Відлуння катастроф і техно-революція: про що говорять новинки авіасалону в Ле-Бурже

21 червня 2019, 10:01
У події беруть участь 48 країн, а 142 літальних апарати демонструються в повітрі і на землі

/ Фото: AFP

До 23 червня в передмісті Парижа проходить 53-й Міжнародний аерокосмічний салон "Ле-Бурже – 2019". Це авіашоу є одним з двох найпопулярніших й авторитетних у світі (разом з британським "Фарнборо"). Проходить воно раз у два роки на території однойменного аеропорту, який уже не працює.

Вперше виставка літаків у Парижі відбулася в 1908 році в рамках автосалону. Але вже в 1909 році відбулася спеціалізована виставка літальних апаратів. У ній взяли участь 380 компаній, які продемонстрували досягнення в сфері конструювання аеростатів, літаків і двигунів.

Реклама

У 2019 році подія привернула 48 країн-учасниць, близько 2,5 тис. компаній, 142 літальних апарати демонструються в повітрі і на землі. Організатори очікують, що авіасалон, який відкрився 17-го і завершиться 23 червня, відвідають 322 тис. осіб.

Проблема безпеки авіаперевезень стала однією з головних на авіасалоні 2019 року. Велику увагу приділено і питанням екології, зокрема оснащення маршовими електродвигунами не тільки дронів, а й великих літальних апаратів.

На настрої учасників і відвідувачів також впливають глобальний економічний спад і торгівельні війни між США та іншими країнами.

Реклама

Проблеми Boeing і питання безпеки

Проблема безпеки загострилася після  двох катастроф літаків Boeing 737 MAX, які розкрили наявність серйозних недоліків не тільки у самій компанії-виробника літаків, але і в роботі державних галузевих регуляторів. В результаті найбільш продаваний літак останніх авіасалонів "Ле-Бурже" і "Фанборо" 737 MAX поки стоїть на землі, а Boeing бореться не за нові замовлення, а за свою репутацію.

"Ми повернемося в небо, коли це буде безпечно, це для нас – найголовніше", – запевнив глава Boeing Денніс Меленберг.

Компанія навіть може піти на зміну назви моделі, але остаточне рішення з цього питання поки не прийнято: занадто багато сил було вкладено в те, щоб зробити слова MAX і Dreamliner впізнаваними в назві літаків. Генеральний директор Міжнародної асоціації повітряного транспорту IATA Олександр де Жунак заявив, що Boeing 737 MAX можуть простояти ще 10-12 тижнів, перш ніж національні регулятори дозволять їх польоти.

Реклама

Читайте також:

До участі в Ле-Бурже Boeing заявив лише дев'ять літальних апаратів проти двох десятків лайнерів свого головного конкурента Airbus. Обидва авіа будівельних гіганти привезли і свої експериментальні пасажирські дрони.

Уже під чпс салону стало відомо, що міжнародний авіаційний холдинг International Airlines Group (IAG) все ж має намір купити 200 Boeing 737 MAX. За словами виконавчого директора IAG Уіллі Уолша, холдинг повністю довіряє Boeing й очікує, що ці літаки в найближчі місяці повернуться в експлуатацію. Вартість угоди близько 24 млрд доларів. Лайнери планується поставити між 2023 і 2027 роками. Холдинг IAG володіє авіакомпаніями British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling та LEVEL. Сумарно вони перевозять близько 113 млн пасажирів на рік.

Яскраві новинки "Ле-Бурже"

Якщо на автомобільних виставках виробники намагаються показати свої новинки, то на авіасалонах нові літаки з'являються дуже рідко. Така відмінність пояснюється специфікою галузей. У порівнянні з літаками і гелікоптерами автомобілі є масовим і дешевим товаром. Серйозних автовиробників у світі десятки, а літакобудівників – одиниці. Новим автомобілем часто називають модель з оновленими бамперами і фарами, в авіації ж таке неможливо.

Період розробки, випробувань і підготовки виробництва нового літака може займати до 10 років і більше, а автомобіля – рік-два. Як правило, авіавиробник не буде навіть готуватися до серійного виробництва моделі, якщо у нього не буде замовлень на певний обсяг продажів. Виробники ж автомобілів з їх величезним і різношерстим потенційним ринком збуту сповідують інші маркетингові стратегії.

Тому основна частина "заліза" на авіасалонах – це серійні моделі і ретролітаки і гелікоптери (аж до часів Другої світової війни і навіть раніше). Новинки ж зазвичай представлені у вигляді ескізів, описів, натурних або масштабних пластикових моделей.

Хоча в Ле-Бурже представлені і "живі" новинки.

Наприклад, Airbus показує свій перший середньомагістральний лайнер A321neo в компонуванні full business. У його салоні встановлені 76 крісел, кожне з яких може розкладатися до повністю горизонтального положення.

Також Airbus оголосив про запуск програми Airbus A321XLR – літака з найбільшою дальністю польоту для узкофюзеляжних моделей. Він буде здатний долати відстані до 8700 км. На сьогодні в цьому сегменті на світовому ринку є тільки Boeing 757, виробництво якого вже припинено. Boeing зараз веде переговори з потенційними замовниками про можливий запуск програми нового средньомагістрального двомоторного літака NMA, який замінить 757.

A321XLR має надійти в експлуатацію в 2023 році. Перше замовлення на нього надійшло на авіасалоні – американський лізингодавець Air Lease підписав угоду про намір придбати 27 таких літаків. XLR буде максимально уніфікований з літаками сімейства A320neo. Головні відмінності: новий паливний бак, розташований в задній частині літака, і шасі, розраховане на максимальну злітну вагу в 101 т. Високий ступінь уніфікації дасть можливість в разі потреби без будь-яких технічних змін перетворити А321XLR на звичайний А321 – досить просто пересертифікувати його на меншу злітну вагу і заправляти меншою кількістю пального. Це дозволить авіакомпанії заощадити на аеропортових зборах при перевезеннях на середню дальність.

Новий літак дасть можливість авіакомпаніям відкривати рейси за більш довгими і мало завантаженими напрямками. Наприклад, A321XLR зможе літати між Індією і Європою, Китаєм і Австралією, континентальною Європою і Америкою.

Місткість A321XLR в однокласному компонуванні з нормальним кроком крісел становить 202 пасажирів. Компанія буде пропонувати й однокласну компоновку з п'ятьма кріслами в ряд замість шести. В цьому випадку місткість скоротиться до 168 осіб. При цьому можна буде поставити більш широкі крісла і зробити більш широкий прохід. А дальність польоту може зрости до 9500-10000 км.

Boeing з новинок привіз тільки літак-заправник КС-46А. Він розроблений на базі далекомагістрального лайнера Boeing 767 і тільки цього року почав поставлятися міністерству оборони США.

Літаки на електротязі – не дуже далеке майбутнє

Авіація починає уважно придивлятися до електромоторів в якості альтернативи силових установок, що працюють на продуктах перегонки нафти.

Так, Boeing показала прототип літального апарату з електродвигунами і можливістю вертикального зльоту і посадки (eVTOL), який отримав назву Passenger Air Vehicle (PAV).

Ізраїльська ж компанія Eviation Aircraft підписала просто в Ле Бурже з американською авіакомпанією Cape Air контракт на постачання 10 дев’ятиособових електролітаків Alice. Це перший в історії контракт на постачання  пасажирських електролітаків. Випробувальні польоти цієї моделі можуть відбутися не раніше 2020 року.

Літак повністю виконаний з композитних матеріалів і може літати без пілота. Двигуни на ньому встановлені американські, авіоніка французька. Вартість одного літака становить 4 млн доларів. Дальністю польоту на одній зарядці батарей – 1000 км.

Ще більш віддалене майбутнє пов'язане з демонстрацією на салоні повнорозмірної моделі винищувача п'ятого покоління Next Generation Fighter (NGF), який розробляється в рамках міжнародної програми FCAS (Future Combat Air System). Розробку ведуть Німеччина, Іспанія і Франція, головними підрядниками визначені французька компанія Dassault Aviation і європейський концерн Airbus. Очікується, що NGF стане до ладу в 2040-х роках.

"Ми маємо намір створити європейський літак для європейських держав і бути незалежними від американських технологій", - заявив під час презентації NGF глава Dassault Aviation Ерік Трап’є.

NGF стане основою сетецентричної бойової системи, до складу якої також увійдуть ударні безпілотники і малопомітні боєприпаси. Цікава деталь – передбачається, що NGF буде нести на борту невеликі ракети, призначені для перехоплення зенітних ракет, що атакують сам винищувач.

У Ле-Бурже також вперше був представлений (у вигляді повнорозмірного макета) турецький винищувач п'ятого покоління TF-X (Turkish Fighter – X). Під час презентації представники розробника – компанії Turkish Aerospace Industries (TAI) – повідомили, що "наразі завершується визначення передбачуваних льотно-технічних характеристик нового винищувача. Одночасно розпочато пошук постачальників різних підсистем для TF-X."

Але якщо проект NGF може реалізуватися у вигляді, близькому до задуманого, тому що ним зайняті потужні в авіаційному відношенні сили, то його турецький аналог, майже напевно, залишиться на папері.

Українська участь

Цього року участь нашої країни обмежилася невеликим стендом-шале "Укроборонпрому", на якому у вигляді макетів була представлена ​​в основному продукція ДП "Антонов". На салоні було оголошено, що МВС закупить 13 нових військово-транспортних літаків Ан-178. Можливо, цей факт приверне більше уваги іноземних замовників до цього літака.

А ось в 2017 році Україна брала участь в льотній програмі з новим на той час Ан-132. Розробкою цього літака компанія займається в партнерстві з KACST і TAQNIA Aeronautics з Саудівської Аравії. Ан-132 відрізняється від попередника Ан-32 льотно-технічними характеристиками: вантажопідйомність збільшена на 23%, дальність польоту в 1,72 рази вище при перевезенні 6 тонн вантажу, більш висока паливна економічність.