Грецьку кризу заллють грошима: що наобіцяли Афіни

18 серпня 2015, 08:33
86 млрд євро – такий узгоджений розмір допомоги Греції з боку Європи, але старі борги поки не реструктуризують

Все фото: AFP

Буквально на наступний день після референдуму, на якому греки з усією широтою своєї середземноморської натури сказали "Ні" вимогам кредиторів, уряд країни, що ініціював це голосування, прийшов фактично з повинною до кредиторів. Але ті, як і обіцяли, не тільки не пом'якшили свої вимоги, але посилили їх.

Прем'єр-міністр Ципрас був змушений відмовитися від своєї лівацької риторики і доручити новопризначеному міністру фінансів налагоджувати конструктивний діалог з кредиторами. Одночасно йому довелося витримати натиск своєї політичної сили, пригрозити парламенту достроковими виборами, пустити пил в очі співгромадянам, сказавши, що проект нової угоди краще за стару, і з'явився він лише завдяки їх "перемозі" на референдумі.

Реклама

В результаті рано вранці 14 серпня після довгих нічних дебатів грецький парламент ратифікував угоду з кредиторами, що містить перелік зобов'язань, які бере на себе країна. Увечері того ж дня Єврогрупа (неформальне об'єднання, в яке входять міністри фінансів країн зони євро) схвалила виділення коштів для фінансування третьої з 2010 р. програми допомоги Греції. Протягом трьох років Афіни можуть розраховувати на 85,5 млрд євро (з них 25 млрд євро – для банків). Міністр фінансів Німеччини Вольфганг Шойбле, коментуючи це рішення Єврогрупи, пояснив свою згоду на надання фінансової допомоги Греції зміною курсу її уряду: "Було б безвідповідально не використовувати цей шанс".

Рада керуючих Європейського стабілізаційного механізму (ESM), через який буде надходити допомога, повинен схвалити угоду з Грецією до 19 серпня. Крім того, угоду належить ратифікувати парламентам декількох країн, де така вимога існує. У першу чергу мова йде про Німеччину, яка має найбільший внесок у ESM. Канцлер Ангела Меркель попросила депутатів бундестагу, які в даний час перебувають у відпустці, повернутися до Берліна, щоб 19 серпня розглянути це питання. Імовірність того, що бундестаг відмовиться підтримати канцлера, невелика, але вона є.

Ціна програми допомоги

Реклама

На референдумі Греки сказали "Ні", але це не допомогло

Нова програма для Греції розрахована на три роки і діятиме до серпня 2018 Середній термін погашення кредитів по ній 32,5 року. Програма включає в себе "буферний" фонд до 25 млрд євро, призначений для вирішення проблем банків, в першу чергу – їх рекапіталізації.

Реклама

Перший транш визначений в 26 млрд євро, він буде складатися з двох субтраншей. Перший з них у розмірі 10 млрд євро надійде негайно, він призначений для банків. Другий субтранш в 16 млрд євро буде виділено в кілька етапів, починаючи з першої виплати 13 млрд євро до 20 серпня. Його кошти підуть на погашення майбутніх платежів за держборгом (зокрема, перед ЄЦБ, якому 20 серпня Греція повинна виплатити 3,4 млрд євро). Далі підуть одна або декілька виплат протягом осені, після того як кредитори переконаються в проведенні реформ.

Другий транш на банківські цілі в 15 млрд євро може бути наданий після першої ревізії, до 15 листопада за умови завершення запланованих перевірок і стрес-тестів.

В обмін Греція зобов'язалася продовжити реформи системи податкового адміністрування, ринку праці (включаючи спрощення процедур звільнення співробітників і регулювання умов для окремих професій), пенсійної системи (скасування дострокового виходу на пенсію), провести лібералізацію декількох ринків: газового і послуг ЖКГ, продажу ліків. При цьому ряд досить чутливих для економіки країни заходів були затверджені парламентом ще в липні, для отримання тимчасового позики в 7 млрд євро.

Греція також погодилася на проведення регулярного моніторингу стану свого бюджету, який буде проводити трійка кредиторів: ЄЦБ, МВФ і Єврокомісія.

Буде також створено особливий приватизаційний фонд обсягом до 50 млрд євро, кошти якого будуть служити заставою виконання програми. У ньому будуть зосереджені найбільші грецькі держактиви: банки, імпортер і дистриб'ютор газу, нафтопереробна компанія, інфраструктурні об'єкти, нерухомість та ін. Половина активів фонду буде використана в якості застави при рекапіталізації банків, чверть коштів піде на виплату держборгу, чверть – на інвестиції. Вже цього року мають бути продані національний оператор електромереж, ряд регіональних портів та аеропортів. Структура цього фонду має бути узгоджена до кінця жовтня, і фонд повинен почати працювати до кінця року.

Поки програма допомоги не передбачає списання ніякої частини боргу (проти цього категорично виступає Німеччина).

Але в МВФ вважають, що без реструктуризації борг залишиться занадто великим, і Афіни не зможуть скоротити його тягар. При цьому сам МВФ поки не бере участі в програмі допомоги Греції по лінії ESM – рада керівників фонду розгляне підключення до цієї програми в жовтні. Говориться, що їх рішення буде залежати від завершенням пенсійної реформи.

Сумарний обсяг перших двох програм допомоги Греції, розпочатих у 2010 і 2012 рр., склав 240 млрд євро, зараз борг країни становить 320 млрд євро або більше 170% ВВП. При цьому стійкого позитивного зростання від грецької економіки чекають лише до 2017 року.

Що таке Європейський стабілізаційний механізм

Європейський стабілізаційний механізм (ESM) – міжнародна організація, яка призначена для надання фінансової підтримки країнам євро зони. Вона була заснована у вересні 2012 р, коли стало ясно, що бюджетні проблеми держав, що перейшли на єдину валюту, – це надовго. Її максимальна здатність запозичення оцінюється в 705 млрд. євро. З них 500 млрд ESM має право видавати під низькі відсотки країнам єврозони, решта повинен зберігати як недоторканного запасу. ЕSМ надає допомогу державам тільки після підписання ними Меморандуму про взаєморозуміння, який містить програму необхідних реформ для відновлення власної фінансової стабільності.

ESM дуже тісно співпрацює з МВФ. Наприклад, фонд залучається до розгляду заявок на отримання допомоги (основна роль при цьому належить Європейській комісії та ЄЦБ). Ця "трійка" вирішує, чи можна надавати допомогу взагалі, яким може бути її розмір, яка з п'яти можливих програм допомоги може бути запропонована, чи необхідно участь приватних кредиторів (наприклад, власників єврооблігацій) заявника в програмі його фінансового оздоровлення.

За керування ESM відповідають міністри фінансів країн-членів єврозони – вони утворюють раду керівників. Спостерігачами при раді є Єврокомісар з економічної та грошової політики і президент Європейського центробанку.

Кредит, отриманий від ESM, в державі-одержувачі фіксується так само, як позику від МВФ (тобто як прямий кредит від міжнародної організації).

Програма допомоги Греції для ESM – третя в його історії. Почав він свою роботу з виділення 41,3 млрд євро Іспанії, а 9-мільярдна програма допомоги Кіпру ще не закінчена.

Частка Німеччини в ESM становить близько 27%, друга за величиною частка у Франції – 16%, третя – у Італії, четверта – у Іспанії. Тому у німецького міністра фінансів в раді керівників особливий статус: проти його волі не може бути прийнято жодного рішення. А сам же цей міністр пов'язаний необхідністю отримувати два схвалення бундестагу. Спочатку на ведення переговорів з країною, яка попросила про фінансову допомогу, а потім і на згоду її надати.