Ціни на паливо завмерли: чекати чи стрибка до кінця жовтня

23 жовтня 2019, 07:19
Ми з'ясували, де в Україні найдорожчий і найдешевший бензин, газ і "дизель"

Ціна бензину на різних АЗС може серйозно різнитися / Фото: Олександр Яремчук, Сьогодні

Українські водії за серпень і вересень звикли до зміни цін на паливо: спершу воно дорожчало, потім стало дешевшати. Але вже третій тиждень жовтня ми бачимо стабільність цін на бензини і ДП, лише скраплений автогаз то дорожчає, то дешевшає на 10-30 коп./л в залежності від регіону. Аналітики паливного ринку Сергій Куюн (директор консалтингової групи "А-95") і Сергій Сапегін (директор науково-технічного центру "Психея") розповіли, чому змінювалися ціни і чого очікувати водіям до кінця жовтня.

Де дорожче, де дешевше

У вересні український оптовий паливний ринок сильно "штормило". Крім нестачі поставок, зростання спровокувала атака дронів на НПЗ в Саудівській Аравії, яка, нехай і ненадовго, накрутила ціни на світових ринках. Нині ціни в опті повернулися на колишні позначки насамперед завдяки профіцитним постачанням з усіх напрямків.У вересні ціни на пальне почали знижуватися, але з другої половини місяця знову підвищилися.

Реклама

Як видно з інфографіки, більш високі ціни – в західних регіонах країни і більш низькі – в північних і східних. Фахівці пояснюють це логістикою: наприклад, до Івано-Франківської області доставляти нафтопродукти далі, ніж до прикордонних з Білоруссю областей, звідки до нас йде основний потік бензину, дизеля і газу. Також нижче ціни в Дніпропетровській і Полтавській областях, від яких недалеко Кременчуцький НПЗ. Винятком стали прифронтові Донецька і особливо Луганська області: там літр бензину дорожче на 1,5-2 грн, ніж в найдешевшій – Сумській області, а ДП – на 2 грн дорожче, ніж в Харківській. Тобто різниця в ціні між найдорожчим і найдешевшим паливом становить 7,7% по бензину і 7,6% по дизелю. Популярний автогаз поводиться трохи інакше. Він найдорожчий в Донецькій і Одеській областях, найдешевший – в Житомирській і Івано-Франківській областях. Максимальна різниця в ціні становить майже 1 грн/л (8,7%) і, за словами експертів, це викликано надлишком ресурсу: де газу завезено більше, ніж потрібно ринку, там дешевше.

Політика впливала на ціни

Як роз'яснив нам Сергій Куюн, збільшення цін у попередні місяці на дизпаливо було викликано введенням з боку України мит на транспортування його з РФ трубопровідним транспортом – по трубопроводу "Прикарпатзахідтранс" (проходить через РФ і Білорусь до кордону з Угорщиною, найбільший термінал зливу палива знаходиться в Житомирі) в розмірі 3,75% від митної ціни, а з жовтня – 4%. В результаті поставки по трубопроводу (а це 40% від обсягу дизпалива на українському ринку) в серпні припинилися і не відновлені досі. До речі, раніше економічні експерти "Сьогодні" в своєму консенсус-прогнозі на III квартал обіцяли, що влітку бензин подорожчає.

Реклама

"Це був напружений період для переходу ринку на нові рейки в прямому сенсі слова, оскільки тепер ДТ в основному поставляється залізницею, – говорить Куюн. – Ринку треба було вирішити, як замістити такий обсяг. У серпні споживали запаси, сформовані в липні, а у вересні був пік напруженості, коли ні залізниця, ні наша митниця не змогли впоратися із збільшеними обсягами, і оптова ціна на ДТ зросла на 10-15%. До кінця вересня очікували запуск трубопроводу, адже через зростання цін прокачування дизеля з РФ знову стаола економічно вигідним, незважаючи на мито. Цього так і не відбулося, але привело до мобілізації ринку в усіх напрямках: зросли поставки по морю, з Білорусі (два місяці по 310 тис. т палива або в 1,7 рази більше, ніж зазвичай) і Росії по залізниці. Збільшені поставки на тлі сезонного загасання споживання привели до насичення і навіть профіциту, що в підсумку штовхнуло ціни вниз".

З Куюн згоден і Сергій Сапегін, який додав, що від введення мит на трубні поставки дизпалива програв кінцевий споживач, тому що на час дизель подорожчав. Трейдери багато не втратили, оскільки їх бізнес залишається прибутковим. Але експерт сумнівається, що тепер мита скасують.

Що зміниться за наступний тиждень

На думку експертів паливного ринку, в найближчий тиждень збережеться стабільність і тренд до подальшого зниження цін. Куюн не виключає, що в найближчий тиждень вартість палива може почати знижуватися.

"У міру наповнення ринку знову стало актуальним питання зниження цін в роздрібі, – розповів нам Куюн. – Потенціал для зниження є, але стверджувати, що трейдери знизять ціни, складно. Що стосується автогазу, то тут також спостерігається профіцит ресурсу. Про підвищення цін говорити не доводиться, навпаки – в окремих областях він вже істотно подешевшав".

Сапегін зазначив, що хоча в операторів є достатній запас для зниження цін, оскільки світові ціни на паливо знижуються, ринок України входить в період низького сезонного попиту, пропозицій на ринку достатньо, тому очікувати значно зменшення цифр на стелах АЗС не доводиться.

Реклама

"Роздрібна ціна, наприклад, на дизпаливо може бути нижче поточної на 4-5 грн/л, це стосується не тільки ДТ, але і високооктанових бензинів, – упевнений Сапегін. – Реалізується цей потенціал зниження ціни для кінцевого споживача? Думаю що ні. Справа в тому, що неефективність ринку компанії покривають за рахунок високих роздрібних цін. За оцінками Центру "Психея", в Україні кількість АЗС в 4,5 рази перевищує потреби. Це все – зайва інфраструктура, витрати на утримання якої перекладаються на плечі кінцевого споживача".

Що стосується ринку автогазу, то, за словами Сапегіна, він також збалансований по ресурсу, цінові тенденції в опті свідчать про можливість подальшого зниження роздрібних цін. За останні півроку зниження оптових цін склало 15,1%, а роздрібні знизилися всього на 3,2%.

Висновок: слово тепер за нафтотрейдерами. Чи погодяться вони заради збільшення продажів стримати свої апетити, побачимо вже через тиждень.


Про те, як і чому неякісна російська нафта вплинула на ціну палива в Україні, дивіться в сюжеті:

бенз