Без транзиту російського газу: чи багато втратить Україна

3 березня 2019, 07:51
У 2019 завершується 10-річний договір між Україною і Росією про транзит газу в Європу

Українська газотранспортна система – одна з найбільших у світі – свого часу будувалася саме як транзитна, і цю функцію вона сумлінно виконувала ще з радянських часів. Однак 31 грудня 2019 року закінчується термін дії україно-російського договору про транспортування газу в Європу через українську ГТС, який був укладений в 2009 році. А підписання нового договору сьогодні під великим питанням через будівництво Росією нового газопроводу "Північний потік-2".

Чим ближче до завершення дії договору, тим активніше йдуть дискусії, що далі. Чи буде тривати транзит російського газу по території України? А якщо так – на яких умовах? І що в економічному плані втратить Україна від зміни умов або припинення договору з російським "Газпромом"?

Реклама

Хто втратить від припинення транзиту

Експерт з енергетичних питань Геннадій Рябцев звертає увагу, що не слід ототожнювати доходи/збитки НАК "Нафтогаз України" і доходи/збитки самої України.

"Не варто ототожнювати втрати України від припинення транзиту і втрати" Нафтогазу "як суб'єкта господарювання. "Нафтогаз" не перераховує гроші, які отримує "Укртрансгаз" від транзиту, безпосередньо в бюджет. Прямої залежності між доходами "Нафтогазу" від транзиту газу і величиною відрахувань до держбюджету не існує. "Нафтогаз" платить податки і перераховує дивіденди Кабінету міністрів. Тому все буде залежати від того, яким буде прибуток "Нафтогазу України" в конкретному році. Залежно від цих обсягів будуть перераховуватися відповідні суми дивідендів і податків. Якщо НАК "Нафтогаз" буде збитковим, він нічого не буде перераховувати в бюджет, навіть якщо збережеться транзит", – пояснює Геннадій Рябцев.

"Нафтогаз" за формою власності – акціонерне товариство. І, хоча 100% акцій його належать державі, держбюджет отримує від компанії тільки податки і частину прибутку як дивіденди акціонеру. Наприклад, в 2014 році, згідно з Бюджетним кодексом, компанія повинна була перерахувати в бюджет лише 30% чистого прибутку, в 2016-му – 50%, в 2017-му – 75%.

Про те, що доходи "Нафтогазу" і держави Україна – не одне і те ж, свідчить, зокрема, і той факт, що НАК в даний час судиться зі своїм акціонером, державою Україна, за 6 млрд грн, які він нібито недоотримав через поставки газу населенню за зниженою ціною.

Реклама

Геннадій Рябцев підкреслює: від припинення дії договору безпосередні збитки понесе "Нафтогаз України" або та компанія, яка займатиметься транзитом до того моменту, коли запрацює "Північний потік-2".

Нагадаємо, в даний час йдуть розмови про необхідність анбандлінгу, тобто поділу НАК "Нафтогаз України" за зонами відповідальності. Ця вимога в тому числі міжнародних партнерів України. "Нафтогаз" – величезна компанія зі складною структурою, в її склад входять 8 дочірніх компаній і підприємств, два державних і два недержавних акціонерних товариства ("Укргазвидобування", "Укртрансгаз", "Укрнафта", "Газ України" та ін). І далеко не всі ці підприємства прибуткові. Анбандлінг дозволить більш ефективно реформувати роботу по кожному з напрямків діяльності "Нафтогазу", поліпшивши економічні та фінансові результати, вважають, зокрема, в Євросоюзі та Європейському енергетичному співтоваристві.

Скільки "Нафтогаз" отримує від транзиту газу

За словами економічного експерта-аналітика Бориса Кушнірука, транзит газу є найбільш прибутковою статтею доходу "Нафтогазу".

Реклама

"Практично весь дохід" Нафтогазу "формується за рахунок трьох напрямків: видобутку газу, яке веде його дочірнє підприємство "Укргазвидобування" , трохи – за рахунок діяльності "Укрнафти", але найсуттєвіша частина доходів – транзит газу, яким займається "Укртрансгаз". Безпосередньо сам "Нафтогаз" виступає, по суті, "передавальною ланкою" між "Укргазвидобуванням", облгазами і підприємствами обленерго, яким він змушений був продавати газ за ціною нижчою за ринкову, а тому ця діяльність у нього завжди була збиткова", – розповідає експерт.

Що стосується сум, які "Нафтогаз" отримував від транзиту газу і яких він може втратити після припинення дії договору, то, наприклад, у фінансовій звітності НАК "Нафтогаз" за 2017 рік вказано, що дохід компанії від транзиту природного газу склав близько 74 млрд грн . Приблизно такі ж цифри – в районі 2-3 млрд євро – приносив "Нафтогазу" транзит російського газу і в інші роки.

Однак при всьому цьому компанія, яка, власне, і займається транспортуванням газу і яка входить в структуру "Нафтогазу" – "Укртрансгаз" – досі залишається збитковою. Наприклад, повідомлялося, що збитки "Укртрансгазу" за 2017 рік склали понад 24 млрд грн, причому в порівнянні з 2016-му вони виросли в 4 рази. У 2018 році за 9 місяців (останні дані) збитки компанії-транзитера вже перевищили 22 млрд грн. Відповідно, в такій ситуації навряд чи можна говорити про те, що Україна отримує якусь пряму вигоду від транзиту російського газу в Європу.

Скільки Україна отримує від "Нафтогазу"

До 2017 року державний бюджет України не отримував якоїсь фінансової користі від господарської діяльності "Нафтогазу". Скоріше навпаки. Відповідно до фінансової звітності компанії, 2013 рік вона завершила з чистим збитком 18,7 млрд грн, 2014-й – зі збитками майже 90 млрд грн, 2015-й – 35 млрд грн.

У 2017 році, правда, вперше за 10 років компанія вийшла в плюс, заробивши 39 млрд чистого прибутку. У наступному, 2018 році "Нафтогаз" перерахував до держбюджету просто рекордну суму – 136,5 млрд грн, з яких 29,5 млрд грн дивіденди. У компанії гордо повідомили, що "надходження від групи "Нафтогаз" склали близько 15% загальних доходів державного бюджету в 2018 році.

Втім, експерти нагадують, що такі рекордні результати у компанії вийшлизавдяки рішенню Стокгольмського арбітражу.

"В минулому році Стокгольмський арбітраж перерахував обов'язковий платіж України на користь Росії, зменшивши його на 2 млрд доларів і зарахувавши цю суму як погашення заборгованості за зберігання. І з точки зору бухгалтерського і фінансового обліку ці 2 млрд стали доходом "Нафтогазу", – пояснює Борис Кушнірук.

Якби не особливості обліку, реальний дохід "Нафтогазу" виявився б удвічі меншим. Тому "показники "Нафтогазу" за минулий рік не зовсім коректні з точки зору довгострокової перспективи", говорить експерт.

Втрати від транзиту можна компенсувати видобутком

У 2020 році є два варіанти розвитку подій, вважають експерти. Якщо новий контракт не буде підписаний взагалі, Україні доведеться консервувати свою ГТС і використовувати лише частково – для транспортування газу в реверсному режимі, із заходу на схід, для внутрішніх потреб. В цьому випадку транспортування газу і зміст ГТС стануть збитковими, пояснює Борис Кушнірук.

Другий варіант – що угода з Росією буде підписана. "Але тоді Росія буде робити все, щоб качати через Україну мінімум, не більше 40 млрд кубів. Якщо ж транзит складе менше 40 кубометрів – доходи від нього не будуть покривати витрати на утримання ГТС, і в такому випадку транзит Україні стане просто невигідний, краще його просто консервувати", – говорить він.

У будь-якому випадку доходи "Нафтогазу", звичайно, зменшаться.

Втім, Геннадій Рябцев вважає, що ці збитки легко можна компенсувати за рахунок інших видів діяльності.

"Припинення транзиту російського газу – це в першу чергу проблема "Нафтогазу", а не України. Держава може компенсувати втрати від транзиту за рахунок інших джерел. Наприклад, збільшивши власний видобуток газу. В даний час його обсяги тільки знижуються", – говорить Рябцев.

Нагадаємо, раніше ми з'ясовували, чи розбавляють в Україні газ для побутових потреб громадян.