Що чекає на український ринок б/в автомобілів

21 листопада 2014, 05:08
Майбутнє вітчизняного ринку старих авто може бути досить успішним

Ринок б/в автомобілів в Україні чекає

Уже зараз можна сказати , що в 2014 році ринок нових автомобілів в Україні , якщо і не зазнав краху , то отримав один з найсерйозніших ударів за всю свою історію , передає RTR. Однак чим зараз живе вторинний ринок автомобілів і які нас чекають зміни в найближчій перспективі ? Заглядаємо в майбутнє разом з маркетологами , продавцями та експертами автомобільного ринку.

Як кажуть, є дві новини – погана і хороша . На 42807730 постійних жителів України (станом на початок 2014 ) припадає 8943208 автомобілів або 209 штук на тисячу чоловік. Багато це чи мало?

Якщо порівнювати з африканськими країнами , багато з яких ледве зводять кінці з кінцями , українцям скаржитися гріх . З іншого боку , тільки кожен п'ятий українець має автомобіль , а це рівень Киргизії чотирирічної давності . Водночас , в Росії на тисячу жителів 293 автомобіля , в Польщі 493 машини , навіть в Білорусі на тисячу жителів по 282 автомобіля . І це станом на 2007 рік.

Якщо не брати в розрахунок карликова держава Монако (899 автомобілів на тисячу жителів ) , в лідерах країна , що пересадила планету на колеса , – в США на тисячу чоловік аж 809 автомобілів . А значить , нам є куди рости – це друга , хороша новина . Інша справа , що користуються цими можливостями автомобільні дилери вкрай неефективно . Чому ?

Схоже , що справа в нашій ментальності. Продажі по trade – in все ще не регламентовані , не кажучи вже про приведення законодавства у відповідність із світовими стандартами . Ринок автомобільного секонд-хенду мало чим відрізняється від стихійних розпродажів , а про гарантії при покупці б /в автотранспорту доводиться тільки мріяти . І це на тлі катастрофічного зниження попиту !

За перші десять місяців цього року в Україні було продано всього 82 589 нових легкових автомобілів або на 54 % менше , ніж за аналогічний період минулого року – це найгірший результат за останні 14 років!

На перший погляд не менш драматична ситуація і на ринку вживаних автомобілів . Протягом дев'яти місяців вперше було поставлено на облік всього 3033 легкових автомобіля з пробігом або на 59 % менше , ніж за той же період минулого року. Але це стосується тільки імпортного секонд-хенду , а внутрішні перепродажу за півроку склали 127909 штук . Тобто , на вторинному ринку за рік буде перепродано близько чверті мільйона автомобілів і цей сектор ринку на підйомі .

Є надія , що спільними зусиллями продавці б /в автомобілів зможуть встановити цивілізовані стандарти продажів. Принаймні , для цього створена " Асоціація дилерів автомобілів з пробігом " , яка буде лобіювати прийняття відповідних правових документів на законодавчому рівні.

Чи може авторинок рости паралельно , продаючи все більше нових , б /в і імпортних машин ? Так! І у нас по сусідству є живий приклад : 20 років тому поляки вступили в СОТ , а вже через 10 років стали повноправним членом Євросоюзу. Причому , в 1994 році митні мита на імпортні автомобілі досягали 30 % , а внутрішнє виробництво складало 338 тис . автомобілів , при місткості ринку в 274 тис . штук .

Підписавши угоду , Польща зобов'язувалася знижувати митні мита щорічно на 5 % , але криза середини 90 – х вдарив по внутрішньому виробництву , яке майже призупинилося , тому й уряд країни на рік заморозило зниження зборів . Благо , ситуація в країні стабілізувалася і ринок продовжив зростання , досягнувши в 1999 році пікового значення в 683 тис . штук . Виробництво в той рік склало 547 тис . автомобілів.

Потім була криза і спад економіки , але до 2002 року мито було зведене до нуля. Тоді польський авторинок просів вдвічі , а імпорт, що виріс у 5 раз за два роки, злякав уряд . Тому в 2003 році мито підняли на 5 % , істотно збивши імпорт . Втім , вже в 2004 році Польща вступила в ЄС , прибрала мито і отримала широкий ринок західних країн . На графіку нижче видно , як сильно виріс не тільки імпорт , але і виробництво .

Динамічне зростання тривало аж до кризи 2008 року , але навіть після нього ринок не скотився в яму 90 -х. Відмінний приклад , чи не так? Інша справа , що Польща не перебувала частково роздробленою і не вела військові дії на частині своєї території. Проте, відмінний приклад у нас є, а кожна війна закінчується миром – це правило підтверджено всіма історичними прикладами.