Експерти розповіли, чому в Україні стає все менше магазинів

26 вересня 2018, 07:20
Відкривати нові магазини стає неприбутково

Фото: Pixabay

Продовольчі рітейлери уповільнили темпи розвитку і відкривають в Україні все менше і менше магазинів. У дослідницькій компанії GT Partners Ukraine підрахували, що за перше півріччя 2018 року було відкрито всього 201 магазин, тоді як за аналогічний період минулого року ця цифра сягала 229.

Навіть великі продовольчі рітейлери зараз відкривають набагато менше торгових точок, незважаючи на те, що у них є величезна перевага на ринку. Це пов'язують з різними факторами: починаючи від нестачі місця і великих площ під магазини і пересиченість ринку, і закінчуючи низькою купівельною спроможністю українців.

Реклама

Олексій Дорошенко, директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж, додає, що крім зниження купівельної спроможності є ще один важливий фактор – закривається велика кількість торгових точок, а на їхньому місці відкривається, наприклад, один магазин великої торговельної мережі, який може забезпечити такий товарообіг, як 30 або 50 дрібних торгових точок.

"Це ще одна тенденція. Тому що зараз багато торгових мереж йдуть углиб територій, вони відкриваються в сільських районах, де раніше, наприклад, були тільки ринки, маленькі магазинчики. І на їхньому місці зараз з'являється один магазин, який все це може вбити, тому що він конкурентний за ціною і там є сервіс. Тут дві тенденції йдуть одночасно одна назустріч іншій: і зниження купівельної спроможності, і вихід торгових мереж в регіони ", – зазначив Дорошенко.

Ще один цікавий факт полягає в тому, що торгівля продовольчими товарами стає все більш невигідною. Так, раніше ми писали, що магазинів, які торгують непродовольчими товарами в країні, налічується 19,2 тис., тоді як кількість продмагів набагато менша – 12,6 тис.

Реклама

Ігор Гугля додає, що український ринок на грані насичення, тому рітейлерам стає все складніше знайти потрібний майданчик під той чи інший магазин.

"На наш погляд, тут немає особливих причин говорити про якісь закономірності: в принципі, динаміка схожа з результатами минулого року. З іншого боку, як не крути, але ринок прямує в межі насичення (вона все ближче) – тому знаходити якісні майданчики для рітейлерів з кожним роком все важче і важче ", – говорить Гугля, директор GT Partners Ukraine.

У коментарі сайту "Сегодня" Іван Зайцев, представник Асоціації рітейлерів України "розповів, що тенденція до скорочення кількості магазинів зараз дуже виражена з кількох причин.

Реклама

"Дійсно, така тенденція є, і вона дуже яскраво виражена. Причин кілька. По-перше, багато мереж активно оновлюють свої торгові точки, а не зосереджені на відкритті нових. По-друге, існує проблема з якісними локаціями під магазини: за час екстенсивного зростання провідні оператори вже зайняли кращі місця і зараз знайти підходящі приміщення вже не так просто ", – говорить Зайцев.

У свою чергу, Дорошенко вважає, що в великих торгових центрах величезні площі продовжують пустувати, тому що відкриваючи той чи інший магазин, багато хто стикається тим, що вони просто стають нерентабельними і не можуть себе окупити, адже доводиться робити багато обов'язкових платежів: оренда приміщення, комунальні послуги, зарплата персоналу і т.д.

"Ми бачимо, яка вакантність торговельних площ в ТРЦ. Якщо це не якийсь суперпрофесійний, суперрозкручений торговий центр, то там дуже багато вільних площ. Тому що раніше всі шукали, де взяти площу, і все скуповували, то зараз, відверто кажучи, чим би ти не торгував – не факт, що ти зможеш вижити ", – заявив експерт.

Щоправда, ціни на оренду в торговельних центрах продовжують невблаганно зростати. Так, за даними компанії CBRE Ukraine, ставки в кращих торгових центрах Києва продовжували збільшуватися, показуючи зростання на 8-10% з початку року. Саме тому рітейлери зараз виходять на регіональний рівень.

"У ключових містах України вже досить висока щільність продуктових магазинів будь-якого формату – від гіпермаркетів cash & сarry до невеликих магазинчиків біля будинку. Тому лідери ринку освоюють невеликі міста, перш за все в південних і західних областях. В тому числі, знову ж таки, шляхом поглинання місцевих гравців" , – додав Зайцев.

Дійсно, ще в минулому році в Асоціації рітейлерів України говорили про те, що великі гравці втратили інтерес до Києва і починають динамічно розвивати свої мережі на західній і в центральній Україні.

Більш докладно про те, чому продовольчих магазинів стає все менше, читайте в матеріалі сайту "Сегодня": Продовольчих магазинів в Україні все менше: куди вони діваються