Дешевий бензин: де, коли і як його шукати українцям

18 лютого 2018, 08:06
Експерт підказує, коли зростають і падають ціни на АЗС і які хитрощі допоможуть заощадити

Фото: Данило Павлов

На минулому тижні в Україні почав дешевшати бензин. Середні ціни навіть на 95 -й бензин вже подолали психологічну позначку в 30 грн в бік зниження . Чи надовго це здешевлення ? Якою буде траєкторія цін далі ? Ці питання хвилюють , мабуть , всіх без винятку автомобілістів . Експерти ж здебільшого дають лише короткострокові прогнози .

Сайт " Сегодня" спробував розібратися , які чинники впливають на формування цін на українських АЗС , чи можна спрогнозувати вартість палива більше , ніж на пару тижнів , і якось заощадити .

Реклама
Відповісти на ці питання нам допоміг директор спеціальних проектів Науково – технічного центру " Психея " Геннадій Рябцев .

Закупівельна ціна: автомобілі заправляютться не нафтою, а бензином

За словами експерта , ціни на бензин можуть змінюватися під впливом чотирьох груп факторів . Перша – це фактори , пов'язані із закупівельною ціною .

Оскільки нафтопродукти в Україні на 80-85 % імпортовані , митна вартість нафтопродуктів , або вартість нафтопродуктів на кордоні з Україною , дуже сильно впливає на ціни АЗС . У свою чергу , митна вартість формується під впливом котирувань на нафту .

Здавалося б , все просто : можна стежити за повідомленнями про те , як змінюються ціни на нафту , і передбачати , в який бік будуть змінюватися ціни на бензин . Але Геннадій Рябцев попереджає : в цьому криється одна з основних помилок .

"На самом деле на рынке, который мы называем рынком нефти, реальная нефть не продается. На биржах продают финансовые инструменты, т. е. финансовые обязательства по поставкам нефти через какой-то период времени, так называемые деривативы. И непосредственного влияния на цены на заправках эти котировки не имеют. Тем более, при расчете цены нефтепродуктов используются усредненные котировки за длительный период времени, а при таком подсчете многие ценовые колебания сглаживаются", – объясняет эксперт.  

Висловлювання або новини на тему " ціни на нафту впали , а бензин в Україні не подешевшав " , експерт називає чистим популізмом .

Вплив на "бензинові" ціни надає не вартість нафти, а вартість нафтопродуктів на кордоні в Україні.

Усереднену ціну нафтопродуктів можна дізнатися по котируваннях двох великих міжнародних агентств: Platts і Argus. Ціни конкретних виробників змінюються в основному під впливом змін усередненої ціни.

Фактори, пов'язані із закупівельною ціною, відображаються на вартості бензину в середньому через 10 днів. Саме за стільки часу закуплена на кордоні партія палива доходить до АЗС.

Зміна цін на нафтопродукти на 1% призводить до зміни цін на АЗС на 10 копійок.

Тобто, якщо усереднена ціна нафтопродуктів на кордоні зросла на 1%, то через тиждень ціни на заправках можуть вирости на 10 копійок (за умови, що не зміняться інші групи факторів
).

Коливання курсу долара і євро відбиваються на бензині через 2 тижні

За яку світову валюту України купує нафтопродукти , залежить від виробника . З Білоруссю ми в основному розраховуємося євро , з Росією – в доларах . З країнами ЄС розрахунок може йти в будь-якій валюті .

При розрахунку ціни також використовується усереднений курс за два тижні . Якщо він змінюється на 1 грн , це означає , що через наступні два тижні ціни на бензин можуть змінитися на 70-80 копійок – у бік зміни курсу валют . Знову ж таки, якщо інші фактори в цей час не внесуть свої корективи .

Реклама

Чому ціни в Києві вище, ніж в регіонах

Третю групу чинників експерти називають " попит " , хоча , по суті , це коливання цін в залежності від платоспроможності жителів того чи іншого регіону .

Тобто, в одній і тій же мережі АЗС ціни можуть коливатися, залежно від регіону. Так, в столиці зазвичай паливо дорожче, в не дуже багатих регіонах – дешевше. Впливом цієї групи факторів може пояснюватися, зокрема, спостереження водіїв щодо того, що в АЗС на трасах ціни, як правило, нижче, ніж у великих містах.

А ось сезонні зміни попиту на паливо не впливають на ціни вже багато років. З тих пір, як було скасовано держрегулювання. Так що тези про те, що бензин дешевшає або дорожчає, наприклад, у зв'язку з посівною або збиранням врожаю – теж або омана, або обман.

Не позначається на цінах і зимове зменшення попиту на пальне, коли не проводяться сільгоспроботи, та ще й машини- "проліски" не виїжджають на дороги
.

"Дизтоплива зимой, конечно, потребляется значительно меньше, а бензина – всего на 10% меньше, чем в другие времена года. Но это не влияет на цены. В это время просто немного снижаются объемы поставок", – говорит Геннадий Рябцев.

В ціні бензину завжди присутні ризики

Четверта група чинників , які впливають на формування ціни на бензин , – це ризики продавців . Ризики коливання курсу валют , ризики зміни світових цін на нафтопродукти .

"К примеру, в начале года курс доллара начал расти. А сетям нужно через какое-то время делать очередные закупки. Но прежде – получить гривни от клиентов, перевести их в доллары или евро по коммерческому курсу и на них закупить партию нефтепродуктов. Что будет делать продавец, когда гривня каждый день падает? Естественно, повысит цену на бензин, чтобы впоследствии избежать потерь, если валюта будет дорожать и дальше", – объясняет Геннадий Рябцев.   

Точно так же ризики закладаються в ціну і коли дорожчають нафтопродукти на світовому ринку .

Закладені в ціну бензину ризики – це і відповіді на найчастіші запитання про те , чому бензин не дешевшає , коли гривня зміцнюється . Оскільки економічних передумов для постійного зміцнення гривні в країні немає , а курсові коливання значні , продавці палива , як правило , вичікують кілька тижнів , перш ніж знизити ціни на стелах АЗС .

Чому ціни на бензин в Україні "коливаються" сильніше, ніж в Європі

У структурі української ціни на бензин частка закупівельної ціни становить приблизно 45 % . Податки – близько 40 % . Решта 15 % – логістика , витрати на зарплати співробітників і комунальні послуги , а також комерційний прибуток . З цих складових найбільш мінлива величина – закупівельна ціна . Акцизи не змінюються вже другий рік , власні витрати АЗС також приблизно однакові .

А ось в тій же Європі частка закупівельної ціни – менше 30 % , а податкова складова – близько 60 % . Саме таким розходженням у структурі ціни пояснюється той факт , що при зміні середньої вартості нафтопродуктів у нас відбуваються набагато більші коливання цін , ніж в Європі . У нас це " удар " по 45 % ціни , а в інших країнах – по 25 % .

"Если топливо у нас подорожало намного больше, чем, например, во Франции, или подешевело намного меньше – так это не потому, что у нас сговор. Просто доля того, что может измениться, у нас больше, чем во Франции. Поэтому все колебания на мировых рынках Украина ощущает сильнее, чем европейцы", – объясняет Геннадий Рябцев.

Два найважливіших фактори впливу поки радують

Найбільш мінливими факторами , що впливають на ціну палива в Україні , є митна вартість на нафтопродукти і курс долара . Ці ж фактори будуть вносити корективи в ціни АЗС і в нинішньому році .

Ціни на нафтопродукти сьогодні є невиправдано завищеними , спекулятивними , а тому в недалекому майбутньому вони будуть знижуватися , прогнозує експерт .

"По нашим прогнозам, цены на нефть, нефтяные котировки, а за ними и нефтепродукты будут дешевле, чем сейчас, на протяжении всего года. Есть предпосылки для снижения цен на 5 или даже на 8-10%. Если на границе нефтепродукты подешевеют на 8%, это значит, что где-то на 80 копеек должна снизиться и цена на бензин", – говорит Геннадий Рябцев.

Як писав сайт " Сегодня" , на думку фінансових експертів, курс долара до літа також буде знижуватися, а гривня – зміцнюватися . Тобто , з двох основних факторів , що впливають на вартість палива , обидва мають тенденцію до зниження ціни .

"Если доллар подешевеет еще на гривню, значит, цена бензина должна будет снизиться еще на 70-80 копеек.  То есть в целом к середине весны возможно  снижение цен на АЗС где-то на 1 – 1,5 грн. И это если просчитывать только цену на нефть", – говорит эксперт.

Де шукати ще дешевший бензин

Втім , таке істотне зменшення цін на АЗС ми можемо і не побачити . Або навпаки : бензин може подешевшати навіть сильніше , ніж спрогнозував експерт , але , знову – таки , по цінниках АЗС ми це навряд чи помітимо . Причина криється в " особливості конкуренції " на нашому роздрібному ринку палива , говорить Геннадій Рябцев .

Реклама

Справа в тому , що компанії вважають за краще міняти цінники на стелах далеко не відразу після того , як з'явилися економічні передумови для зниження цін , і тільки при мінімумі ризиків . Тобто – вкрай рідко . Зниження цін вони вважають за краще в першу чергу закладати в знижки та бонусні програми .

Тобто , як тільки з'являються економічні передумови для зниження цін на АЗС , компанії починають активніше вести програми лояльності . Збільшують знижки , дарують більше бонусів і т.д. Тобто в першу чергу зниження цін починають відчувати постійні клієнти тієї чи іншої мережі , що мають " картки лояльності " , дисконтні картки , талони тощо.