Грошові перекази по-новому: в НБУ відповіли на головні питання

28 квітня 2020, 16:36
Складнощі можуть виникнути лише в нестандартних ситуаціях або в разі переведення великих сум, впевнені в Нацбанку

/ Фото: прес-центр НБУ

З сьогоднішнього дня, 28 квітня, в Україні набули чинності нові вимоги для здійснення платежів. Як повідомила пресслужба Національного банку (НБУ), нововведення ніяк не вплинуть на більшість звичайних операцій з переказу грошей.

"Проблем з дистанційною оплатою комунальних послуг, оплатою податків, товарів і послуг або іншими звичайними переказами громадян, зокрема з карти на карту, не повинно виникати" , – йдеться в повідомленні.

Реклама

У той же час НБУ підготував відповіді на найактуальніші питання з приводу нових правил. Багато з них стосуються обмеження на неверифіковані переклади в 5000 гривень.

  • Якщо є 10 тис. гривень, які потрібно передати родичу чи знайомому, як це зробити та ідентифікуватися? Чи потрібно йти до відділення банку і з якими документами?

Якщо ці кошти знаходяться на рахунку, то краще здійснити безготівковий платіж на рахунок знайомого або родича. Такі платежі здійснюються, як і раніше, без обмежень по сумі, адже власники банківських рахунків вже ідентифіковані та перевірені, банками.

Якщо ж це готівка, яку потрібно "покласти" на рахунок родича, тоді платіж можна здійснити:

Реклама
  1. У відділенні банку, маючи з собою паспорт.
  2. Через пристрої з функцією прийому готівки – термінали самообслуговування, банкомати (ПТКС), які технологічно зможуть забезпечити верифікацію платника. Якщо це, наприклад, ПТКС банку, в якому платник має картку, тоді банк зможе верифікувати його з допомогою такої картки.

"У будь-якому випадку фінансові компанії мають достатньо часу, щоб обладнати ПТКС різними технічними можливостями. Адже Національний банк встановив тривалий перехідний період – до кінця 2020 року", – йдеться в повідомленні.

  • Чи заблокують платіжну карту, якщо клієнт двічі за день отримав на неї по 5000 гривень від родича або знайомого?

"Ні. Зарахування на карткові рахунки клієнтів – тобто звичайні операції українців – не є об'єктом перевірок для фінансового моніторингу. Такі низькоризикові операції не цікавитимуть банки. Мета закону зовсім в іншому. Банки, відповідно до вимог нового закону, повинні акцентувати увагу на найвищих зонах ризику – ризикованих і великомасштабних операціях понад 400 тис. гривень", – пояснили в НБУ.

При цьому там підкреслили, що банки повинні виконувати технічні вимоги закону, наприклад, присвоїти кожній операції свій унікальний номер.

Реклама
  • Якщо перевести в відділенні банку готівкою понад 5000 гривень, маючи при собі паспорт, потрібно підтверджувати їх походження?

"Ні, не потрібно. Нацбанк ніколи не вимагав, щоб клієнти банків надавали інформацію про джерела походження коштів за звичайними операціями на невеликі суми. Громадянам не треба для кожного невеликого платежу мати при собі довідку про доходи або інші документи. Це стосується не тільки переказу коштів іншим громадянам та оплати товарів і послуг, але й переказу коштів на свій рахунок" , – розповіли в Нацбанку.

Підтверджувати походження коштів треба тільки в разі великих – більше 400 тис. гривень – операцій.

  • Чи потрібна ідентифікація при переказі через термінали самообслуговування на карту, наприклад, 10 тис. гривень?

Якщо ПТКС має відповідні технологічні функції, тоді можна спокійно здійснити операцію на ту суму, яка потрібна клієнтові. Якщо немає, тоді в ПТКС буде встановлений ліміт, і клієнт просто не зможе здійснити операцію на суму понад 5000 гривень.

  • Чи потрібна ідентифікація при переказі з карти на іншу карту 10 тис. гривень?

"Ні, не потрібна. Адже всі власники карт вже ідентифіковані банками. Вони спокійно можуть здійснювати перекази, як і раніше, без будь-яких обмежень. Банки вже мають інформацію про них, знають звичні операції з історії платежів тощо", – відзначають в НБУ.

  • Як поповнити кредитку через термінал?

До 5000 гривень можна поповнити готівкою рахунок або карту без ідентифікації платника. Від 5000 гривень – через банківське відділення або ПТКС, який технологічно може забезпечити верифікацію платника (зчитати дані з його картки).

  • Як бути з переказом з-за кордону на валютний рахунок? Чи є обмеження?

"Оскільки мова йде про валютний рахунк наявного і вже ідентифікованого клієнта банку, ніяких лімітів на зарахування коштів на рахунок законодавством не встановлено. Як і раніше, ніяких лімітів і обмежень на зарахування коштів на рахунок, перерахованих з-за кордону, валютним законодавством чи законодавством з фінансовому моніторингу не встановлено" , – підкреслюють в Нацбанку.

Читайте також:

  • Як отримати переклад SWIFT на карту?

"Мова йде про переказ коштів в іноземній валюті, який здійснюються з рахунку на рахунок. Тобто це вже наявні ідентифіковані клієнти банку. Якщо банку такий переказ здається незвичним і у нього виникнуть питання – необхідно лише пояснити суть операції", – йдеться в роз'ясненні.

  • Чи потрібна ідентифікація при купівлі товару в інтернет-магазині на 40 тис. гривень, якщо це переказ на карту?

Якщо оплата картою здійснюється в інтернет-магазині, такий переказ коштів необхідно супроводжувати номером картки платника. Це одне з виключень з ідентифікації, яке передбачено в законі.

  • Чи потрібна ідентифікація при переказі готівкою через міжнародну систему 10 тис. гривень?

"Так, при здійсненні цієї операції необхідно ідентифікувати і верифікувати платника. Тобто клієнту потрібно мати з собою паспорт і пояснити, що це за платіж – наприклад, вказати в реквізитах, що це допомога родичам", – пояснили в НБУ.

  • Якщо мова йде про переведення більш ніж 400 тис. гривень і немає підтвердження про джерела їх походження, чи можуть рахунок заблокувати, а кошти на ньому – заморозити?

"Банк не блокує безпідставно рахунки клієнтів, якщо має про них всю необхідну інформацію. Відкриваючи рахунок, клієнт надає банку інформацію про себе, про свої доходи тощо. Банк щодня спостерігає і знає історію операцій клієнта. Тому тільки якщо мова йде про нетипову операцію , яка не відповідає фінансовим можливостям клієнта, банк звернеться за відповідними поясненнями. Якщо клієнт пояснить, що це, наприклад, результат отримання спадщини, тоді банк здійснить операцію і клієнт зможе спокійно використовувати ці кошти", – розповіли в НБУ.

  • Як тепер користуватися електронним гаманцем? Треба ідентифікувати користувачів мобільних операторів?

"Так, ідентифікація і верифікація власників електронних гаманців потрібна. Але не таких гаманців, які використовуються абонентами для оплати мобільних послуг. Закон не встановлює вимог до мобільних операторів. Йдеться про клієнтів, які самостійно відкривають електронні гаманці, щоб здійснювати по них різні операції – купувати товари, сплачувати за послуги. Таких користувачів фінансові установи повинні будуть до кінця року ідентифікувати і верифікувати. Зазвичай для цього потрібно буде їхній паспорт і ідентифікаційний код. Операції через такі гаманці будуть лімітованими, і якщо клієнт буде дотримуватися цих лімітів, він зможе пройти спрощену ідентифікацію" , – йдеться в повідомленні.

Також про те, що насправді зміниться в правилах для "безготівки", дізнавайтеся з сюжету новин "Сьогодні":