Чим вигідні гібридні автомобілі і чому з ними потрібно бути акуратним

17 грудня 2016, 10:00
Заощадять вам паливо, але можуть розорити на ремонті

Б/в авто потрібні огляд електрика і комп'ютерна діагностика.

Традиційні види палива стають непристойно дорогими. Тільки за цей рік бензин і дизель подорожчали в середньому на 3,5 грн за літр, а зріджений газ – на 2,5 грн. У перерахунку на 100 км шляху сума виходить не те щоб дуже значною, але завзятим автомобілістам вже б'є по кишені. Тому водії авто з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ) все частіше починають шукати альтернативу своїм ненажерливим конячкам. Електромобілі, з урахуванням їх високої ціни і слабо розвиненої мережі зарядних станцій, в Україні поки залишаються за бортом масового попиту. Зате все більше інтересу у людей викликають гібридні автомобілі, в яких спільно працюють електромотор і ДВЗ. За різними підрахунками, гібриди споживають на 15-50% менше палива, ніж аналогічні бензинові і дизельні авто. При цьому водій не ризикує залишитися на трасі з розрядженим акумулятором. Але в цій бочці меду, як водиться, не обійшлося без дьогтю.

ІДЕАЛЬНА ПАРА

Реклама

Суть гібридної силової установки полягає в поєднанні ДВС і електродвигуна. Цю автомобільну помісь створили для того, щоб економити паливо в ті моменти, коли на звичайному авто його витрачається найбільше. "Наприклад, на малих швидкостях у автомобіля з ДВЗ найвища витрата палива, тому кожен старт зі світлофора або прискорення в пробці обходяться водієві дорого, – роз'яснює директор групи сервісних підприємств "Інтерциклон" В'ячеслав Жураковський. – А ось електродвигун в таких умовах працює ідеально. У той же час при поїздці на далекі відстані і на швидкісних трасах перевага поки залишається у ДВЗ". Простіше кажучи, можна мати дві машини – електрокар для міста і бензинове авто для дачі. А можна мати два мотора під одним капотом, використовуючи кожен з них в той момент, коли це буде вигідніше. При цьому перемикати авто з бензинового двигуна на електричний і назад самому немає необхідності: розумна електроніка все зробить за вас.

" Програмою передбачено , що електродвигун забирає на себе найвитратніші в плані енергії цикли руху , – зазначає керівник сервісу по ремонту гібридних авто hybrids.com.ua Олександр Толоченко . – Тому економія базується на трьох речах : коли ми стоїмо на світлофорі , ДВЗ не працює , коли ми плавно рушаємо , в перші кілька секунд ДВЗ не працює , коли ми тримаємо швидкість в межах 40-50 км / год без зайвих натискань на газ , ДВЗ не працює " .

Електроніка сама перемикає авто з одного виду двигуна на інший.

"При швидкості вище електротяга відключається, в роботу запускається ДВЗ, який створює крутний момент, і в цей же час заряджається батарея", – додає Жураковський. При цьому треба враховувати, що гібрид гібриду ворожнечу. "Існує три типи пристрої гібридної установки: послідовна, паралельна і змішана, – перераховує Толоченко. – Відрізняються методом передачі крутного моменту на колеса. Послідовний тип має на увазі односторонню ланцюг мотор – електрична батарея – електродвигун – колеса. Цей тип застосовується на Chevrolet Volt, одному з найпопулярніших гібридних авто в США (в Європі Opel Ampera). Паралельний тип має на увазі механічну зв'язку між ДВЗ і електродвигуном через диференціал. З особливостей для повсякденного життя: коли електрична установка виходить з ладу, машина продовжує рух тільки на бензиновому двигуні. Цей тип гібридної установки поширений серед автомобілів Honda. Змішана система має риси обох типів і дозволяє через планетарний редуктор розподіляти потоки потужності. Використовується на всіх гібридних моделях Toyota і Lexus".

Реклама

ГІБРИД І МІСТО

Переваг у гібрида перед авто з ДВЗ, виявляється, немало. Це зниження викидів в атмосферу в найбільш шкідливому для екології режимі міської їзди. Краще керованість за рахунок низького центру ваги. Більш м'яка реакція машини на старт, прискорення і уповільнення. Можливість за рахунок електродвигуна динамічніше і активніше розганятися. Але наших співгромадян в першу чергу вабить економія палива, хоча якраз про це експерти говорять не надто охоче. "Виміряти економію в цифрах досить складно. Витрата палива у гібридів, як і у машин з ДВЗ, залежить від технічних характеристик самого авто і від манери водіння людини, яка знаходиться за кермом. Але якщо спробувати бути об'єктивним, то можна сказати про економію палива на 15-25% для невеликих 4-циліндрових двигунів і 25-40% для ДВЗ з шістьма і більш циліндрами", – говорить Толоченко.

Крім стилю водіння, в плані вигоди важливо і те, де саме їздить водій гібрида. "За містом економічності гібриди майже не покажуть, – зазначає Жураковський. – Навіть якщо ви будете їхати по трасі монотонно зі швидкістю 90 км/год, не порушуючи правила, гібридна установка працювати не буде. Електромотор запускається в середньому від нуля до 50 км/год і то за умови, що у вас повністю заряджений акумулятор. Якщо, наприклад, машина не нова, за ніч ємність акумулятора зменшується, і коли ви вранці запускаєте мотор, то машина цілком може поїхати на бензині до повної зарядки батареї. У міському циклі ви надолужите цей витрата палива на першому ж світлофорі, а ось на трасі гібридна установка не дозволить вам економити. Тому гібридні автомобілі вигідно купувати людям, які основну частину часу пересуваються по місту".

Реклама

При цьому навіть в міському циклі економії можна і не дочекатися, якщо ви неправильно вибрали гібридну конячку. "Якщо мова йде тільки про зниження витрати палива, гнатися за гібридами зовсім не обов'язково, – упевнений незалежний автоексперт Андрій Сидоренко. – Справа в тому, що більшість гібридних автомобілів, що використовуються сьогодні в Україні, нітрохи не економніше своїх побратимів. Наприклад, Toyota Prius витрачає в міському циклі близько 8 л палива. Для порівняння, VW Passat B8 з дизельним двигуном – трохи більше п'яти. Honda Civic Hybrid влітку в місті витрачає 4,8 л, тоді як витрата дизельного Civic в таких же умовах складає 4,2 л. Любителям швидкості потрібно враховувати і вагу акумуляторів. Так, електромотори працюють на старт в місті. Але ось розганяти доводиться автомобіль, який важить на 300-400 кг більше".

ПОВНА ГІБРИДИЗАЦІЯ

Вибирати сьогодні є з чого . " Світовий автопром рухається в бік електрифікації , – зазначає Толоченко . – Практично всі виробники за останні 5-7 років випустили свої моделі гібридів , але через високі митні тарифи вони поки до нас не дійшли " . Що стосується українського покупця , то основні моделі , які для нього сьогодні доступні в сегменті первинних продажів , – це Toyota Prius 2 – го і 3 – го покоління , Toyota Camry Hybrid , Lexus RX400h , Lexus RX450h , Lexus GS450h , Honda Civic Hybrid .

"Статистика ремонтів говорить про те, що ці ж марки лідирують в Україні і серед б/в гідбридів, – розповідає менеджер СТО AUTOLIFE Олександр Ткаченко. – Хоча зараз вже стали з'являтися гібриди Opel, VW, Mercedes. В перспективі наступного року зниження митних ставок призведе до зростання ввезення в країну самих різних гібридних машин". Саме старі гібриди в найближчі кілька років будуть користуватися у наших водіїв найбільшою популярністю, вважають експерти. В першу чергу через ціни: нові машини з гібридною силовою установкою, як правило, на 20-30% дорожче аналогічних машин з ДВС. Наприклад, Toyota Camry Hybrid сьогодні можна знайти в Україні за $ 37 тис., тоді як Toyota Camry у офіційного дилера продається за $ 28-33 тис. Залежно від комплектації. VW Touareg Hybrid продають за $ 90-96 тис., а ось бензиновий New Touareg в дилерській мережі коштує $ 58-72 тис.

"Насправді автогібрид має нижчу собівартість і високу норму прибутку, ніж автомобіль з ДВЗ, – запевняє Сидоренко. – Чому ж гібриди коштують дорожче аналогічних машин з ДВЗ? З тієї ж причини, з якої айфон коштує дорожче аналогів: люди вважають його більш просунутим і готові заплатити за нього більше". При цьому виробники визнають, що в майбутньому авто з ДВЗ (зокрема, дизельні мотори) будуть коштувати дорожче гібридів – так недавно заявив головний моторист Toyota Коеі Сага. Але поки гібридні авто з салону куди менш доступні покупцеві, ніж їх бензинові і дизельні побратими. На щастя, ця різниця зникає на вторинному ринку: "Для прикладу візьмемо Lexus RX. Як у другому поколінні (rx350 і rx400h), так і в третьому (rx350 і rx450h) ціни ідентичні. А різниця у витраті палива – близько 5 л на 100 км в звичайному змішаному режимі ", – говорить Толоченко.

ЦІНА ЕЛЕКТРИКИ

Як правило, саме покупці бвшних гібридів першими стикаються з головним мінусом змішаної силової установки – дорожнечею ремонту електричних систем. "Якщо мова йде про поломки звичайного двигуна, витрати на ремонт нічим не відрізняються від машин з ДВЗ. Якщо ж відбуваються якісь поломки електричних силових блоків, а також акумуляторних батарей, то, на жаль, ні у нас, ні за кордоном ніхто ( за винятком хіба що вітчизняних кулібіних) робить відновлення малою кров'ю. Скрізь йде великовузлова заміна. Якщо в акумуляторі є просаженние батареї, замінити одну або дві клітинки не можна: і дистриб'ютори, і сервісні центри змінюють акумулятор тільки в зборі. Тому, як тільки гібриду потрібен ремонт, в цих дорогих речах вся економія перетворюється в нуль", – визнає Толоченко.

При цьому експерти запевняють, що такі поломки зазвичай відбуваються через недбалу експлуатацію гібрида. "Близько 80% поломок електричної силової установки в гібридних авто доводиться на інвертор, який заряджає акумулятори під час роботи ДВЗ, – каже Ткаченко. – Цей механізм просто згоряє, і машину потім завести неможливо. Ремонт інвертора на неофіційному СТО коштує від $ 2 тис., заміна в офіційному сервісному центрі – в кілька разів дорожче. Цих витрат можна уникнути, якщо раз на рік заганяти авто на профілактику систем охолодження і харчування інвертора. Але люди цього не роблять, катаючись на машині до останнього. Також всі помилково думають, що для стабільної роботи гібридів небезпечні сильні холоди. Дійсно, мороз може трохи знизити продуктивність батареї, але машина все одно заведеться і поїде. Куди більш небезпечні для електроніки – бруд і пил. А значить, важлива своєчасна заміна свічок, чого теж ніхто не робить".

Щоб уникнути проблем з ремонтом гібридного авто, експерти рекомендують дотримуватися кількох правил вибору і експлуатації такої машини. "Якщо мова йде про покупку вживаного авто, потрібна обов'язкова діагностика батареї, – підкреслює Ткаченко. – При цьому треба розуміти, що комп'ютерне сканування має недоліки. За допомогою певних маніпуляцій батарею перед продажем можна довести до того, що комп'ютер покаже мало не максимальну ємність . А після продажу не мине й місяця, як батарея помре. Більш надійним в цьому плані буде візуальний огляд розумного електрика". Втім, він не зробить комп'ютерну діагностику, коли мова йде про перевірку інвертора або програмного забезпечення гібрида. Так не пошкодуйте грошей не тільки на дядю Толю, але і на сертифіковану СТО. "Не нехтуйте рекомендаціями виробника і використовуйте якісні запчастини для техобслуговування. Гібриди можуть служити вам і 10, і 20 років і сотні тисяч пробігу, за умови відповідального ставлення до них", – резюмує Толоченко.

ЯКЩО ДОДАТИ ГАЗ

У гонитві за заробітком наші люди не втомлюються вигадувати нестандартні рішення. Наприклад, можуть змусити гібридне авто їздити на газу. Сидоренко каже, що сліди установки ГБО сьогодні вже можна помітити на деяких поліцейських Toyota Prius. А в інтернеті послугу установки ГБО на гібрид пропонують відразу на декількох столичних СТО. "Технічно зробити це можливо, – коментує Жураковський. – Але чи буде реальна економія? Якщо ми говоримо хоча б про четверте покоління газобалонної системи, то двигун в будь-якому випадку запускається на бензині і прогрівається до 40-50 градусів. Тільки потім відбувається перехід на газ . А тепер давайте програємо цей цикл на гібридному авто в режимі міської їзди. Ви їдете в годину пік від світлофора до світлофора тільки на електриці. Це триває доти, поки акумулятор не розрядиться до певного рівня. Щоб його зарядити, на 5-7 хвилин запускається двигун. Працює на бензині, оскільки газ ще холодний. Якщо ми їдемо по трасі, через ці 5-7 хвилин включиться газ і почнеться економія. Але в місті ви зупинитеся на новому світлофорі, і знову запрацює батарея. до газу справа або не дійде взагалі, або він запуститься на дуже короткий час. Простіше кажучи, в місті ми будемо палити бензину більше, ніж витрачати газу".