Новий закон про ЖКГ: пеня, абонплата і право мешканців штрафувати комунальників

14 листопада 2017, 07:51
За тепло мешканцям доведеться платити і влітку, а за воду – навіть якщо не користувався

За прострочення платежів нарахують пеню в розмірі 3,65% на рік від суми боргу / Фото: Григорій Салай

Українці через півроку отримають житлокомпослуги за новим законом – Рада після повторного другого читання прийняла новий Закон "Про житлово-комунальні послуги". Він вступить в силу через шість місяців після опублікування, замінивши діючий закон з такою ж назвою, і, за словами міністра регіонстроя і ЖКГ Геннадія Зубка, забезпечить населення якісними комунальними послугами за справедливою ціною. "Сегодня" з'ясувала, що зміниться для споживачів.

Зміни

Головне нововведення – неплатників за "комуналку" без поважних причин (затримка зарплати, відсутність роботи) будуть карати матеріально: їм нарахують пеню. Парламентарії повернули скасовану в 1996 році норму про стягнення пені. Норма вступає в силу з 2019 року, але сама пеня невелика – всього 0,01% за день прострочення, або 3,65% річних (для порівняння: інфляція у нас 10-12% в рік, відсотки по банківських депозитах – 12-16%). При цьому пеня не може бути більше 100% суми боргу.

Реклама

Друге неприємне для споживачів нововведення – введення абонплати за гарячу і холодну воду і опалення. Тобто за воду доведеться платити, незалежно від того, користувалися ви нею чи ні, а за тепло – весь рік, а не тільки в отопсезон. Планується, що ці гроші підуть на ремонт та обслуговування тепло- і водомереж. При цьому нинішня вартість куба води і гігакалорії тепла зменшиться на величину абонплати.

Якою буде абонплата, поки невідомо, так як протягом півроку після вступу закону в силу її повинен розрахувати Кабмін. За електроенергію, газ та вивезення побутового сміття абонплата поки не вводиться, але для жителів багатоповерхівок це не критично, так як за газ і сміття вони все одно платять за нормами. Також закон встановлює, що будинкові лічильники тепла будуть встановлені за рахунок теплопостачальної компанії.

Корисне для мешканців нововведення – згідно із законом вони отримають право безкоштовно отримувати від виконавця компослуг (ОСББ або керуюча компанія, колишній жек) повну інформацію про ціни, тарифи, загальну вартість місячного платежу. У тому числі про структуру ціни або тарифу (вартість води або опалення, послуг з транспортування, накладні витрати і т. д.) Про норми споживання, якості послуги (температура гарячої води та теплоносія для опалення, калорійність газу).

Реклама

Мешканці отримали право штрафувати постачальника послуги за перевищення нормативних термінів виконання ремонтних (для гарячої води – два тижні) або аварійних робіт і в законному порядку (подавши заявку) відключитися від постачання гарячої води. Передбачено і відключення від тепла, але тільки в разі, якщо половина квартир в будинку вже перейшла на індивідуальне опалення. В інших випадках можуть відмовити у відключенні, якщо це призведе до неправильної роботи загальдомовий системи опалення.

Інші норми нового закону мало відрізняються від чинних. Наприклад, власник квартири, будинку, як і раніше, зобов'язаний укласти договір на поставку послуги або відмовитися від неї. Але якщо він протягом місяця не зробив ні того, ні іншого, а послуга надається, то вважається, що договір власник уклав.

Експерти

Фахівці з ринку житлово-комунальних послуг бачать як плюси, так і мінуси нового закону. Так, виконавчий директор Асоціації управителів багатоквартирних будинків Андрій Никончук каже, що закон не можна назвати новаторським в порівнянні з чинним.

Реклама

"Важливий момент – повернення пені: з'явився інструмент впливу на тих, хто не платить за житлово-комунальні послуги, які неможливо або складно відключити в індивідуальному порядку, – це тепло, вода, газ, – сказав нам Никончук. – Розмір пені поки невеликий, але цілком можливо, що його можуть збільшити, щоб змусити боржників активніше розраховуватися або реструктуризувати борги. Треба дочекатися, коли вступить в силу закон і підзаконні акти, так як, наприклад, невідомо, якою буде розмір абонплати. Поки не з'ясований і механізм реалізації прав споживачів на трафив за прострочення ремонтів водо- і тепломереж. Якщо він почне працювати, це стане ефективним способом боротьби з відсутністю гарячої води через ремонт".

Енергоексперт Валентин Землянський говорить, що від введення абонплати постраждають ті, хто мало користується водою. Також він вважає, що новий закон стимулює мешканців до створення ОСББ або підписання колективних договорів, так як вартість обслуговування в цьому випадку може виявитися для споживача нижче, ніж при укладанні індивідуального договору.

"Закон в цілому дотримується балансу між постачальниками і споживачами послуг, але треба дочекатися конкретних цифр в підзаконних актах", – резюмував Землянський.