"Дешевих квитків вже не буде": коли авіакомпанії відновлять польоти

9 квітня 2020, 07:00
Авіакомпанії готуються до гіршого і на прибутки цього року не розраховують

Європейським літакам заборонили літати через Білорусь. Фото: REUTERS/Thomas Peter

Після пандемії коронавірусу, яка змусила багато країн світу закрити свої кордони, авіаринок ринок буде зовсім інший. Більшість авіакомпаній не переживуть кризу, вважає авіаексперт Олександр Ланецький. Ймовірно, дешевих квитків теж не залишиться.

Коли можуть поновитися авіаперельоти і що чекає авіаринок, розбирався сайт "Сьогодні".

Реклама

Коли відновлять перельоти

Україна офіційно припинила авіасполучення до 24 квітня. Але навіть якщо польоти відновляться в кінці цього місяця, то перед авіакомпаніями стане питання: куди можна літати, які країни прийматимуть літаки? Ще одна проблема – з якою платоспроможністю вийдуть з карантину українці.

"Ніхто не може прогнозувати, чи відновлять польоти влітку. Очевидно тільки, що авіаринок України буде мати дуже важкий старт, значно менше буде пропозицій, але і попит буде значно нижчим. Авіакомпанії не розуміють, з якою купівельною спроможністю населення України вийде з цієї кризи. Біда буде ще дуже довго, тому що економічні наслідки цього карантину- ось найбільша біда для країни. І як буде виглядати ринок, ніхто зараз не скаже. Від цього залежить і маршрутна мережа, і частотність рейсів, і кількість флоту, і багато інших складових діяльності авіакомпанії", – прокоментували в Міжнародних авіалініях України (МАУ).

/ Фото: Reuters

Перельоти можуть відновити восени, прогнозує Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support. Але ринок буде зовсім інший – через падіння купівельної спроможності попит на авіаквитки впаде, дешевих квитків теж не залишиться, тому що авіакомпаніям потрібно буде компенсувати свої збитки.

Реклама

Якщо перельоти будуть обмежені й влітку, авіакомпанії втратять свій основний дохід. Авіація є сезонним бізнесом: влітку заробляються гроші і створюються запаси, щоб пройти зиму.

"Всі авіакомпанії вже втратили літо 2020 року як зону високої прибутковості. У цій ситуації не має великого значення, коли відновляться польоти: у травні, червні, липні або у серпні. МАУ сподівається вийти на більш-менш стійкі показники не раніше, ніж влітку 2021 року, зараз розробляється план, як виходити з ситуації. Тому в будь-якому випадку ми розраховуємо на гірший варіант. Але спостерігаючи поведінку урядів інших країн світу, ми розуміємо, що для всіх авіакомпаній підтримка держави – це реальний варіант для виживання і відновлення польотів", – розповіли в авіакомпанії.

Однак в МАУ і SkyUP! зазначають, що рейси на літо і осінь не скасовують. Є поодинокі повернення квитків з боку пасажирів, але це не масові випадки. Тим паче, гроші за квитки на літо і осінь не можна повернути у повному розмірі, як на найближчі тижні, оскільки рейси не скасовані компаніями.

"Більшість авіакомпаній не переживуть кризу"

"Якщо криза затягнеться хоча б до 1 червня, більшість авіакомпаній її не переживуть", – прогнозує Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support.

І чим довше будуть обмеження, тим більше компаній постраждають. Найбільше постраждають чартерні перевезення, їх практично не залишиться. Що стосується великих національних перевізників, то все буде сильно залежати від допомоги держави.

Реклама

"У деяких країнах розглядають питання націоналізації таких авіакомпаній. А ось Wizz Air і Ryanair поки заявляють, що кризу переживуть. Може бути. Думаю, що їх положення буде залежати від того, як зміняться правила пересування після епідемії", – говорить Ланецький.

Зараз авіаперевізники допустили дефолт і не платять лізингодавцям за договорами. Вони не можуть залучити нові кредити. Вперше за історію лізингу літаки стали нікому не потрібні. Лізингодавці та банки не поспішають забирати літаки навіть у самих проблемних компаній, відзначає авіаексперт.

"Забравши літаки, у них буде більше проблем, ніж якщо залишать авіакомпаніям. Тому що авіакомпанія платить за стоянку літака і техобслуговування. Тому зараз не чіпають навіть найпроблемніших авіаперевізників", – говорить Ланецький.

Щодо українських перевізників, то в МАУ, за найоптимістичнішими прогнозами, збитки оцінюють в 60 млн доларів – це за умови, що польоти відновлять 24 квітня. У SkyUp! відповіли, що поки не готові оцінити збитки.

"Ми розраховуємо на підтримку нашої держави. Зараз розробляється програма, як і що має бути зроблене для підтримки авіаційної галузі країни. Розглядаються різні варіанти: дотації, субсидії, безвідсоткові кредити, мінімізація оподаткування, податкові канікули тощо. Сьогодні фінального рішення з цього питання немає. Будь-яка допомога буде важлива і ми на неї дуже розраховуємо", – прокоментували в SkyUp!

Нагадаємо, нещодавно глава МВС Арсен Аваков, заявив, що після інциденту з пасажирами літаків з Балі і В'єтнаму МВС не дасть більше згоди на жоден авіаційний чартер.

раніше Аваков також уточнив, скільки ще може тривати карантин в Україні .