Ціни на харчі: чому подорожчали найпопулярніші товари

30 березня 2020, 14:34
Українці змітають їстівні припаси з полиць супермаркетів, а ціновою ситуацією вже зацікавилися антимонополісти

В Україні стрімко дорожчають харчі – ціни підскочили відразу ж після введення карантину. Журналісти "Сьогодні. Підсумки" побували в одній з торгових мереж до карантину, 11 березня, а тепер повернулися в магазин знову. Виявилося, що цибуля за цей час подорожчала з дев'яти до майже 19 гривень, тобто більш ніж удвічі. Картопля 11 березня продавалася по 10 гривень, а тепер – по 16. Так само суттєво зросли ціни і на інші овочі так званого борщового набору.

Мережі супермаркетів виправдовуються: мовляв, ціни підняли постачальники нібито через заборону на велику кількість співробітників в одному приміщенні й транспортні обмеження. Але самі постачальники запевняють: ніяких транспортний обмежень для перевезення товарів немає, як і підстав для підвищення цін.

Реклама

Сергій Плакся – голова фермерського господарства. Він продає овочі безпосередньо супермаркетам у Києві та Броварах. Запевняє, що після початку карантину ціни не піднімав.

"Ми як возили, так і возимо. І ні на копійку нічого не піднімали. А ціни, які в супермаркетах враз зросли, то це вони самі піднімають. Вони заробляють на цьому великі прибутки... Картоплю ми сьогодні в магазини відправляємо по шість- сім гривень, така сама ціна була і місяць тому", – говорить фермер.

При цьому альтернативи супермаркетам в умовах карантину в українців немає – продуктові ринки в країні закриті. Експерти кажуть, що це рішення слід переглянути, адже через нього зменшилася конкуренція, а це одна з причин зростання цін.

"За належного рівня підстраховки ринки можна відкрити – це моя особиста точка зору. Головне – дотримання вимог карантину", – вважає економіст Олег Пендзин.

"Потрібно проводити дезінфекцію, прибирання і обмежувати кількість споживачів на 10 кв. м", – уточнює експерт з питань агропромислового комплексу Наталія Зарицька.

Втім, деяким ринкам все-таки дозволять відкритися. Але тільки за умови, що там будуть застосовувати всі протиепідемічні заходи, сказав головний санітарний лікар України Віктор Ляшко. Частина ринків так і залишиться закритою, адже рішення має ухвалювати місцева влада. А критична ситуація зараз виникла саме в маленьких містечках і селах, де взагалі немає продуктових магазинів.

Реклама

Новини "Сьогодні" продовжують відстежувати ціни в супермаркетах. З'ясувалося, що подорожчали не тільки овочі, а й цукор, вершкове масло і соняшникова олія. Останній пункт дивує експертів найсильніше.

"Соняшникової олії у нас вироблено в достатку, був хороший збір соняшнику, передумов для подорожчання немає", – дивується Зарицька.

А люди тим часом згрібають продукти з полиць. Як говорить гендиректор однієї з мереж супермаркетів Борис Марков, саме ажіотаж став однією з причин подорожчання харчів.

"Ситуація з цінами непроста. У період сплеску ажіотажу виникає дефіцит на ринку. Наша компанія працює на мінімальних запасах і максимальному обороті. У нас найперше вибирають дешевші товари, а купуємо ми їх уже за поточною ринковою ціною. Якщо ціна зростає, як зараз, ми змушені першими купувати дорогий товар", – каже Марков.

Все це правда, підтверджують експерти. Але вказують і на те, що продовольства стали продавати більше, ніж зазвичай, а тому і прибуток виріс.

Реклама

"Про надприбутки не йдеться, але про високі доходи – так. На окремі види товарів, де є ажіотаж, де є надпопит зараз", – зазначає Зарицька.

У ситуацію вже втрутився Антимонопольний комітет, який відкрив справу проти цілої низки постачальників і мереж супермаркетів.

"Ціни на певні продукти і засоби індивідуального захисту піднімалися синхронно в різних торговельних мережах. Це може свідчити про антиконкурентну поведінку учасників ринку – як постачальників, так і роздрібної торгівлі, або обох цих ланок одночасно", – пояснює голова Київського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Олексій Хмельницький.

Якщо це доведуть, компаніям доведеться заплатити величезні штрафи. Але розслідування затягнеться на місяці, а то й на роки, кажуть експерти. І, як показує минулий досвід, є висока ймовірність, що справа закінчиться нічим.

Контролювати ціни в супермаркетах також буде і Міністерство розвитку економіки – таке доручення дав прем'єр-міністр. Про те, що держава втрутиться в ситуацію, згадував і президент Володимир Зеленський.

"Оскільки заклики до совісті деяких продавців не допомогли, буде пакет жорстких заходів, який зіпсує плани всім спекулянтам", – говорив Зеленський.

От тільки у держави зараз практично немає можливості карати спекулянтів. Державне регулювання цін на продукти скасували ще чотири роки тому.

"У який спосіб Мінекономіки буде моніторити – ходити по ринках, магазинах? У Мінекономіки є можливість виділити людей, які це будуть робити? Їх там обмежили дуже сильно, немає кадрів, немає можливості", – упевнений Пендзин.

Але заступник голови відомства Тарас Висоцький запевняє, що у них уже пильнують ситуацію і відстежують ціни на їстівне. При цьому критичних проблем поки не бачать.

"Не можна орієнтуватися на один товар – треба дивитися на кошик", – підкреслює Висоцький.

За даними відомства, в середньому ціни на продукти першої необхідності зросли за останні тижні на 15-20%. І це, мовляв, можна пояснити знеціненням гривні, сезонними чинниками і тим, що виробники змушені возити співробітників на роботу і купувати засоби захисту від вірусу. Уряд буде обмежувати торговельні націнки і вводити штрафи, тільки якщо побачить необґрунтоване завищення цін. Тільки тоді, можливо, будуть відправляти на місця цінових інспекторів.

Виходить, що і продавці, і виробники поки можуть не хвилюватися. Обмежень немає, тому вони нічого і не порушують. А як бізнесмени вони добре знають: якщо зростає попит – зростає і ціна. Такі закони економіки.

І результат їхніх дій турбує українців. Наприклад, гречка в супермаркетах подорожчала на 50% тільки з початку карантину. Керівник профільної організації пояснює, що для цього є підстави. Адже цієї культури в минулому році посіяли менше, ніж за всю історію України, а її постачання з-за кордону зупинилося. Тому карантин і ажіотаж стали лише каталізаторами зростання цін.

"Ціна однаково б виросла, тому що дуже низький рівень запасів. Ми не бачимо спекулятивних заробітків", – запевняє президент Міжнародної асоціації гречки Сергій Громовий.

І все ж очевидно: подорожчали саме ті товари, які найбільше розбирають. Мало не кілограмами українці стали купувати лимони, імбир, часник – продукти, які традиційно вважають панацеєю від хвороб. Хоча від коронавірусу вони навряд чи ефективні, але зростання цін – забезпечене.

А ще є погана новина для тих, хто любить банани. Світовий лідер з їхнього продажу – Еквадор – переживає спалах коронавірусу. Головний порт країни закритий. Це все вплине на подорожчання бананів у світі і, звичайно, в Україні. Втім, експерти кажуть, що весь імпорт зростатиме в ціні, бо вантажні перевезення у світі дорожчають.