Глобальний скандал з Volkswagen: причини і наслідки

23 вересня 2015, 04:31
Автоконцерн може втратити десятки мільярдів доларів

Скандал коштував Volkswagen третину капіталізації. Фото: avtohata.net

Німецький автомобілебудівний концерн Volkswagen AG, лідер світового авторинку, опинився в центрі глобального скандалу, в результаті якого компанія втратила третину капіталізації за два дні і може понести збитки в розмірі десятків мільярдів доларів.

РОЗСЛІДУВАННЯ В США І В СВІТІ

Реклама

Неприємності Volkswagen почалися в п'ятницю, коли Агентство з охорони навколишнього середовища США розкрило інформацію про те, що концерн використовував програмні засоби для заниження показників під час тестування автомобілів з дизельним двигуном на викиди шкідливих речовин.

Вже у вівторок агентство Bloomberg з посиланням на джерела повідомило, що міністерство юстиції США почало розслідування дій компанії, за підсумками якого Volkswagen можуть бути пред'явлені кримінальні звинувачення. Слухання у справі планується провести в Конгресі США.

Також про початок перевірки автомобілів компанії оголосив уряд Німеччини. Міністр економіки землі Нижня Саксонія (найбільший акціонер Volkswagen з 20% голосуючих акцій) Олаф Ліс закликав до загальної перевірки, яка б порушувала й інших автомобілебудівників.

Реклама

Крім того, власне розслідування планує провести уряд Південної Кореї. Як повідомляє BBC, південнокорейська влада перевірять до 5 тис. автомобілів моделей Volkswagen Jetta і Golf, а також Audi A3s 2014 і 2015 років випуску, і якщо в них будуть виявлені проблеми, перевірка торкнеться всіх машин компанії, оснащених дизельними двигунами.

Про намір перевірити автомобілі німецької компанії на відповідність екологічним стандартам повідомили також Франція та Італія.

ЗБИТКИ КОМПАНІЇ

Реклама

Спочатку йшлося про порівняно невелике число автомобілів, проданих у США за останні 7 років – близько 500 тис. машин. Потім Volkswagen оголосив, що має намір усунути порушення на всіх машинах з дизельними двигунами, проданих у світі – це близько 11 млн автомобілів. На ці потреби компанія зарезервувала 6,5 млрд євро, які, як зазначається в прес-релізі, будуть відображені в її фінансовій звітності.

У США компанія фактично порушила два пункти Закону про чистоту повітря, і за американськими законами може бути оштрафована на суму до $37,5 тис. за кожен проданий автомобіль, що в сукупності становить близько $18 млрд – це більше, ніж річний прибуток концерну.

Також імовірні багатомільярдні штрафи у зв'язку з провідним розслідуванням Мін'юсту США і численні позови від ошуканих покупців.

Свою стурбованість ситуацією висловила і Європейська комісія, яка активно просуває заходи щодо зниження шкідливих викидів від автомобілів в атмосферу. Втім, про початок власного розслідування Єврокомісії говорити поки занадто рано, зазначила прес-секретар ЄК Люсія Коде.

РЕАКЦІЯ КЕРІВНИЦТВА VOLKSWAGEN

У минулі вихідні CEO Volkswagen Мартін Вінтеркорн приніс публічні вибачення у зв'язку з цим скандалом.

"Від себе особисто приношу найглибші вибачення за те, що ми не виправдали довіри наших клієнтів і широкої громадськості, – заявив М. Вінтеркорн. – Ми не потерпимо подібних порушень наших внутрішніх принципів і законодавства США, і зробимо все можливе для відновлення довіри". Компанія має намір активно співпрацювати зі слідством, додав він.

Між тим подібні вибачення можуть не врятувати М. Вінтеркорна від відставки. Як повідомило німецьке видання der Tagesspiegel з посиланням на джерела в наглядовій раді концерну, він може бути звільнений 25 вересня і замінений президентом компанії Маттіасом Мюллером.

ВПЛИВ НА КОЛЕГ ПО ЦЕХУ

Скандал викликав неабияку паніку в Німеччині, де одне з семи робочих місць припадає на галузі, пов'язані з автомобілебудуванням. Акції Daimler AG і BMW AG падають в ціні у вівторок.

"Ми стурбовані тим, що постраждає не тільки Volkswagen, але і заслужена репутація німецьких автомобілів в цілому", – заявив віце-канцлер ФРН, голова Соціал-демократичної партії Німеччини (СДПН) Зігмар Габріель.

Французькі автовиробники Peugeot Citroen і Renault також можуть побічно постраждати від неприємностей конкурента. Вони не продають автомобілі безпосередньо в США, однак половина випущених ними машин оснащена дизельними моторами.

На думку аналітиків, маніпуляції при тестуванні автомобілів на викиди можуть призвести до того, що Єврокомісія посилить вимоги до дизельних машин, що торкнеться велике число компаній.

"Ринок вважає, що дана проблема не обмежиться межами США", – зазначив фондовий менеджер Union Investment Інго Спейч.

ПАДІННЯ АКЦІЙ В АВТОМОБІЛЬНОМУ СЕКТОРІ

У понеділок ціна паперів Volkswagen впала майже на 20%, зі 163 євро за папір до 132 євро за акцію. В ході торгів у вівторок падіння становить також близько 20%, а акції торгуються на позначці 107 євро. Таким чином, за два дні капіталізація компанії впала на третину.

Котирування акцій Daimler опускаються на 5,7%, BMW – на 4,8%.

Ринкова вартість Peugeot впала на 7,3%, Renault – на 5,4%.

Німецький фондовий індекс DAX 30 в ході торгів у вівторок втратив 3%, французький CAC 40 – 3,1%. Зведений індекс найбільших підприємств Західної Європи Stoxx Europe 600 опустився на 2,5% і може завершити торги на мінімальному рівні з серпня.