Що може знизити ціни на бензин в Україні

14 лютого 2015, 08:31
Вартість палива в роздрібі залежить не тільки від курсу долара

Бензин в Україні різко подорожчав слідом за доларом. Фото: AFP

На цьому тижні ціни на бензин побили історичний рекорд. Пальне на АЗС дорожчало щодня, в середньому на 50 коп. В результаті, за минулі сім днів середньозважена вартість бензину підвищилася на 2,5 грн. У п'ятницю А-92 і дизпаливо преміальні заправники пропонували вже за 20,50 грн/л, а А-95 – за 21 грн/л.

Чому зростають ціни

Реклама

За даними статистики, в Україні 80-85% роздрібних продажів автомобільного пального (бензину і дизельного) припадає на імпортну продукцію. У структурі роздрібної ціни пального близько 50% становить ціна на кордоні, яка напряму залежить від курсу валют. Тому при значному зниженні світових цін на нафту наші імпортери платять за бензин у гривні набагато більше, ніж при старих нафтових цінах.

Крім того, підвищено акциз на пальне. Ставка для моторного пального збільшена з 198 євро/тонна до 202 євро/тонна, а на дизельне пальне – з 98 євро/тонна до 100 євро/тонна (стандарт Євро-4,5), і з 128 євро/тонна – до 132 євро/тонна (стандарт Євро-2,3). На суму акцизу нараховується також і ПДВ. Так що і цей компонент ціни у гривні зростає.

80-85% роздрібних продажів бензину і дизпалива припадає на імпортну продукцію.

До того ж нафтопродукти останнім часом закуповувалися і продовжують закуповуватися не за офіційним, а за більш високим "комерційним" курсом.

Реклама

З 1 січня введено новий збір – 5% від роздрібної ціни на підакцизні товари, включаючи автомобільне пальне.

У підсумку, за розрахунками консалтингової компанії "А-95", виходить, що при курсі 25 грн за долар ціна бензину і дизпалива повинна бути 23 грн за літр.

АМКУ час від часу заводить справи на операторів роздрібного ринку нафтопродуктів, підозрюючи їх у змові, але експерти ринку стверджують, що підстав для подібних звинувачень немає, та й в судах досі немає жодної справи.

Реклама

При курсі 25 грн за долар ціна бензину і дизпалива повинна бути 23 грн за літр.

Що ж стосується рівня цін, то провідним операторам, які отримують прибуток з обороту, а не за рахунок націнки, висока вартість нафтопродуктів на заправках невигідна, адже за підсумками минулого року продажі на АЗС вже впали майже на 20%, а останні місяці взагалі падали на 25%.

Структура роздрібної ціни на бензин А-95 в Україні

(січень 2015-го)

Джерело: консалтингова компанія "А-95"

Структура роздрібної ціни на бензин в США

(грудень 2014-го)

Джерело: eia.gov

 

Побічні ефекти зростання цін

В умовах скорочення попиту та зменшення купівельної спроможності населення оператори змушені максимально скорочувати свою маржу (хоча у легально працюючих компаній вона в роздрібі і так не перевищувала 5%).

Стали частіше заощаджувати і за рахунок "компромісів" з якістю пального – збільшилася кількість фальсифікату. Сприяє розвитку цієї тенденції те, що держава практично усунулася від контролю за якістю пального. І замість того, щоб шляхом такого контролю розширювати базу оподаткування, підвищує податки на тих, хто намагається працювати легально. А про принцип "вища якість – нижчі податки", чинний в усіх економічно розвинених країнах, нам залишається мріяти.

Що може зупинити ціни

При стабілізації курсу гривні ціни на АЗС також заспокояться і почнуть реагувати на ціни нафтового ринку (як було вже неодноразово раніше).

Системно ж зменшити залежність цих цін від курсових коливань можна тільки за рахунок розвитку вітчизняної нафтопереробки. Формально, в Україні є сім підприємств, які можуть виробляти автомобільне паливо: шість нафтопереробних заводів (НПЗ) та Шебелинський газопереробний завод (ГПЗ).

Але працюють зараз тільки Кременчуцький НПЗ і Шебелинський ГПЗ, а Одеський НПЗ знаходиться в напівробочому стані. Спільна біда всіх цих підприємств – технічна відсталість, тому паливо виробляється невисокої якості і з великими втратами сировини.

Для стимулювання їх модернізації держава могла б піти на скасування ПДВ при імпорті нафти з метою переробки, встановити пільгові мита на ввезення обладнання, необхідного для модернізації НПЗ, а в міру розвитку вітчизняного виробництва – вводити мито на імпорт палива. Тим більше, що для внутрішнього виробництва палива здешевлення гривні – на благо.

Світові ціни

Станом на 9 лютого цього року, середня світова ціна на бензин становила $1,04 за літр, але розкид цін між країнами дуже великий. Як правило, в багатих країнах ціни вище, а в бідних і країнах, які виробляють і експортують нафту – ціни нижчі. Єдиним винятком є США, економічно розвинена країна з низькими цінами на бензин. Пояснюється така різноманітність цін застосуванням в країнах різних податків і субсидій на бензин.