Електромобілі в Україні можуть стати ще дешевшими: що пропонують депутати

24 липня 2020, 07:00
За півроку українці придбали на 16% електромобілів більше, ніж минулого року

Популярність електрокарів зростає. Фото: А. Яремчук

Українці можуть ввозити електромобілі і не платити жодної копійки за розмитнення. Рада скасувала усі податки на ввезення "зелених" машин (ПДВ, акцизний збір, мито) ще кілька років тому. Залишається тільки збір до Пенсійного фонду – 4,8%, його платять під час реєстрації авто. Є велика ймовірність, що даний збір також скасують.

Які електромобілі купують українці

Щороку українці б'ють рекорди за кількістю придбаних електрокарів. Цей рік не буде винятком. Незважаючи на коронакризу, за перші півроку в країні зареєстрували 3384 авто на електротязі – це на 16% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Реклама

Найбільше українці купують електромобілів Nissan – 39%. На другому місці Tesla з часткою 30%, хоча ще рік тому електромобілі Маска посідали приблизно 15% ринку. На третьому місці Chevrolet – 6%. Далі з часткою по 5% йдуть Volkswagen і Fiat.

Частка Tesla виросла так різко завдяки українцям, які вирішили придбати свій другий електрокар, говорить Назар Шимоне-Давида, співзасновник Tesla Club Ukraine.

"В Україні з'явився прошарок людей, які спробували, що таке електрокар. Тобто ті, хто купував свій перший електромобіль п'ять-шість років тому, вирішили пересісти на Tesla Model 3 з кращими характеристиками. Але Nissan Leaf ще довго буде на першому місці за продажами, оскільки він майже вдвічі дешевший", – пояснює Назар Шимоне-Давида.

/ Фото: Анатолiй Бойко, Сьогодні

Реклама

Але 96% електромобілів, які купують українці, – уживані. Авто ввозяться в Україну, загалом, зі США та Європи. Велика частина електрокарів побували в ДТП і через аукціони їх купують перекупники, в Україні їх відновлюють і перепродують.

Всього в Україні зареєстровано 42119 авто з електродвигуном, йдеться в дослідженні IRS Group. Це не так багато. Для порівняння, 2019-го українці придбали 88,5 тис. нових і 408 тис. уживаних автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння.

Але все має змінитися до 2030 року: Кабмін поставив мету, що на той час 75% автомобілів в Україні мають бути електричними. Це прописано в Національній транспортної стратегії.

Реклама

До України хочуть завести виробників електромобілів

До 2040 року частка електромобілів складе 57% від загальної кількості світових продажів легкових авто, прогнозує Bloomberg. Це станеться на хвилі відмови від використання нафтопродуктів.

Деякі країни вже стимулюють населення купувати електромобілі. Наприклад, в Китаї покупець отримує компенсацію в розмірі близько 35% вартості авто, а у США така "знижка" становить 25%. У Португалії, Іспанії, Франції, Ірландії, Німеччині уряд виплачує субсидію від 5000 до 7000 євро кожному покупцеві. У Великій Британії і Данії прямих субсидій на придбання електромобілів немає, але всіх покупців звільняють від сплати транспортного податку чи від збору при реєстрації.

Поки в Україні електромобілі звільнили від оподаткування. Але в парламенті хочуть розширити пільги і завести виробників електромобілів до України. Для цього зареєстрували два законопроєкти №3476 і №3477. У них пропонується:

  • звільнити українців від сплати збору до Пенсійного фонду при реєстрації електромобіля з 2026 по 2030;
  • можливість повернути частину витрачених грошей на машину через податкову знижку;
  • звільнити від ПДВ усі імпортні електричні машини до кінця 2025 року (зараз ПДВ не треба платити до 2022 року);
  • звільнити від ввізного мита і ПДВ комплектуючі та обладнання для виробництва електромобілів до 2029 року;
  • звільнити від податку на прибуток підприємства, які виробляють двигуни для електромобілів, батареї і зарядні станції до кінця 2033 року.

Визволення від податків навряд чи достатньо, щоб залучити в Україну виробників електромобілів, впевнений Назар Шимоне-Давида

"Україна поки недостатньо цікава для виробників, тому що у нас ринок розвивається завдяки старим електромобілям. Нові електромобілі залишаться дорогими навіть зі знижкою. Але будь-які ініціативи, які роблять електромобілі доступнішими чи підтримують виробництво, мають бути цікавими для України в сенсі створення нових робочих місць", – говорить експерт.

В Україні є потужності і можливості виробляти електромобілі, відзначають в автоскладальному підприємстві "Єврокар". Але в країні немає умов для виробництва – імпортувати автомобілі до України дешевше, ніж збирати.

"Розвиток електромобільності вимагає комплексного підходу. З одного боку, необхідні податкові преференції для виробництва, з іншого – стимулювання попиту, адже виробництво безпосередньо залежить від даного фактора. Для залучення автовиробників необхідно вводити преференції мінімум на 10 років, адже автовиробництво – це складний інвестиційний і капіталомісткий процес. У порівнянні з багатьма країнами, які надають фінансову підтримку, ми вже програємо. Наприклад, штат Міссурі запропонував Tesla пакет стимулів на 1 млрд доларів для будівництва фабрики Cybertruck. Тому запропоновані законопроєкти – це лише перший, але дуже важливий крок. Має існувати комплексна програма стимулювання споживання електротранспорту, а також оновлення автопарку України. Адже середній вік автопарку в Україні становить уже 22,4 роки, що вдвічі більше, ніж в ЄС. Зараз країна має хорошу можливість побудувати з нуля нову автомобільну галузь", – прокоментували в "Єврокар".

Електромобілям зі США можуть перекрити шлях до України

Привезення уживаних автомобілів в Україні може ускладнитися через проєкт постанови МВС. У документі прописана нова процедура реєстрації автомобілів, зокрема, ввезених з інших країн.

Вище ми згадали, що в Україну потрапляють електромобілі зі США після аварій, які перепродаються через аукціони. До авто, які за американськими стандартами мають йти на утилізацію, додається відповідна довідка. Потім в Україні такий автомобіль відновлюють і ставлять на реєстрацію на підставі довідки.

У проєкті МВС зазначено: якщо у авто раніше була реєстрація іншої держави, отже для реєстрації в Україні потрібні документи, які підтверджують першу реєстрацію. Документи мають бути перекладені на українську мову в консульстві тієї держави, з якої ввозиться авто. Згідно з проєктом, документ про утилізацію не може бути підтвердженням реєстрації авто. Це означає, що "биті" авто за документом про утилізацію можна буде ввезти на перепродаж. Не "биті", ймовірно, подорожчають, оскільки ускладнюється процедура ввезення, документи треба перекладати в консульстві.

Однак постанова навряд чи зупинить ввезення "битих" авто, впевнений Михайло Олексієнко, автоюрист.

"Я не думаю, що така постанова блокує ввезення в Україну будь-яких "битих автомобілів". Частина авто ввозитиметься за постановою. Оскільки автомобілі з аукціонів у США дешеві і їх все ж відновлюють, то їх відправлятимуть, наприклад, до Грузії. Там його відновлять, поставлять на облік і потім перевозитимуть з Грузії", – розповів Олексєєнко.

Раніше також повідомлялося, що Україна під час карантину помітно скоротила виробництво авто. У квітні в країні було зібрано лише 59 автомобілів. Отже, порівняно з квітневим результатом минулого року український автопром знизив обороти ще на 58%.


Як Україна опинилася в десятці країн світу за кількістю електромобілів, дивіться в сюжеті новин "Сьогодні":