Огляд паливного ринку: де дешевше заправитися

6 листопада 2019, 07:00
Різниця в цінниках на стелах АЗС збільшилася з 7% до 10% залежно від регіону

/ Фото: Данило Павлов, Сьогодні

Почався листопад, але бензин і дизпаливо не поспішають дешевшати всупереч прогнозам експертів ринку нафтопродуктів, які стверджували, що є потенціал для плавного зниження цін на кілька гривень на літрі. На практиці ціни на стелах АЗС демонструють дивовижну сталість. Трохи подешевшав лише автогаз, та й то не у всіх регіонах.

Чому ціни незмінні, чи здригнуться вони і покотяться вниз протягом листопада, нам розповіли аналітики паливного ринку Сергій Куюн (директор консалтингової групи "А-95" і Геннадій Рябцев (заступник директора науково-технічного центру "Психея").

Реклама

Як змінилися ціни

Дані: Консалтингова група "А-95", Науково-технічний центр "Психея"

Як видно з таблиці, за півмісяця не змінилася тенденція вищих цін на паливо в західних регіонах і нижчих – в північних і східних. Винятком стали прифронтові Донецька і особливо Луганська області: там всі види палива дорожчі.

За два тижні різниця в ціні між найдорожчим і найдешевшим паливом зросла щодо бензину А-92 з 7,7% до 10% (2,4 грн/л), не змінилася щодо бензину А-95 (7,7%, або 2,15 грн/л) і щодо дизелю (7,6%, або 2,07 грн/л). За автогаз максимальна різниця в ціні зменшилася з 1 грн/л до 92 коп./л, або до 8,4% (-0,3%). За словами експертів, різниця викликана надлишком ресурсу: де газу завезено більше, ніж потрібно ринку, там дешевше.

Що може змінитися наступного тижня

Експерти сподіваються, що ціни все ж знизяться. І пояснюють затримку тим, що у вересні були стрибки цін в опті і тому трейдери виявляють обережність.

Реклама

"Цього року роздрібні ціни втратили жорсткий зв'язок з оптовими, – зазначив Сергій Куюн. – Націнка зросла, і це дозволило непомітно пройти напружений період у вересні, коли на оптовому ринку ціна зросла більш ніж на 3,5 грн/л. Зараз опт відкотився на колишні позиції, на ринку надлишок товару, не виключаю, що АЗС незабаром відкоригують цінники".

Рябцев менш оптимістичний: за його словами, щоб роздрібні ціни на бензин і дизпаливо пішли вниз, необхідно два довготривалих фактори: стабільні ціни в опті на імпортне паливо (його в Україні більше 70%) і стабілізація курсу гривні хоча б на нинішньому рівні. Але наразі немає ні того, ні іншого: великий опт подорожчав в жовтні на 5%, а нацвалюті фінансисти обіцяють девальвацію до кінця року до 26 грн/$.

"Нафтотрейдери орієнтуються на прогнози фінансистів, крім того, ціни на паливо залежать від котирувань вартості нафти, а тут тренд теж не фіксований, тому потенціал до здешевлення бензину і дизеля зберігається, але коли він буде реалізований і наскільки, поки сказати складно", – резюмував Рябцев.

Читайте також:

А ось прогнози щодо ринку автогазу виявилися точнішими – за два тижні він подешевшав в середньому на 20 коп./л (на 1,7%). На думку Рябцева, цей тренд збережеться, тому що восени попит на автогаз падає з кожним днем (менше поїздок на відпочинок, на дачу і т.д.). Тому продавці стимулюють споживачів низькими цінами і різними акціями. В результаті газ може подешевшати в листопаді ще на 30-40 коп./л, в середньому до 11,10-11,20 грн/л.

Реклама

Але ситуація може змінитися на протилежну, якщо Верховна Рада під тиском вітчизняних виробників бензину ухвалить закон про збільшення акцизу на автогаз, через що він може подорожчати на 3 грн/л. Експерти оцінюють таку пропозицію негативно, стверджуючи, що вона розбалансує ринок палива і не збільшить доходи бюджету.

Втім, незалежно від того, заправлений ваш автомобіль дорогим бензином чи дешевим газом, він далеко не заїде поганими дорогами. Де в Україні найгірші траси – дивіться в сюжеті: