Закон про оренду ГТС: "дразнилка" для Путіна чи важіль тиску на Росію – думка експертів

14 серпня 2014, 15:41
Деякі експерти побоюються, що "Газпром" втратить інтерес до української "труби", інші називають закон про оренду ГТС проривом

Фото: AFP

Верховна Рада на сьогоднішньому засіданні прийняла в цілому кабмінівський законопроект №4116 – а , що передбачає модернізацію та експлуатацію української ГТС спільно з європейськими та американськими партнерами.

Який доповідав з цього питання в сесійній залі прем'єр – міністр України Арсеній Яценюк запевнив , що "українська газотранспортна система залишається на 100 % державною власністю" . Раніше багато депутатів відмовлялися підтримувати оренду ГТС саме через ризик можливого отримання контролю над нею " Газпромом ", що є акціонером деяких європейських газових компаній.

Ухвалений закон , зокрема , передбачає , що держава оголошує публічний конкурс на залучення інвесторів з модернізації та експлуатації української ГТС . За словами Яценюка , такими інвесторами , можуть бути тільки компанії країн – членів Європейського Союзу , які відповідно сертифіковані , або США .

" Так звана операторська компанія контролюється виключно українською державою , а саме 51 % належить державі , 49 % можуть отримати ЄС або США " , – пояснив прем'єр.

Разом з тим прем'єр повідомив , що Кабмін приймає пропозицію народних депутатів про те , що остаточне рішення про затвердження інвесторів приймалося в стінах Верховної Ради України .

"Зараз не стоїть черга , щоб інвестувати в українську газотранспортну систему. Але ми повинні зробити перший крок для того , щоб залучити ЄС і США , щоб отримати додаткові кошти на інвестиції , щоб ЄС був зацікавлений у збільшенні транзиту газу територією України і, відповідно , ми заробляли разом більше коштів. І для того , щоб Європейський Союз був послідовним . Послідовність полягає в наступному: якщо ми разом , якщо ми підписали Угоду про політичну асоціацію , це означає , що ми допомагаємо один одному. І не будуємо " Південний потік" , який будується виключно проти України , який будується тільки з однією метою – обійти Україну " , – зазначив прем'єр.

Разом з тим деякі опитані " Сегодня" експерти побоюються , що недопуск " Газпрому " до модернізації ГТС може спровокувати спроби російського газового монополіста ще більше просувати газопровід " Південний потік" в обхід України

Так , за словами директора Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич , прийнятий закон має явну антиросійську спрямованість , так як забороняє входження в спільне СП з експлуатації української ГТС нерезидентів України , США та ЄС. На думку експерта , було б доцільніше включити до складу СП і російський " Газпром " , який є постачальником газу.

Марунич припускає , що " Газпром " втратить інтерес до української "труби " і активізує будівництво " Південного потоку " . Також експерт вважає , що Росія може звернутися зі скаргою на Україну в СОТ , оскільки даний закон , на думку експерта , суперечить нормам СОТ і Енергохартіі .

Ще більш категоричний директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАНУ Валентин Землянський : "Реально цей закон працювати не буде, це чергова" дразнилка " для Путіна , яка , разом з прийнятим днями законом про санкції проти Росії дасть росіянам можливість сказати Європі : бачите, який ненадійний партнер України , якщо хочете безперебійно отримувати газ – треба швидше добудовувати " Південний потік" в обхід України " .

На думку Землянського , відсікання " Газпрому " від української ГТС змусить його не збільшувати , а , навпаки , поступово знижувати транзит газу через Україну , в зв'язку з чим у західних інвесторів виникне питання : навіщо вкладати гроші в модернізацію ГТС , якщо через неї не будуть качати газ.

" А адже СП створюється саме для того , щоб на іноземні гроші відремонтувати нашу трубу . Більш того , допуск на євроринок газу американських компаній невигідний європейським газотрейдерам , їх влаштовує існуючий стан справ " , – вважає експерт.

Однак директор енергетичних програм Центру " Номос " Михайло Гончар , навпаки , вважає , що закон про оренду ГТС – прорив у правовому полі , про який давно і безуспішно говорили.

"Прийняття закону – це позитивний сигнал Україні для європейських і американських партнерів на поствоєнні період , – розповів нам Гончар . – Суть у тому що нарешті створюється правове поле , про який говорять багато років , для приходу інвесторів в нашу газотранспортну галузь , коли ситуація заспокоїться . це – словацька модель , яка вже працює , але більш досконала , оскільки словаки пішли на приватизацію 49 % своєї ГТС , а у нас мова йде про передачу в управління. Одночасно це тест для ЄС , наскільки вони готові діяти відповідно з тими деклараціями , які робили раніше , говорячи про власної енергобезпеки . Адже 53 % газу з Росії вони отримують через нашу ГТС . Європа повинна жорстко показати Росії , що споруджуваний нею газопровід " Південний потік " не є пріоритетом , а лише способом диверсифікації поставок. Єврокомісії ніщо не заважає зайняти таку жорстку позицію щодо "Південного потоку " , так як вони є найбільшим покупцем російського газу і тим самим підтримати Україну в умовах розв'язаної проти неї агресії ".

З Гончаром згоден і політолог Вадим Карасьов , який вважає , що офіційний , в правовому полі , допуск Україною західних компаній до ГТС змусить їх нарешті визначитися з позицією щодо будівництва " Південного потоку " (зараз вона , просто кажучи , така: не підтримуємо , але і не заперечуємо , так як два шляхи поставок газу для нас краще , ніж один , а три краще , ніж два).

" Яценюк все прорахував : якщо в нашу ГТС зайдуть західні гроші для її модернізації , вони " з позиції сили" , заблокувавши , нарешті будівництво " Південного потоку " , змусять Росію збільшити транзит газу через Україну . Чим більше пройде газу газу , тим більше їх прибуток від транзиту " , – вважає Карасьов.