, за 1990-2015 рр. прямі інвестиції Китаю в США досягли $ 64 млрд.

Важливо зрозуміти, що насамперед Китай інвестує в людей, в колективи підприємств, які мають важливі знаннями і досвідом, а також в компанії зі світовим ім'ям. Це сектор високих технологій зі складними технологічними процесами, а також виробництва, які дають високу додану вартість.

Реклама

Наприклад, значні інвестиції направляються в авіаційну галузь – Китай прагне налагодити власне виробництво. Але це зовсім не означає, що це виробництво повинно бути зосереджено виключно на території самої Піднебесної.

2008 року в Китаї, який переходив від планової економіки до ринкової, після злиття двох авіаційно-промислових корпорацій з'явився AVIC. Уже 2009 року корпорація AVIC купила відомого австрійського виробника авіаційних композитів FACC. Це була перша покупка Китаєм європейського авіапідприємства. Пізніше Китай придбав американського виробника авіаційних поршневих двигунів Continental Motor і авіавиробника Cirrus Aircraft. "Це дозволило AVIC домогтися нових успіхів в інтеграції в міжнародну виробничий ланцюжок і підвищити свій потенціал по створенню літаків авіації загального призначення і двигунів для них", – заявляв топ-менеджер корпорації Лінь Цзомін.

ППри цьому можна багато розмірковувати про те, чи варто допускати іноземний капітал в свої високотехнологічні підприємства. Але часто саме китайські інвестиції рятували компанії, які з якихось причин уже не могли самостійно вирішити проблеми, що навалилися.

Реклама

Коли China Aviation Industry General Aircraft Company зібралася купити американську Cirrus Aircraft, виробник чотиримісних поршневих літаків мав серйозні труднощі, робочих доводилося скорочувати. Але політики Міннесоти, де розташована штаб-квартира компанії і частину виробничих потужностей, стали "кричати", що, отримавши доступ до технологій, КНР застосує їх і в оборонній промисловості. Угода затягнулася на два роки, але 2011-го все-таки відбулася. Щоправда, чиновники експортного контролю США заявили, що двигун Williams FJ33-4A-19 – продукт подвійного призначення, і його необхідно замінити іншим.

На той момент через брак фінансування було припинено розробка легкого одномоторного реактивного літака Visionjet. Завдяки новим фінансовим вливанням роботи продовжилися, і результатом стала машина на 7 пасажирів, вартість якої (близько $ 2 млн) майже вдвічі дешевше найближчих аналогів. Cirrus Vision SF50 може стати першим масовим персональним реактивним літаком.

Справедливості заради варто відзначити, що завдяки придбань в Європі і Америці Китай отримує технології і можливість розширювати виробництво на своїй території. Так, 2010 року Geely купила легковий підрозділ компанії Volvo, яка належала американському концерну Ford, а також відома своїми технологіями безпеки. В Європі у Volvo два заводи – в Швеції і Бельгії. Минулої осені представники компанії Volvo розповіли, що виробничі обороти концерну в Китаї будуть збільшені: на потужностях підприємства в Дацині випускатиметься седан S90, в Ченду – моделі 60-ої серії, а в Луцяо – 40-ої серії. Однак тут швидше питання в логістиці, яка здешевлює продукцію. Тим більше, що для Volvo Китай є великим ринком збуту. Заводи ж в шведському Гетеборзі і бельгійському Генті продовжують працювати. А в Південній Кароліні вже будується новий завод.

ППри цьому Китай купив у концерну Ford збиткову компанію, від якої той в умовах При цьому можна багато розмірковувати про те, чи варто допускати іноземний капітал в свої високотехнологічні підприємства. Але часто саме китайські інвестиції рятували компанії, які з якихось причин уже не могли самостійно вирішити проблеми, що навалилися.

Коли China Aviation Industry General Aircraft Company зібралася купити американську Cirrus Aircraft, виробник чотиримісних поршневих літаків мав серйозні труднощі, робочих доводилося скорочувати. Але політики Міннесоти, де розташована штаб-квартира компанії і частину виробничих потужностей, стали "кричати", що, отримавши доступ до технологій, КНР застосує їх і в оборонній промисловості. Угода затягнулася на два роки, але 2011-го все-таки відбулася. Щоправда, чиновники експортного контролю США заявили, що двигун Williams FJ33-4A-19 – продукт подвійного призначення, і його необхідно замінити іншим.

На той момент через брак фінансування було припинено розробка легкого одномоторного реактивного літака Visionjet. Завдяки новим фінансовим вливанням роботи продовжилися, і результатом стала машина на 7 пасажирів, вартість якої (близько $ 2 млн) майже вдвічі дешевше найближчих аналогів. Cirrus Vision SF50 може стати першим масовим персональним реактивним літаком.

Справедливості заради варто відзначити, що завдяки придбань в Європі і Америці Китай отримує технології і можливість розширювати виробництво на своїй території. Так, 2010 року Geely купила легковий підрозділ компанії Volvo, яка належала американському концерну Ford, а також відома своїми технологіями безпеки. В Європі у Volvo два заводи – в Швеції і Бельгії. Минулої осені представники компанії Volvo розповіли, що виробничі обороти концерну в Китаї будуть збільшені: на потужностях підприємства в Дацині випускатиметься седан S90, в Ченду – моделі 60-ої серії, а в Луцяо – 40-ої серії. Однак тут швидше питання в логістиці, яка здешевлює продукцію. Тим більше, що для Volvo Китай є великим ринком збуту. Заводи ж в шведському Гетеборзі і бельгійському Генті продовжують працювати. А в Південній Кароліні вже будується новий завод.
фінансової кризи був тільки радий позбутися. Показники продажів Volvo ростуть: 2016-го по всьому світу було продано 534 322 авто, що на 6,5% більше, ніж роком раніше. У самій компанії зазначають, що ще кілька років тому продажі становили 400 000 штук, і таке істотне зростання – "безпрецедентний кейс серед глобальних автовиробників". Що чекало б Volvo, якби такий інвестор, як Geely, не знайшовся? Тут можна згадати про долю іншого шведського виробника, Saab Automobile, який збанкрутував і закрився. При чому був шанс угоди з китайською інвестиційною компанією Youngman, яка б дозволила провести реструктуризацію, але серед акціонерів виникли розбіжності.

Як показує цей приклад, інвестуючи в зарубіжні компанії, китайські бізнесмени, зазвичай, гарантують їм ринок збуту і в Китаї. Приклад з Geely не єдиний, можна наводити й інші. Так, 2008 року китайська Zoomlion придбала компанію CIFA, третього в світі виробника устаткування для роботи з бетоном.

"Злиття компаній дозволило стати нам свідками натхнення нової енергії і життєвих сил, кооперація Zoomlion і CIFA продемонструвала взаємовигідну модель співпраці для інших китайських корпорацій, які інвестують кошти в Італії", – зазначив нещодавно посол Китаю в Італії Лі Жуйюй.

Устаткування Zoomlion для роботи з бетоном завоювало найбільшу частку ринку в Китаї. Завдяки технології установки бетонозмішувачів на автомобільні шасі, розробленої CIFA, Zoomlion також зайняла провідну позицію на світовому ринку автобетоносмесителей і розробила бетононасос з 101-метровою вуглеволоконною стрілою, потрапивши до книги рекордів Гіннеса.

При цьому всьому, як заявив на саміті Всесвітнього економічного форуму NewChampions в Даляні прем'єр Держради КНР Лі Кецян, Китай забезпечує "справедливе і рівне ставлення як до іноземних, так і до вітчизняних фірм", а не захищає виключно свої компанії. І це не просто слова, підтверджують бізнесмени. Наприклад, China Railway як основні склади швидкісних потягів використовує виключно німецькі склади Siemens, вироблені в Німеччині.

Наведені приклади – це приклади найбільших китайських інвестицій, які були зроблені відносно недавно, але минулий час вже дає можливість оцінити результат. І вони добре ілюструють те, що страхи, які були у європейців і американців, виявилися надуманими. Можливо, вони залишилися на підсвідомому рівні з колишніх часів. Але їм на зміну має прийти усвідомлення того, що світ змінився, відбувається все більша глобалізація, і Китай йде в ногу з нею.

При цьому Китай купив у концерну Ford збиткову компанію, від якої той в умовах При цьому можна багато розмірковувати про те, чи варто допускати іноземний капітал в свої високотехнологічні підприємства. Але часто саме китайські інвестиції рятували компанії, які з якихось причин уже не могли самостійно вирішити проблеми, що навалилися.

 

Коли China Aviation Industry General Aircraft Company зібралася купити американську Cirrus Aircraft, виробник чотиримісних поршневих літаків мав серйозні труднощі, робочих доводилося скорочувати. Але політики Міннесоти, де розташована штаб-квартира компанії і частину виробничих потужностей, стали "кричати", що, отримавши доступ до технологій, КНР застосує їх і в оборонній промисловості. Угода затягнулася на два роки, але 2011-го все-таки відбулася. Щоправда, чиновники експортного контролю США заявили, що двигун Williams FJ33-4A-19 – продукт подвійного призначення, і його необхідно замінити іншим.

 

На той момент через брак фінансування було припинено розробка легкого одномоторного реактивного літака Visionjet. Завдяки новим фінансовим вливанням роботи продовжилися, і результатом стала машина на 7 пасажирів, вартість якої (близько $ 2 млн) майже вдвічі дешевше найближчих аналогів. Cirrus Vision SF50 може стати першим масовим персональним реактивним літаком.

 

Справедливості заради варто відзначити, що завдяки придбань в Європі і Америці Китай отримує технології і можливість розширювати виробництво на своїй території. Так, 2010 року Geely купила легковий підрозділ компанії Volvo, яка належала американському концерну Ford, а також відома своїми технологіями безпеки. В Європі у Volvo два заводи – в Швеції і Бельгії. Минулої осені представники компанії Volvo розповіли, що виробничі обороти концерну в Китаї будуть збільшені: на потужностях підприємства в Дацині випускатиметься седан S90, в Ченду – моделі 60-ої серії, а в Луцяо – 40-ої серії. Однак тут швидше питання в логістиці, яка здешевлює продукцію. Тим більше, що для Volvo Китай є великим ринком збуту. Заводи ж в шведському Гетеборзі і бельгійському Генті продовжують працювати. А в Південній Кароліні вже будується новий завод.

фінансової кризи був тільки радий позбутися. Показники продажів Volvo ростуть: 2016-го по всьому світу було продано 534 322 авто, що на 6,5% більше, ніж роком раніше. У самій компанії зазначають, що ще кілька років тому продажі становили 400 000 штук, і таке істотне зростання – "безпрецедентний кейс серед глобальних автовиробників". Що чекало б Volvo, якби такий інвестор, як Geely, не знайшовся? Тут можна згадати про долю іншого шведського виробника, Saab Automobile, який збанкрутував і закрився. При чому був шанс угоди з китайською інвестиційною компанією Youngman, яка б дозволила провести реструктуризацію, але серед акціонерів виникли розбіжності.