Що отримає Україна від великої приватизації

19 травня 2016, 08:14
Влада сподівається отримати від продажу держоб'єктів 17 млрд гривень. Експерти допускають, що гроші пустять на будівництво доріг і реалізацію інфраструктурних проектів

Одеський припортовий завод для старту оцінили в 13 175 млн грн.

Українські парламентарії знову взялися за приватизацію держпідприємств. У Раді з'явився законопроект, яким пропонується дозволити продати 391 об'єкта транспортного і сільськогосподарського секторів економіки. Законопроект з'явився не раптово, він входить в пакет, так званих "законів МВФ", які нардепи повинні прийняти для продовження співпраці з кредиторами. Нагадаємо, що останній транш МВФ у розмірі $ 1,7 млрд Україна отримувала ще в серпні минулого року. Які підприємства можуть пустити з молотка і на скільки може "погладшати" держскарбниця, розбиралася "Сегодня".

Що хочуть продати. У списку на приватизацію значаться підприємства, які складають цілі галузі економіки. Це морські порти, елеватори, спиртові, кінні та виноробні заводи, хлібобулочні комбінати, радгоспи. Правда, багато підприємств з цього списку, які пропонуються на відкуп інвесторам, за фактом існують тільки на папері. Так, в пояснювальній записці до законопроекту, повідомляється, що з 391 об'єкта 116 повністю нефункціональні. "Наприклад, багато спиртові заводи вже перетворилися на купи металобрухту і відновленню не підлягають. Можна тільки продати якісь залишки обладнання або землю, яка у них залишилася і заробити на цьому гроші, адже на їх адміністрування і утримання держава витрачає набагато більше грошей, ніж отримує економічний ефект", – пояснює керівник секретаріату Ради підприємців при Кабміні Андрій Забловський.

Реклама

Однак навіть якщо нардепи і приймуть закон, це ще не означає, що приватизація стартує в лічені дні. "Все буде залежати від передприватизаційної підготовки, адже борг того ж "Укрспирту" перед ДФС становить 2 млрд грн. Можна звичайно продавати з боргами, але тоді і вартість об'єкта буде занижена на суму боргу. Але важливо хоча б запустити цей процес і зробити його максимально прозорим і публічним", – додав Забловський.

СКІЛЬКИ ЗАРОБИМО. У цьому році Кабмін заклав до бюджету доходи від великої приватизації на рівні 17,1 млрд грн. Левову частку надходжень повинна забезпечити продаж Одеського припортового заводу (хімічний завод). Так, вчора на засіданні уряду глава Фонду держмайна Ігор Білоус оцінив вартість цього підприємства в 13 175 млн грн. Правда, Білоус додав, що новому власнику доведеться вирішувати питання щодо боргів заводу за газ, яких накопичилося 5 мільярдів гривень.

За словами голови Комітету економістів України Андрія Новака, якщо ОПЗ все ж продадуть, то план з приватизації буде виконаний. "Якщо його стартова ціна становить понад 13 млрд грн, є велика ймовірність, що на аукціоні з допуском іноземних учасників ця ціна може значно вирости, адже цей об'єкт дуже цікавий як для українських фінансово-промислових груп, так і іноземних корпорацій, – говорить Новак. – Якщо ОПЗ цього року не буде приватизований, то говорити про виконання плану поки рано. Але технічно процес приватизації підготовлений".

Реклама

Втім, останній консенсус-прогноз Мінекономрозвитку набагато більш песимістичний. Експерти відомства вважають, що в 2016-му Україна отримає від приватизації як мінімум в п'ять разів менше, ніж закладено в бюджеті – всього 3,375 млрд грн. Серед причин називають економічну кризу і різні політичні лобі.

Гроші на "дірки" і дороги

Каменем спотикання приватизації залишається питання: на що підуть кошти від приватизації? Економіст Андрій Блінов вважає, що цими грошима будуть латати діри в бюджеті. "Законодавчо не закріплено, на що конкретно повинні направлятися гроші від приватизації, тому вони можуть бути спрямовані на потреби бюджету, а він прийнятий з дефіцитом 3,7% ВВП", – зазначив Блінов.

Реклама

За словами Блінова, навіть якщо план приватизації буде виконаний на 100%, то на курсі гривні це не позначиться. "Адже ця сума (17,1 млрд грн. – Авт.) не є недосяжною", – додав Блінов.

У свою чергу, Андрій Забловський більш оптимістичний. "З урахуванням того, що економіка повільно оживає, гроші можуть пустити на будівництво доріг і реалізацію інфраструктурних проектів. Це допоможе запустити процес відновлення економіки. До такого рецепту вдавалися багато країн: США, Японія, Китай", – резюмував експерт.