"Чорні точки" на українських дорогах: як зменшити число жертв на автомагістралях

9 листопада 2018, 08:21
Сьогодні ні на законодавчому рівні, ні в практичному прммененіі немає чіткої характеристики і визначення, що таке "чорні крапки" або "місця концентрації ДТП"

Фото: pixabay.com / Фото: Анатолiй Бойко

Відсутність єдиної бази " чорних точок " українських автомагістралей негативно впливає на ситуацію зі смертністю на дорогах . Сьогодні ні в законодавчій сфері , ні на практиці немає чіткого розуміння , що таке " чорні точки" або " місця концентрації ДТП " , а також навіщо потрібно вести облік " чорних точок " і як це допоможе вирішити питання зі смертністю на дорогах .

Про це в коментарі сайту " Сегодня" розповіла керівник проекту Traffic Challenge Ольга Дробишева.

" У нас в законодавстві навіть немає визначення, що таке "чорна точка". У Європі вже давно є розуміння, що "чорна точка" або "black spot" – це ділянка, де постійно гинуть або травмуються люди. Більш знайомий для нас термін "місце концентрації ДТП" прописаний лише у внутрішньому стандарті Укравтодору і застосовується лише до доріг загального користування, які перебувають у віданні Укравтодору. А, як відомо, велика частина ДТП відбувається саме на вулицях населених пунктів, які знаходяться у віданні керівництва цих населених пунктів, які в житті не чули і не знають нічого про цей стандарт. Крім того, ці "місця концентрації ДТП" вираховуються дуже складно. Наприклад, при визначенні небезпечної ділянки повинен бути врахований коефіцієнт події, розрахунок якого включає в себе чотири показники – середньорічна денна інтенсивність руху за останній рік, кількість років спостереження, довжина ділянки і кількість ДТП на ділянці концентрації ДТП. Займатися визначенням цих "місць концентрації ДТП" – це дуже складно і трудомістким.

Але, незважаючи на це, в Європі серйозно ставляться до відстеження та боротьбі з "чорними точками", тоді як у нас "місцями концентрації ДТП" займаються мало. За кордоном експерти визначають і вносять в базу ці "чорні точки". Потім їх вивчають на предмет того, що в тому чи іншому місці викликає аварійність. Наприклад, немає розмітки, підземного чи надземного пішохідного переходу, лежачого поліцейського, некоректні знаки. Пізніше ці чинники по можливості усуваються, коригуються або ж біля них вішається попередження, що водій в'їжджає в потенційно небезпечну зону. Знання небезпечних місць і їх вивчення допомагає запобігти виникненню більшості трагедій", – говорить Ольга Дробишева
.

Але , крім того , що в Україні немає загальноприйнятого визначення поняття " чорна точка , сьогодні ніхто не працює над створенням бази " місць концентрації ДТП " . За словами Ольги Дробишево , раніше була подібна база , яка складалася з статистики по смертності і травматизму на певних ділянках автодоріг і правоохоронці щороку робили звіти , надаючи таку інформацію .

Реклама

" Сьогодні ми зіткнулися з тим, що ніхто не може дати таку інформацію по Україні. Частину інформації дає Укравтодор, але тільки по дорогах державного значення. Але більшість – 8 з 10 аварій – трапляються в межах населених пунктів. А у муніципальних органів такої інформації немає. Я робила запити в ГУНП, в регіональні відділення, але потрібної інформації так не отримала. Ні поліція, ні МОЗ сьогодні не збирають інформацію по тому, де і від чого загинула людина. Наприклад, вона отримала смертельні травми під час ДТП або пізніше померла в лікарні, тому у нас немає реальної картини", – продовжує експерт .

При цьому , за її словами , є реальна можливість боротися з " чорними точками " , адже на це виділяються гроші . Потрібно лише створити базу небезпечних місць .

"В Україні повинен реалізуватися проект в рамках угоди між урядом України та Європейським інвестиційним банком , метою якого є підвищення безпеки автомобільних доріг . А ще у нас є державна програма уряду до 2020 року , яка передбачає ліквідацію 100 " чорних точок " по Україні . Це обов'язково вимагає створення бази небезпечних місць " , – пояснює Дробишева.

Як вважає експерт , починати роботу по роботі з " чорними точками " на дорогах потрібно саме з створення бази . З цим може впорається Агентство з безпеки дорожнього руху .

"Це повинен бути незалежний орган, наділений повноваженнями і владою. Цей орган не повинен знаходиться в підпорядкуванні МОЗ, Нацполіції або Міністерства інфраструктури. Він повинен бути під президентським або прем'єрським управлінням. Він повинен збирати однотипну статистичну інформацію у поліції, МОЗ, Міністерства інфраструктури, страховиків з приводу аварій, їх причин і наслідків, а потім формувати єдину базу і завдання – вимірні, єдині і зрозумілі для всіх з чіткими виконавцями і відповідальністю. Після виявлення небезпечних місць, їх можна буде додатково вивчити, проаналізувати, і на основі цього ефективно і послідовно усувати реальні проблеми, які забирають життя людей", – підсумовує експерт .

Нагадаємо, поліція нещодавно озвучила жахливу статистику ДТП на українських дорогах. Так , з 1 січня по 1 жовтня 2018 року на автодорогах України сталося 108 070 аварій . У ДТП загинули 2 266 осіб , а 22 394 – отримали травми . При цьому найпоширенішими причинами аварій стали порушення правил маневрування , перевищення швидкості.

Крім того, експерт назвав головні причини аварійності на українських дорогах. Юрист пов'язує цю проблему з відсутністю єдиного професійного підходу до боротьби з аварійністю .