Як відкрити інтернет-магазин: бізнес-план

2 листопада 2014, 08:00
Якщо в інтернет-магазин з шоу-румом вкласти на старті $9-10 тис., то при щомісячних витратах в $3-3,5 тис., наш проект почне виходити в нуль десь через півтора року

Не секрет, що торгівля – двигун прогресу. Тому початківці-підприємці часто замислюються про перспективу відкриття магазину – як звичайного, стаціонарного, так і електронного. На думку учасників інтернет-торгівлі, віртуальний ринок цікавий навіть у кризу – адже люди не перестають купувати продукти харчування, одяг-взуття і косметику. Досвідчені ж бізнесмени рекомендують займатися торгівлею і онлайн, і офлайн – це розширює коло покупців, і дозволяє збільшити обсяг продажів при грамотній популяризації проекту. Виходячи з цього, ми розрахували бізнес-план для інтернет-магазину одягу, який, проте, буде представлений не тільки в Мережі, але і оффлайн – невеликим виставковим залом в торговому центрі. Скільки коштів потрібно для створення такого магазина, де краще орендувати приміщення під шоу-рум, і які фахівці потрібні для забезпечення безперебійної торгівлі – дивіться нижче.

ВИБІР НІШІ. За оцінками "Сегодня", якщо в інтернет-магазин "Жіночий одяг" з шоу-румом вкласти на старті $9-10 тис., то при щомісячних витратах на "комуналку", оренду та зарплату в межах $3-3,5 тис., наш проект почне виходити в нуль десь через півтора року. "Стандартні терміни окупності середнього по величині і продажам проекту – 1,5-2 роки. Але для такої успішності важливо вибрати вигідну нішу. Торгувати усім на світі не можна – треба визначити свого покупця і кількість конкурентів. Вибрати можна будь сегмент для торгівлі – сувеніри, парфумерія, текстиль, товари для тварин. Головне – щоб у цьому напрямку був попит, а в конкурентах лише 3-4 магазина. Це забезпечить вам продажу і покупця", – радить керівник проекту "Світ рослин" Леонід Шнайдман.

РАХУЄМО ГРОШІ. Заздалегідь продумайте, як зробити витрати ефективними, попереджає засновник інтернет-магазину Rubashka-Galstuk Дмитро Ганчев. "На старті інтернет-магазину достатньо і однієї людини, якщо торгувати плануєте невеликою за вагою продукцією – одягом, взуттям, сумками. Але з розвитком потрібно буде не менше трьох осіб – консультант, менеджер і керівник, адже без контролю нікуди", – пояснює підприємець. Мінімізувати витрати можна на оптових закупівлях. "З постачальниками вигідно працювати не за передоплатою, а безпосередньо. Прийшов через сайт замовлення, співробітник інтернет-магазину купує у постачальника потрібну люстру – і везе її клієнту. Проста і дешева схема", – пояснює Ольга Корецька, плануючи відкрити свій інтернет-магазин у Львові. А ось на рекламу, особливо в інтернеті, доведеться закладати гроші щомісяця, попереджає директор компанії Artnet Олександр Жеванов. "Для нормальної роботи потрібно витрачати $2000 на місяць. Якщо цих грошей немає, прорахуйте з технарями якийсь мінімум. Але без просування сайту не обійтися, тому що інтернет-маркетинг дозволяє забезпечити магазину нормальну кількість замовлень", – пояснює програміст.

ЮРПИТАННЯ. Відкриття інтернет-магазину з реальною точкою продажів не вимагає спецліцензії, каже директор юркомпанії Mitridat Ілля Крючков. "Для новачків оптимальна реєстрація фізособи-підприємця. Така форма зручна можливістю самостійно вести бухзвітність. Тут можна працювати на єдиному податку, в 3-й групі платників, з річним доходом до 3 млн. грн і кількістю працівників до 20 осіб. Тоді доведеться платити податок з доходу в розмірі 5% (з включенням ПДВ)", – уточнює юрист.



Відкриваємо інтернет-магазин одягу

1. Характеристика, розташування, конкуренти

Реклама

Відкриваємо інтернет-магазин "Жіночий одяг", ставка – на діловий стиль. Продаємо костюми вітчизняного і білоруського виробництва: їх можна придбати в українських оптовиків. Паралельно відкриємо шоу-рум (виставковий зал з продукцією) площею 30 кв. м на Петрівці в Києві. Приміщення орендуємо вже з ремонтом. Район вибраний не випадково: неподалік знаходиться метро (5-10 хвилин пішки), є великий ринок. Все це допоможе забезпечити хорошу відвідуваність шоу-руму покупцями.

Конкуренція висока, так як цей товар популярний серед жінок. Прямі конкуренти – 15-20 торгових точок на Петрівці, і 30-40 інтернет-магазинів,
різні за популярністю. Але наш проект знайде свою нішу за рахунок широкого асортименту, невеликої кількості закупівель кожної моделі і доступних цін. При 80%-му рівні щомісячних продажів проект почне окупатися через рік і п'ять місяців.

2. Стартовий капітал

Реклама

Для інтернет-магазина потрібно створити сайт і облаштувати шоу-рум.

Сайт. Розробкою займуться програмісти. Залежно від складності роботи,
викласти доведеться від 2 до 24 тис. грн. Що стосується домена, то за реєстрацію міжнародних (com, net) заплатимо 180-200 грн на рік. Хостинг (обслуговування сайту та забезпечення його безперебійної роботи) коштує 200-1300 грн на рік. Разом: 25,5 тис. грн.

Закупівля обладнання для торгівлі. В шоу-рум знадобиться 4 двоярусні вішалки для одягу, 2 одинарних і 3 підлогових дзеркала, вітрина, касове місце, прилавок, 2-3 стільця, примірочна з дзеркалом, 2 манекена, прасувальна дошка з праскою, ноутбук, касовий апарат, сейф, плечики (180-200 шт.). Разом: 30,6 тис. грн.

Реклама

Постачальники. Купуємо 100 моделей, по 3 штуки різних розмірів: ділові костюми, блузи, брюки, спідниці, кофти, пальто. На 70% закупівлі доводиться одяг 42-48 розмірів, як найбільш ходових, і лише 30% – менш популярний одяг 50-52 розмірів. Оптові ціни на товар – в межах 150-600 грн. Разом: 64,5 тис. грн.

Всього: 120,6 тис. грн.

3. Маркетинг, реклама

Для 2 торгових майданчиків "Жіночої одягу" потрібен один логотип, за його розробку платимо 3000 грн. Також інтернет-магазин потрібно рекламувати онлайн. Для цього використовуємо контекстну рекламу на популярних розважальних сайтах і в соцмережах (бюджет – від 1200 грн. На місяць) і просування нашого сайту в інтернет (від 3000-5000 грн в місяць).

Для магазину на Петрівці друкуємо візитки, роздаємо листівки і замовляємо банер. Також необхідно розробити накопичувальну карту знижок. Для розкрутки магазину будемо шукати початківців дизайнерів – щоб просувати їх продукцію за прийнятними цінами. Разом: стартові витрати на рекламу – 10 тис. грн, щомісячно – 4200.

4. Поточні витрати

Сюди входять оренда магазину, комуналка, зарплата колективу, підтримка товарного ряду.

Оренда приміщення під шоу-рум. Приміщення на Петрівці, площею 30 кв. м, можна орендувати за 300-500 грн за "квадрат". Орендувати шоу-рум краще в торговому центрі – людей ходить більше, і довіру клієнтів вище. Якщо знадобиться склад для зберігання одягу, використовуємо частину шоу-руму. Разом: 9000 тис. грн на місяць.

Підтримка товарного ряду. При збільшенні оборотів знадобляться додаткові кошти на покупку одягу. Разом: 10 тис. грн на місяць.

Комуналка. Основна стаття витрат – електроенергія. Щомісяця наш шоу-рум може "намотати" 600-700 кВт-ч. Тобто за світло доведеться платити 1036 грн (при тарифі 1,4802 грн, разом з ПДВ, для 2-го класу промспоживачів). Сюди ж включаємо щомісячні витрати на інтернет – 200 грн, і ще стільки ж – на миючі засоби, канцтовари і т. д. Разом: 1436 грн. в місяць.

Зарплата. У нашій команді працюватимуть 4 продавці, бухгалтер і програміст.
2 продавці будуть позмінно (через день) працювати в магазині на Петрівці, виконуючи функції консультанта, касира і прибиральника. Ще двоє, в такому ж режимі, потрібні в інтернет-магазин – щоб відповідати на дзвінки, оформляти замовлення, оновлювати фото/тексти онлайн і відправляти замовлення поштою. Продавцям платимо по 200 грн на день і пообіцяємо в майбутньому відсоток від продажів (близько 5% від виторгу). Бухгалтера (3500 грн), програміста (4000 грн) і кур'єра (його зарплату вкладаємо у вартість доставки) беремо на аутсорсинг. Разом: 19,5 тис. грн на місяць.

Всього: 39,9 тис. грн.


5. Окупність проекту, ризики

Скільки заробимо. У торгівлі націнка може бути 10-200%. Ми ставимо 100% (тобто при середньому опті в 215 грн ми одяг продаємо по 430). Тобто при 100%-й продаж товару (умовно – 300 одиниць товару) заробимо 64,5 тис. грн на місяць. Але, як правило, хороші реальні продажі складають 80% – це 51,6 тис. грн. Від цього заробітку потрібно відняти поточні маркетингові (4200 грн) витрати, і витрати на зміст проекту (39,9 тис. грн), тобто – 44,1 тис. грн. Отримуємо щомісячний дохід в 7,5 тис. грн. Якщо врахувати стартові (120,6 тис. грн) і маркетингові (10 тис. грн) витрати (всього 130,6 тис. грн), то виходить, що при 80% продажів на окупність наш проект вийде через рік і п'ять місяців.

Є ризики, що рівень продажів в магазині буде нижче 70-80%. Тоді можна скоротити кількість співробітників, збільшити націнку на товар на 20-40% і пошукати оптовиків подешевше. Також домовляємося зі знайомими оптовиками – щоб оплата товару йшла за фактом продажу в магазині. В цілому проект реалістичний, адже ціни конкурентні, торгова точка біля метро, а одяг підбирається немасовий. До того ж закупівля одягу у вітчизняних постачальників нівелює валютні ризики і дозволяє нормально працювати в кризу.



В світі зростає е-торгівля

Інвестори кажуть, що електронна комерція – перспективний напрямок, адже ринок в цьому сегменті зростає на 15% в рік. "Електронна торгівля розвивається в будь-якій країні світу – незалежно від розвитку даного регіону та макроекономічної ситуації. Коли економіка зростає, е-комерція росте ще швидше. А коли економіка в кризі, е-торгівля все одно росте, тільки повільніше. Перспективу цього ринку забезпечують низькі витрати при відкритті. Адже відкриваючи інтернет-магазин, потрібно витрачатися тільки на розробку веб-сайту і залучення відвідувачів", – пояснює директор компанії All.biz Дмитро Лисицький.

БЕЗ ОФІСУ. Якщо бізнес-концепція дозволяє, відкривати інтернет-магазин краще без вмісту реальної торгової точки, адже це скорочує витрати на старті. "Якщо це "стандартна" продукція – книги, іграшки, будматеріали, то часто немає сенсу приїжджати і дивитися на товар саме в магазин. В такому випадку відкривати представництво в "реальному світі" можна тільки для видачі товару. А склад іграшок і книг можна влаштувати і вдома, заощадивши на оренді складу", – уточнює аналітик компанії "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко. А Дмитро Лисицький вважає, що в деяких сегментах торгівлі без вмісту торгової точки, наприклад, на ринку, не обійтися: "Гібридна модель, коли інтернет-магазин і торгова точка співіснують разом, менш рентабельна. Але якщо людина планує торгувати побутовою технікою, меблями та іншими великими товарами, доведеться відкрити магазин – клієнт не купить товар, не подивившись на нього вживу".

ТРЕНУЙТЕСЯ. Оскільки на бізнес-старті нам доводиться ризикувати особистими заощадженнями, то перед відкриттям інтернет-магазину треба вивчити сегмент ринку, в якому ми плануємо працювати. "Поспілкувавшись з керівниками успішних інтернет-бізнесів, можна здивуватися, які подробиці вони знають! Тому новачкам в е-бізнесі корисно для тренування завести блог або колекцію картинок, і спробувати їх просунути через соцмережі, – радить Лисицький. – Для цих цілей можна освоїти google.analytics, google adwords, потім подивитися на результати. Це безцінний досвід, і він дозволить заощадити колосальні гроші на помилках по незнанню".

ДОДАТКОВІ ЗАСОБИ. Малий бізнес все активніше використовує чужі майданчики для просування товарів, нагадує директор департаменту маркетингу і сегментів UniCredit Bank Дмитро Коваленко. "Використовуйте інтернет-аукціони і дошки оголошень. Це оптимальний вибір при невеликих обсягах продажів: він допомагає заощадити значні суми на просуванні свого ресурсу", – зазначає банкір.


Без помилок на старті

Підприємці, відкриваючи власну справу, часто роблять одні й ті ж помилки, кажуть представники е-комерції. Якщо мова йде про роботу інтернет-магазину одягу, таких "слабких місць", як правило, три: вірус "дівчини-сім-справ-робительки", непомірна жадібність і відсутність смаку.

ДЕЛЕГУЙТЕ. Бажання зробити все самостійно вітається. Але власник бізнесу повинен не тільки займатися торгівлею, але і стежити за модою, читати галузеві журнали, їздити на виставки. "Нерозумно і неефективно робити все самому. Якщо не хочете наймати професіоналів, можна пошукати студентів, які попрацюють кур'єрами або допоможуть з техпідтримкою сайту", – зазначає Леонід Шнайдман.

НЕ СКУПІТЬСЯ. На думку Ольги Корецької, в інтернет-бізнесі є позиції, з якими краще не жартувати – якість продукції, мотивація співробітників і цінова політика: "Продасте поганий товар – від вас підуть покупці. Будете продавати дорого – вас обійдуть конкуренти. Залишите без мотивації співробітників, наприклад, не виплативши їм відсоток від продажів, – позбудетеся хороших фахівців. Тому скупіться в міру".

МОДНИЙ НЮХ. В інтернет-торгівлі одягом потрібно володіти смаком і "відчувати", яка модель піде "на ура", які кольори популярніше, і що в тренді – ромбик або клітина. "Якщо на такі речі немає "чуйки", найміть фахівця. Але не робіть все самі – так нехитро і прогоріти", – пояснює Дмитро Ганчєв.