Дешева нафта: коли українцям чекати падіння цін на АЗС

27 квітня 2020, 12:52
В Європі пальне для авто подешевшало сильніше, ніж в Україні

/ Фото: Анастасія Іскрицька

Минулого тижня нафта у світі стала дешевшою за воду – травневі ф'ючерси на американську WTI опускалися навіть нижче нуля. Трейдери кинулися продавати сировину, а ось попиту на неї майже немає. Водії в США вже радіють різкому зниженню цін на бензин. Кажуть, що стали платити за пальне вдвічі менше. Чи вплине ця ситуація на ціни на українських бензоколонках, розбиралися новини "Сьогодні".

У світі виник надлишок нафти, і ємності для її зберігання стали на вагу золота. Нафтосховищ катастрофічно не вистачає. Місце в резервуарах на суші вже закінчується, тому Нафту починають розміщувати в море – на танкерах. Ці вантажні судна вже нікуди не пливуть – їх використовують не для транспортування, а саме для зберігання. Стратегія трейдерів зараз – залити на кораблі побільше нафти і чекати, поки ціна виросте.

Реклама

Але важливо розуміти, що до мінусової позначки впала не ціна самої нафти, а ціна ф'ючерсів на неї. Ф'ючерси – це контракти, в яких покупець зобов'язується купити у продавця товар за встановленою ціною в певний день в майбутньому. І зараз власники ф'ючерсів намагаються їх позбутися, за що навіть готові доплачувати – аби не забирати нафту самим. І мова йде про контракти на найближчий час, на травень, і тільки на американську марку WTI. Європейська Brent хоч і подешевшала, але в мінус не йшла.

Справжня ціна на нафту, кажуть експерти, зазначена у ф'ючерсах на травень. І сьогодні, 27 квітня, вона перевищує 20 доларів за барельдля Brent. Звичайно, це не мінус, але все одно мало, адже ще кілька місяців тому чорне золото коштувало 50 доларів за барель, а влітку минулого року і зовсім 80 доларів.

Щоб хоч якось утримати ціну, найбільші експортери нафти, члени організації ОПЕК, домовилися знизити обсяги видобутку. Правда, незважаючи на всі ці домовленості, найближчими місяцями сировина залишиться дешевою, кажуть експерти. Це боляче вдарить по країнами, які живуть з продажу нафти, зокрема по Росії. Втім, навіть з такими цінами у РФ є запас міцності на два роки, підрахували в Deutsche Bank.

Реклама

Величезні збитки загрожують і США, де вже банкрутують нафтові компанії. Але американський президент Дональд Трамп запевняє, що в такій ситуації є і позитив – Штати зможуть заповнити нафтою стратегічні сховища.

"Зараз багато хто потрапив в незручну ситуацію, і цього, звичайно, не раді. Але я впевнений, що протягом місяця або близько того, ціна зросте до 25-28 доларів за барель. Тому зараз прекрасна можливість для покупки нафти. Якщо можемо придбати її даром, то викупимо все", – заявив Трамп.

Про те ж заговорили і українські чиновники. Виконавчий директор "Нафтогазу України" Юрій Вітренко теж закликає скористатися моментом.

"В Україні є величезна нафтотранспортна система, де можна зберігати нафту. Один завод, який працює – в Кременчуці – зі значною ємністю для зберігання, а також багато нафтопереробних заводів, які давно зупинені, але де були такі ємності. Схоже, бізнес по зберіганню нафти найбільш прибутковий зараз", – написав Вітренко на своїй сторінці в Facebook.

Але насправді створити свої запаси нафти Україна не зможе, говорять всі опитані "Сьогодні" експерти. Просто так залити сировину на непрацюючі заводи не вийде, тому що інфраструктуру потрібно відновлювати.

Реклама

"В Україні були сховища, але їх потім успішно перепрофілювали, розпиляли", – говорить експерт з питань енергетики Юрій Корольчук.

Крім того, у нас роками припадає пилом законопроєкт про створення мінімальних запасів нафти. І нікому до нього не було діла, а тепер вже пізно – шукати гроші на відновлення сховищ треба було раніше.

"Ціна питання дуже велика – де взяти гроші. Якщо нам не вистачає на боротьбу з коронавірусом – на ці тести, щоб закупити, – то про яку нафти можна говорити?", – дивується Корольчук.

Запаси зараз створювати потрібно, кажуть експерти, от тільки не нафти, а бензину і дизпалива, адже пальне по всьому світу теж стрімко дешевшає.

"Стимулювати державні підприємства, аграрні підприємства державної власності зараз закуповувати нафтопродукти. Через кредити, через надання кредитів державних банків на закупівлю палива", – пропонує енергетичний експерт Геннадій Рябцев.

Оптові ціни, за якими пальне завозять в Україну, за останній місяць впали вже на третину. Про це говорять експерти, а їх слова підтверджує і фермер Віктор Шеремет. У нього багато техніки, тому пальне закуповує оптом. Запевняє, що воно дійсно подешевшало на третину. Ось тільки на автозаправках вартість бензину і дизеля за останній місяць впала максимум на 10%. Це означає тільки одне – величезні націнки при торгівлі в роздріб.

Так, за місяць вартість бензину на українських АЗС знизилася приблизно на три гривні. Але водії чекають більш істотного падіння, адже, наприклад, в європейській Бельгії пальне подешевшало до історичного мінімуму. Зараз літр А-95 там коштує один євро, а ще місяць тому був по півтора євро, тобто бензин подешевшав саме на третину.

Щоб прояснити ситуацію з маржею на українських АЗС, новини "Сьогодні" зв'язалися з Антимонопольним комітетом (АМКУ). Його глава Юрій Терентьєв каже, що відомство поки не планує відкривати справу про ціни на бензин. Але запевняє, що АМКУ контролює мережі АЗС і вимагає від них подавати звіти про націнки, які, на думку Терентьєва, скоро знизяться.

"Від 15 до 20% вони можуть додатково знижуватися, на рівні 2-3 гривень додатково. Десь до середини травня. Вартість бензину А-95 обгрунтована, ми можемо її обґрунтовано очікувати на рівні 21-20 гривень", – прогнозує Терентьєв.

А представники асоціацій АЗС при цьому пояснюють, що не можуть сильніше опустити ціни. Кажуть, що обсяги продажів впали – все менше українців купують бензин. Але в тому ж Брюсселі машин на вулицях ще менше, ніж в Києві, а ціни на пальне опустилися куди помітніше.

Аналітики підрахували, що якщо курс долара в Україні залишиться стабільним, вартість бензину на АЗС повинна знижуватися приблизно на 50 копійок на тиждень протягом усього наступного місяця. Крім того, до цін на нафту прив'язана і вартість газу, тому блакитне паливо теж має стати доступнішою.