Дорожнє будівництво подешевшає і прийде в малі міста і села

17 листопада 2020, 15:16
Новий держстандарт, що регламентує використання металургійних шлаків при будівництві доріг, допоможе також вирішити екологічні проблеми

/ Фото: Укравтодор

Будівництво доріг в Україні може подешевшати, а екологічна обстановка в цілій низці регіонів – покращитися. Такі перспективи відкриваються завдяки тому, що під час укладання дорожнього полотна почнуть використовувати доменні шлаки.

За оцінками експертів, в Україні вже накопичилося близько 100 млн тонн доменних шлаків. У той час як в інших країнах цей матеріал активно використовується в дорожньому будівництві, при виробництві бетону тощо, у нас до останнього часу ці відходи сталеплавильного виробництва в основному просто вирушали на звалища, займаючи десятки гектарів землі і погіршуючи і без того непросту екологічну ситуацію в промислових регіонах. Однією з основних причин такого нераціонального ставлення до шлаків називають відсутність сучасної нормативної бази.

Реклама

Однак тепер ця перешкода зникла. З 1 листопада набув чинності новий державний стандарт (ДСТУ) – "Матеріали щебеневі з шлаків для дорожнього будівництва", який дозволяє використовувати доменні шлаки в дорожньому будівництві. Він був розроблений фахівцями Державного дорожнього науково-дослідного інституту ім. М. П. Шульгіна ("ДерждорНДІ").

Де можна використовувати шлаки

Як розповів у коментарі "Сегодня" директор "ДерждорНДІ" Артем Безуглий, в новому державному стандарті встановлені чіткі вимоги до шлакових матеріалами як до сировини для виробництва щебеневих матеріалів.

"ДСТУ визначає вимоги до щебеню, до щебенево-піщаних і піщаних сумішей, які робляться з металургійних шлаків.

Він сприятиме активізації використання шлакових матеріалів у дорожньому будівництві, оскільки встановлює вимоги до шлаків як сировини для виробництва щебеневих матеріалів. Вимоги до зернового складу, до показників морозостійкості і цілої низки інших показників. Адже структура шлаків неоднорідна, відвали бувають різні. Тому, перш ніж їх використовувати, потрібно буде обов'язково проводити дорожні випробування, дивитися характеристики шлаків. Але можу сказати, що ті шлаки, які досліджував наш інститут, зазвичай виявлялися придатними для дорожнього будівництва", – говорить Артем Безуглий.

За розрахунками фахівців, українські металургійні шлаки можна буде використовувати в декількох цілях:

Реклама
  • для формування дорожньої основи (як щебеневий матеріал або в складі щебенево-піщаних сумішей)
  • для зміцнення узбіч автомобільних доріг
  • в складі асфальтобетону та цементно-бетонного покриття доріг.

В якості основи дорожнього полотна шлаки можуть бути використані на дорогах будь-якої категорії. А ось як дорожнє покриття підійдуть далеко не всі шлаки. Та й вони можуть бути використані тільки на дорогах 4-й і 5-ї категорій. Це дороги з малою інтенсивністю руху: переважно районного і місцевого значення, під'їзні та сільські дороги. Через відсутність грошей у місцевих бюджетах такі дороги не бачили ремонтів десятиліттями, тому в більшості регіонів вони знаходяться в жахливому стані. Шлаки – набагато дешевший матеріал порівняно з гранітним щебенем. Тому з прийняттям нового ДСТУ з'явилася надія і на реконструкцію доріг місцевого значення.

Дешевше – не означає гірше

У промислових регіонах металургійні шлаки – дешевий матеріал, якого, до того ж, там в надлишку.

"Деякі металургійні підприємства готові навіть безкоштовно їх віддавати, тому що шлаки займають величезні площі і забруднюють довкілля, а підприємства за це платять", – пояснює Артем Безуглий.

Гранітний щебінь значно дорожчий. З витратами на транспортування його ціна може доходити до 500 грн за тонну.

Реклама

Однак економія безпосередньо залежить від логістики.

"Наприклад, в Житомирській області, де багато гранітних кар'єрів, а шлаки потрібно привозити з інших регіонів, економія буде сумнівною. А ось що стосується металургійних регіонів – Донецької, Дніпропетровської або Запорізької області, – там використання шлаків дасть значний економічний ефект. Там вартість будівництва може бути знижена відсотків на 10", – каже директор "ДерждорНДІ".

Здавалося б, 10% – не так вже й багато. Однак якщо говорити в абсолютних цифрах, це мільярди гривень. Адже останнім часом завдяки президентській програмі "Велике будівництво" дорожнє будівництво активізувалося. Сьогодні на дороги витрачаються десятки мільярдів, і економія навіть 10% дозволить прокласти додаткові кілометри доріг, яких так потребують невеликі населені пункти.

Додамо, що, за оцінками експертів, якість дорожнього полотна, до складу якого входять металургійні шлаки, при дотриманні нормативів дозволить повністю задовольнити потреби малих міст і сіл в хороших дорогах.

"Укравтодор" вже почав використовувати шлаки на об'єктах "Великого будівництва". Так, у Дніпропетровській області ведеться ремонт 7-кілометрової ділянки дороги Н-23 за експериментальною технологією з використанням металургійних шлаків в цементно-бетонному покритті. Недалеко від місця будівництва є відвали, тому використання шлаків значно здешевить роботи.

Всього цьогоріч, за оцінками "Укравтодору", може бути використано близько 500 тис. тонн шлаків. А в планах на наступний рік – збільшити цю кількість мінімум до 1 млн тонн.

Передусім дороги з використанням металургійних шлаків будуть споруджуватися в тих областях, де є їх значні запаси: Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій. Кабмін також рекомендував використовувати цей матеріал в сусідніх регіонах – Миколаївській, Луганській, Кіровоградській областях.

Екологічний ефект перевершить економічний

Як уже зазначалося, відсутність реціклічності виробництва призводить до того, що в промислових регіонах накопичується все більше відходів металургійного виробництва. А разом з ними зростає негативний вплив на довкілля і здоров'я людини. Адже шлаки забруднюють токсичними сполуками і повітря, і ґрунт, і воду.

"Збільшення використання шлаків у дорожньому будівництві сприятиме поліпшенню екологічної ситуації в регіонах, де розміщені великі промислові об'єкти. Використання цих відходів означає скорочення викидів шкідливих речовин в атмосферу, зменшення забруднення поверхневих водойм, звільнення територій. Тому і з точки зору економії, і з точки зору екології це величезний плюс", – говорить Артем Безуглий.