Ініціативи українських НПЗ обійдуться споживачам в 11 млрд грн і викличуть дестабілізацію поставок

11 червня 2020, 14:02
При цьому самі НПЗ не беруть на себе жодних зобов'язань за обсягами виробництва і розміром інвестицій

Нафтогазова асоціація України (НАУ) констатує наростаючий тиск нафтопереробних і видобувних компаній на органи влади України з метою збільшити свою частку ринку за рахунок неринкових механізмів, в результаті чого під удар будуть поставлені споживачі та енергетична безпека України, пише "Enkorr".

"Ініціативи українських НПЗ по введенню 8,5% мита на російські поставки дизпалива і зрідженого газу призведуть не тільки до додаткового зростання закупівельних цін, а й зруйнують стійку систему нафтопродуктозабезпечення, приведуть до появи вже нових мега-постачальників з підвищеною часткою ринку і всіма витікаючими звідси ризиками", – йдеться в пресрелізі галузевої асоціації.

Реклама

План НПЗ не приведе до істотного збільшення переробки нафти та випуску нафтопродуктів, впевнені в НАУ. Причина – підвищений випуск бензину і мазуту, які не мають ліквідного збуту. Ініціативи щодо обмеження напрямків поставок дизпалива і зрідженого газу призведуть до зростання цін на ці ходові позиції і будуть субсидіювати збиткові позиції.

"Фактично питання стоїть таким чином: хто буде платити за утримання і розвиток НПЗ, їх власники або споживачі? НПЗ належать найбільшим фінансово-промисловим групам з державним і приватним капіталом, ми вважаємо несправедливим повністю перекладати це навантаження на населення і промисловість", – заявила президент НАУ Неля Привалова.

За розрахунками асоціації, пропоновані обмеження обійдуться економіці України в 11 млрд грн на рік. Вимагаючи допомоги від держави і споживачів, самі НПЗ не беруть на себе жодних зобов'язань по частині обсягів виробництва і розміру інвестицій, підкреслюють в НАУ.

Реклама

"Наше об'єднання найбільших мереж автозаправних станцій і оптових постачальників нафтопродуктів протестує проти інформаційних маніпуляцій, які вводять в оману чиновників і громадськість", – йдеться в пресрелізі галузевої асоціації.

У НАУ відзначають, що ключовою проблемою українських НПЗ, до того ж як державних, так і приватних, є відсутність інвестицій.

Скупа інвестиційна політика призвела до закриття заводів, зменшення обсягів нафтопереробки, застарілої конфігурації випуску моторних палив і як наслідок – до збільшення імпортозалежності України, зазначає НАУ. Аналогічні причини падіння видобутку вуглеводнів.

Реклама

Через це Україна змушена платити максимальні в Європі ціни при закупівлі нафтопродуктів. Продукція українських заводів реалізується за принципом імпортного паритету, створюючи додатковий заробіток заводів на рівні $50-60/т.

При цьому незважаючи на високу імпортозалежність, у країни немає безальтернативних постачальників, ринок диверсифікований, завдяки чому країна не знає проблем з поставками палива з 2005 року.

НАУ очікує, що в зв'язку зі зміною ринкової кон'юнктури в цьому році жоден з джерел поставок дизельного палива не матиме більше 30% ринку. В останні роки цей показник перевищували поставки з Росії та Білорусі.

У той же час в Нафтогазовій асоціації України солідарні з НПЗ в розумінні проблеми надмірної частки зрідженого газу в паливному балансі країни і висловлюють публічну підтримку поетапної корекції ставок акцизного збору на бензин і автогаз. Однак наголошують, що подібні зміни повинні стати частиною стратегії по розвитку ринку нафтопродуктів, а не прийматися шляхом продавлювання окремих ініціатив без належного опрацьовування.

Нагадаємо, в лютому 2020 г. "Укртатнафта" спільно з "Нафтогазом" подали скаргу до Міжвідомчої комісії з питань міжнародної торгівлі (МКМТ), вимагаючи ввести мита на імпорт ДТ і ЗВГ з Росії на рівні 8,46% з щорічним підвищенням до 25,4% до 2024 під тиском депутатів, орієнтованих на групу "Приват", рішення про відмову у введенні обмежень на імпорт російського палива відкладено на червень.